چه باید کرد؟

 انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه بیست و سوم فروردین ماه 99 تا آدینه بیست و نهم فروردین ماه به شرح زیر می باشد. 

 الف- چکیده خواستها یا "آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است":
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت و کمترین تماس با دیگران انجام شود.
1- نحوه پخش ماسک خیرین در بین اهالی (پاسخ از آقای مطلبی نیا)
2- جلوگیری از خسارت مالی و جانی در جاده انارک
3- هواشناسی انارک چه شد؟
4- موسس موزه مردم شناسی انارک کیست؟ (پاسخ ناقص از آقای ابراهیمی)
5- خطر اساسی جانی و مالی در بافت فرسوده انارک

 ب- در آغاز به اخبار تکمیلی می پردازیم:
1- به کمک خیرین انارکی تعداد ۴۰۰ عدد ماسک خریداری شده و به صورت رایگان در بین برخی ادارات و مردم و خانه به خانه توزیع شد. (۹۹.۱.۲۳)
2- پخش سیلاب جاده طالمسی انارک به همت آبخیزدار و خیر آقای حاجی آبادی ساخته و آبگیری شده است. این طرح از شاخص ترین طرح های آبگیری شده بود که از حرکت رواناب و عبور سیلاب به سمت جاده اصلی انارک – نایین (طریق الرضا) جلوگیری کرد. با آبگیری این طرح ضمن تحقق اهداف اصلی اجرای این طرح، از بروز خسارات مالی و جانی به خودروهای عبور جلوگیری شد.
3- برخورد نیروی انتظامی با وسایل نقلیه ایجادکننده آلودگی صوتی، با خودروهایی که باعث سلب آسایش شهروندان می گردد چنانچه رعایت ننمایند شناسایی، توقیف و برابر مقرارت اقدام خواهد شد. (۹۹.۱.۲۸)

پ- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- نحوه پخش ماسک خیرین در بین اهالی
- ناشناس: ((پخش ماسک خیرین)) بین کدوم خونه ها مثلاً. چرا چیزی که خیرین می یارن را هیچوقت به مردم نمی دن و خودشون جمع می کنن. فقط خبرشا تو گروهها میزارن. ی ماسک ارزش نداره اما صبحت کلی هست در مورد همه چیز.
- آقای حسینی: یخورده همت می خواد و بس که بی منت کسی  همه انارکیهای داخل شهر انارک بی نیاز ماسک و دستکش بشن. هر بانویی که دلش بخواد می تونه در این کار خیر شرکت کنه پس چرا اون همشهریهای گرامی بسیج و داوطلب در مسجد و یا حسینیه و یا باشگاه جمع نمی شن که مقداری ماسک و دستکش ‌پارچه ای برای مردم انارک بدوزند. شورا هم که می تونه از بهداشت سایز و اندازه لازم برای دوخت ماسک و دستکش رو بگیره. بعد هزینه خرید کش و پارچه اش می مونه که یک ‌شماره حساب می دین که هرکسی بخواد بقدر تواتش واریز می کنه من جمله خود من. بعد مقداری هم اضافه و در اختیار داروخانه انارک یا فروشگاهی در مسیر مسافرین گذاشته بشه که هرکسی نیاز داشت از اونجا تهیه کنه و مبلغ دریافتی اون هم برای کار خیر و عام المنفعه در انارک هزینه بشه. من مبلغ 100 هزار تومن برای چراغ اول روشن کردن و خرید پارچه می دم. این کاری هست که برای همه طرف سود داره و ثواب بسیار. دوزنده و فروشنده و خریدار.
- مهندس زاهد: خبری گذاشته شده، عده ای می گویند پس کو؟ دوستان از سوال دیگران ناراحت می شوند و فکر می کنند هر سوالی یعنی تخریب و کوبیدن دیگران.
2- جلوگیری از خسارت مالی و جانی در جاده انارک
- مهندس رحیم پور: خسارت جانی و مالی بر اثر سیل در جاده انارک به نایین!؟ آخرین بار  چه موقع و خسارت چقدر بوده است؟
3- هواشناسی انارک چه شد؟
- آقای کافی: تو گزارش هوای استان اسمی از‌انارک نیست؟؟
4- موسس موزه مردم شناسی انارک کیست؟
- خانم فرازی: اولین جرقه های تشکیل موزه در انارک در سالهای ۷۴ و ۷۵ توسط آقای حسن شبانی مسئول کتابخانه عمومی وقت انارک و آقای علی شبانی انارکی و اهدای آثار قدیمی و کانیهای معدنی و گیاهان دارویی در یکی از اتاقهای کتابخانه عمومی انارک زده شد. در زمستان 82 با جمع آوری بیشتر آثار تاریخی که توسط اهالی اهدا می شد موزه بزرگتری در نمایندگی آموزش و پرورش انارک برای بازدید در دهه فجر همان سال افتتاح گردید که جمع آوری و چینش آن توسط آقایان غلامرضا جلیلی و محمود بقایی نیا و ابراهیم زاهد که هر سه عضو شورای شهر انارک در دوره دوم بودند انجام شد. سپس اعضای شورای شهر تصویب نمودند تا وسایل و اجناس قدیمی جمع آوری شده در نمایندگی آموزش و پرورش به سالن ورزشی شهرداری انارک منتقل شده  تا در نوروز 83 مورد بازدیدقرار گیرد. در این زمان آقای محمدعلی ابراهیمی با رایزنی با مسئول کتابخانه های استان اصفهان چندین ویترین و ... را دریافت که توسط کامیون شهرداری به انارک آورده شد و موزه قبل از سال جدید در سالن ورزشی افتتاح گردید و کماکان همشهریان وسایل قدیمی و میراثی را به این مجموعه با تحویل رسید اهدا نمودند. سال 84 شورا مصوب نمود تا مراسمی برگزار و دعوتنامه ها ارسال و در زمان مقرر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی رسما موزه تاریخی شهر انارک افتتاح گردید اما نمی دانستیم که این موزه را به عنوان موزه خصوصی ثبت و از این زمان اختلافات بین اعضای شورای شهر و صاحب خودخوانده موزه شهرداری انارک پیش آمد و هم اکنون نیز محل موزه که در قسمتی از ساختمان حمام عمومی شهر دایر می باشد متعلق به شهرداری انارک می باشد. اینکه نام موزه، موزه کویر انارک و به نام بزرگمرد تاریخ و فرهنگ انارک باشد هیچ اشکالی ندارد اما اینکه ثمره تاسیس یک مجموعه فرهنگی که با همکاری نهادها و مردم انارک انجام شده بخواهد به عنوان افتخارات شخصی محسوب شود متاسفانه جای سوال دارد. موضوع فقط موسس بودن یا نبودن است و این که ایده از ایشان نبوده و جمع آوری اقلام هم با مشارکت مردم بوده است. 3 نا از مستندات حرفهایم هم در گروه نارسینه راهکار ارسال شده است.
5- خطر اساسی در بافت فرسوده
انارک نیوز: ریزش ساختمان خشتی بر اثر بارندگیهای چند روز اخیر روی پژو در یکی از پارکینگ های احداثی که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته است. محل حادثه واقع در خیابان دکتر طاهری بود که نیرو های  شهرداری انارک به محل اعزام و اقدام به عملیات خاک برداری و رهاسازی خودرو آسیب دیده کردند. (24 فروردین ماه 99)
هشدار: لطفاً قبل از ورود به منزل های خشتی آنرا سریعا بازدید و در صورت وجود  هرگونه ترک یا خیسی وارد نشوید .  پس از ورود از استحکام بنا مطمئن شوید. حتی یک ترک کوچک می تواند منجر به فاجعه شود. همچنین  از گذاردن سواری های خود در بافت قدیمی خودداری نمایید.

ت- به "نمک خوردن و نمکدان را شکستن" می رسیم:
1-

ث- پاسخ به "نمک خورها و نمکدان شکنان":
1-

ج: بالاخره با "شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم و بدینوسیله از پاسخگویی آقایان ابراهیمی و مطلبی نیا کمال تشکر را داریم:
1- آقای مطلبی نیا: یک عده از همشهریان در مورد ماسکهای توزیع شده تهمتها و قضاوتهای بیجا را درمورد بعضی از افراد در این گروه منتشر کردن. باید بگم تعدادی از آنها در روز میلاد حضرت مهدی (عج) با مقداری از نذورات مردمی بین نیازمندان خانه به خانه توزیع و تعدادی هم در سطح شهر  بین مردم توسط بسیج برادران و خواهران توزیع شده و هیچکس نه مغازه نبرده بفروشه و بین فامیلهاشون توزیع کنن. قابل ذکر است تعداد ۳۰۰ عدد ماسک دیگر تاچند روز دیگر خواهد رسید همشهریان می توانند مراجعه  و دریافت کنند.
2- حسین ابراهیمی: دیروز یادداشتی ازخانم فرازی در گروه خواندم. نوشته اند آقای ابراهیمی رایزنی با چند مسئول کتابخانه استان اصفهان چندین ویترین و ... تهیه و با کامیون شهرداری به موزه انارک آورده اند. مبلغ 450 هزارتومان توسط خواهرم بابت هزینه ویترین هایی که الان در موزه موجود است، پرداختند که با همت آقای ابراهیمی بوسیله کامیون شهرداری انارک بارگیری و به انارک آورده شد. حال چگونه است که خانم فرشته فرازی مطلب را اینگونه ادعا دارند. در خاتمه احساس می کنم، دلیل عمده عقب ماندگی انارک بخاطر ... ۹۹/۱/۲۵

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.