جشنارک نیلوفری 1403انارک نیوز - امسال هم همچون سال های پیش، جشنارک نیلوفری، سوم فروردین ماه 1403 ساعت 15 تا 17 در دره انجیر (درنجیل) انارک برگزار شد.
هوا بهاری، دلپذیر و ابری بود که رو به سردی می رفت. امسال این جشن، دومین سالی بود که در ماه رمضان قرار گرفته بود و خبری از چای آویشن و شیرینی حاج بادام نیود ولی همانند گذشته شادی و آیین تبریک جشن نوروز برقرار بود.
امید است شاد و خرم باشید و سالی متفاوت، خالی از سفره گسترده نادانی، بیداد و پولبری را در پیش رو داشته باشیم.

انارک نیوز - از رسوم بسیار زیبا و تاثیر گذار در انارک روز "عرفه" می باشد. آخرین روز سال را "عرفه" گویند که از صبح زود، روز بزرگداشت درگذشتگان همان سال می باشد. 
از صبح زود تا حدود ظهر مردم گروه گروه به منزل آنانی که امسال از بین ما رفتند و عزیزانشان را داغدار کردند برای "فاتحه خوانی"  می روند. با این کار هر دو طرف داغدار و شریک غم، خود را در غم و شادی یکدیگر شریک می نمایند و همگی با هم به پیشواز سال نو می روند.
پذیرایی این مراسم با سینی پر از خرمای خشک، انجیر خشک، بادام، نقل و شکلات و احیاناً چای، شیرینی و میوه می باشد. برخی نیز این مجموعه آجیل را در بسته ای کوچک قرار و به مردمی که تشریف آورده اند،  می دهند. زمان ماندن در خانه درگذشته کوتاه می باشد و معمولاً به خانه همه درگذشتگان می روند.
یاد و خاطره شان گرامی باد.

برای آخرین بار در سال ۱۳۹۷ این مراسم انجام و با شیوع کرونا مراسم معلق و از ۱۴۰۱  در گورستان برگزار می شود.
آیینی که به تاریخ پیوست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی؛ طی حکمی از سوی رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش؛ علی پورکمالی انارکی، به عنوان «رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» منصوب شد.

بر اساس این گزارش عصر امروز شنبه، مورخ پنجم اسفند ۱۴۰۲ وزیر آموزش و پرورش با حضور در جمع اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ضمن تکریم و تقدیر از زحمات و خدمات جمال الدین مهدی نژاد، سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، علی پورکمالی انارکی را به عنوان «رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی»، منصوب کرد.

گفتنی است پورکمالی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دارای مدرک «دکتری مهندسی مکانیک با گرایش طراحی کاربردی» از دانشگاه تربیت مدرس است که پیش از این سمت هایی نظیر: «مدیر گروه ساخت و تولید» و «مدیر برنامه ریزی آموزشی» و قریب ۱۰ سال «معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی» دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را در کارنامه فعالیت های اجرایی خود به ثبت رسانده است.

شایان ذکر است پورکمالی، استاد تمام دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است که علاوه بر مسؤولیت های اجرایی، تدریس در دانشگاه، تألیف چندین کتاب دانشگاهی، ارائه مقالات و پژوهش های کاربردی، حضور در همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی را نیز در سوابق علمی و پژوهشی خود ثبت کرده است.

انارک: نگین کویر، با رازهای نهفته از دل تاریخ در قلب کویر ایران، در ۷۵ کیلومتری اصفهان، شهر انارک با معماری منحصر به فرد و تاریخ پرفراز و نشیبش، منتظر کشف شدن توسط گردشگران ماجراجو و تاریخ‌دوستان است.

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند قدمت انارک به چه زمانی باز می‌گردد. برخی مورخان آن را به دوران ساسانیان یا حتی پیش از آن نسبت می‌دهند، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که این شهر در دوران صفوی یا قاجار بنا شده است.

انار، نامی گویا:

نام انارک از انبوه درختان انار این منطقه گرفته شده است. انارهای این شهر به مرغوبیت شهرت دارند. در گذشته، انارک به "انار سینه" و در دوران پهلوی به دلیل تبعید بسیاری از زندانیان سیاسی به این شهر، به "تبعیدگاه سرخ" نیز معروف بود.

معماری کویری:

در گذشته، حصار بلندی دور تا دور انارک را احاطه کرده بود که امروزه تنها خرابه‌هایی از آن باقی مانده است. بادگیرهای متعدد در شهر، یادآور یزد و معماری کویری آن هستند.

خانه‌های خشتی: 

خانه‌های انارک با ارتفاع کم، سقف‌های گنبدی، درب‌های چوبی و پنجره‌های مشبک، نمونه‌ای از معماری اصیل کویری هستند. گنبدهای خشتی با چند لایه کاهگل پوشیده شده‌اند تا از گرمای طاقت‌فرسای کویر بکاهند.

گویشی شبیه به نایین:

مردم انارک به گویشی شبیه به مردم نایین صحبت می‌کنند. باغداری شغل اصلی مردم در گذشته بود، اما با خشک شدن بسیاری از باغ‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی، امروزه بیشتر مردان در معادن اطراف شهر مشغول به کار هستند.

معادن انارک:

انارک به دلیل وجود معادن متعدد، به عنوان یکی از قطب‌های معدنی ایران شناخته می‌شود. معادن مس تالمسی، سرب و روی نخلک، سرب و روی چاه خربزه، آهن خالو حیدر، آهن بته علم، منگنز و مس باقرق از جمله معادن معروف این شهر هستند.

زنان هنرمند:

زنان انارک در کنار فعالیت در باغ‌های باقی مانده، به خیاطی، آشپزی و پخت نان مشغول هستند.

انارک، مقصدی جذاب:

انارک با معماری منحصر به فرد، تاریخ پرمخاطب، معادن متعدد و مردمی هنرمند، مقصدی جذاب برای گردشگران و تاریخ‌دوستان است.

۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ -  کد خبر: 55498604

مقالات دیگر...