سکوت بی پایان شن زار‌ها در دل کویر

ریگ جن، کویری اسرار امیز در منطقه انارک نایین است که به عنوان یکی از داغ‌ترین نقاط روی زمین شناخته می شود.
کامران هارونی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان، گفت: مناطق گردشگری استان اصفهان تنها محدود به مناطق پرآب و جنگلی نیست بلکه به لطف پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی والبته حس تنوع طلبی، مناطق کویری هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

او افزود: این مناطق به دلیل موقعیت خاص و بکر حس کنجکاوی را در  افراد ماجراجو برمی انگیزد و آن‌ها را به‌سمت خود می‌کشاند. شن روان ها، حس کشف ناشناخته‌ها و همچنین سختی وپیمودن کویر جذابیت زیادی را به همراه دارد.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان   بیان کرد: ریگ جن کویری شگفت انگیز، ترسناک و مملو از رمز و راز است که هر موجود زنده ایی را به کام مرگ می‌کشاند.
هارونی گفت: این منطقه یکی از داغ‌ترین نقاط روی زمین است زیر بنای ریگ جن یک دشت فرسایش یافته است که در حال حاضر تپه‌های ماسه‌ای برخان تپه‌های ماسه ایی هرمی آن را اشغال کرده است، دارای رسوبات نمکی فراوان می‌باشد که عمده رسوبات و مواد فرسایشی آن از دامنه‌های فرسایش یافته شکل گرفته است.

او افزود: وجود باد غالب از سمت غرب به شرق باعث شده است که تپه در قسمت شرقی دارای شیب بسیار تند و در قسمت‌های غربی دارای شیب ملایم تری باشند همین عامل باعث شده که عبور از ریگ جن از سمت شرق به غرب بسیار دشوار و بعضی مواقع غیر ممکن باشدکه عنوان مثلث برمودای ایران را به آن داده اند.

او ادامه داد: سال‌های متمادی هیچکس جرأت آنکه به ریگ جن برود و راز این کویر اسرار آمیز را کشف کند را نداشت، چون در باور مردم بومی کویر این منطقه به عنوان سرزمین نفرین شده یاد شده بودو آن‌ها معتقدند که این منطقه دارای جن است، زیرا این مناطق در داخل زمین فرو می‌روند که البته چنین چیزی حقیقت ندارد و دلیل آن برخورد شن‌هایی است که صدای شبیه صحبت کردن ایجاد می‌کند و افراد تصور می‌کنند که اجنه با هم صحبت می‌کنند.

کامران هارونی افزود: کویر ریگ جن درشمال انارک و چوپانان در استان اصفهان قرار دارد از جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق پارک ملی کویر و غرب جندق قرار گرفته است که وسعت تقریبی آن ۳۸۰۰ کیلومتر مربع است و هیچ گونه چشمه در این منطقه وجود ندارد.

او افزود: ناحیه وسیعی از ریگ جن فاقدپوشش گیاهی و پراگندگی جانوری است، ولی در منطقه دم ریگ تنوع زیستی شامل روباه شنی، گربه شنی، خرگوش، پایکا، انواع مار و عقرب، شاهین، سارگیه، عقاب طلایی، گرگ، شغال و. است.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: ریگ جن با چندین منطقه حفاظت شده از جمله منطقه شکار ممنوع ملاهادی، منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین، منطقه شکار ممنوع اردستان، منطقه شکار ممنوع چوپانان و پارک ملی کویر که یکی از زیستگاه‌هایی یوز آسیایی است .

او در پایان گفت: در مناطق داخلی ریگ جن هیچ‌گونه از آثار ساخت و ساز‌های انسانی و هیچ آثاری از تمدن قابل مشاهده نیست، نه شهری در آن قرار دارد نه روستایی در کتب تاریخ نویسان هیچ نامی از آبادی در داخل این منطقه به چشم نمیخورد آنچه هست در حاشیه ریگ جن است.
(کد خبر: ۷۴۴۰۳۴۶- ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳)