آشنایی با کویرریگ جن

ریگ جن ناحیه ی وسیعی از تپه های شنی و با تلاق های نمک می باشد که در دل دشت کویرقرار گرفته است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، این منطقه کویری از شمال به جنوب سمنان و گرمسار، از غرب به محدوده پارک ملی کویر، از شرق به محور ارتباطی جندق- معلمان و از جنوب به شمال انارک و چوپانان محدود است. گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است و در قسمت جنوب شرقی پوشیده از تپه های ماسه ای به هم پیوسته است که به"دم ریگ" شهرت دارند. در قسمت مرکزی و شرقی تپه ها به صورت نوارهای باریک شمالی جنوبی تغییر شکل داده که عرض آنها در محدوده 2 کیلومترتا 500مترمتغیراست. به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه و چاه آب وگرمای شدید، از نظر کویر نوردان این ریگزار ناحیه ای صعب العبور است و به همین دلیل اشارهای به عبور از این ناحیه در هیچ گزارشی مشاهده نشده. حتی در اکثرنقشه ها هم نامی از ریگ جن دیده نمیشود.
زیر بنای ریگ جن یک دشت فرسایش یافته است که در حال حاضر تپه های ماسه ای برخان و تپه های ماسه ای هرمی (قورد) آن را اشغال کرده است. وجود باد غالب از سمت غرب به شرق باعث شده است که تپه در قسمت شرقی دارای شیبی بسیار تند و در قسمتهای غربی دارای شیب ملایم تری باشند. همین عامل باعث شده است که عبور از ریگ جن با وسائط نقلیه از سمت شرق به غرب بسیار دشوار و در پاره ای ازموارد غیرممکن باشد.
ریگ جن آنقدر صعب العبوراست که از دورانهای قدیم هیچ کاروان ومسافری ازآن عبورنمی کرده است. بنابراین طبیعی است که هیچ روستایی هم در آن وجود نداشته باشد. فرورفتن در گل ولجن در ریگ جن، شاید یکی از خطرناکترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبانگیرمسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند.
این منطقه در باورهای مردم بومی کویر، به عنوان سرزمین نفرین شده نیزیاد شده است. آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می گذارد بلعیده می شود و دیگرباز نمی گردد. با تمام این توضیحات باید پذیرفت که امروزه ریگ جن تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری ایران شده است و تورهای گردشگری هراز چندگاهی به این کویر سوزان سفرمی کنند. ریگ جن، شگفت انگیزترین اسرارآمیزترین و ترسناکترین منطقه ایران است، با باتلاقهای ریگ جن با وسعتی حدود 3800 کیلومترمربع در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان - جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می گیرد منتهی می شود. این رود در جهت شمال غربی- جنوب شرقی وارد ریگ جن می شود و کوه ملا هادی در حاشیه جنوبی این ریگ زار قرار دارد. سفربه ریگ جن معمولا با بیشترین حد تجهیزات صورت می گیرد.
دراین سفر لازم است برای مدت حداقل 15 روز ذخیره غذا، آب، بنزین و وسایل فنی خودرو همراه گردشگرباشد. ناحیه وسیعی از ریگ جن فاقد پوشش گیاهی و پراکندگی جانوری است، هنوز از وضعیت پوشش گیاهی و حیات وحش کویراین منطقه اطلاع کافی در دست نیست.
(۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵ فروردين۲۵ :تاریخ ۵۵۶۵۴۶۰ :خبر کد)