چهارطاقی نخلک در فهرست آثار ملی ثبت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: چهارطاقی نخلک از توابع این شهرستان واقع در بخش انارک به شماره 31873 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این چهار طاقی یکی از مهمترین بناهای تاریخی متعلق به دوره ساسانی و از نمونه چهار طاقی های محدود استان اصفهان محسوب می شود. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: مراحل ثبت این بنای تاریخی با پیگیری ها و ارسال گزارشات و طی مراحل تشریفات قانونی هفته گذشته به شماره 31873 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید و این موضوع از طریق معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.
' محمود مدنیان ' افزود: این بنای تاریخی در 46 کیلومتری شمال شرق انارک و در مجتمع معدنی نخلک از توابع شهرستان نایین قرار دارد. وی افزود: این چهارطاقی متعلق به دوره ساسانیان می باشد که سقف آن گنبدی شکل و با استفاده از سنگ و ساروچ ساخته شده است. 
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین، کاربری این بنا در دوره ساسانیان، استراحتگاه برای رهگذران و پیک سواران بوده است. 
مدنیان افزود: با توجه به اینکه قسمت شمال و شمال غربی این بنای تاریخی بر اثر فرسایش شدید و عوامل طبیعی تخریب شده بود، توسط اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مرمت و بخش های فروریخته آن ترمیم و با استفاده از مصالح موجود و همگن با بنا مرمت شد.
شهرستان نایین با بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی که 96 اثر آنها به ثبت ملی رسیده است در 140 کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
(کد خبر: 82878273 (6452308) تاریخ خبر: 1397/01/16 ساعت: 13:16)