جایزه اروپا به «مهسا امینی و زن، زندگی، آزادی» تعلق گرفت

جایزه اروپا به «مهسا امینی و زن، زندگی، آزادی» تعلق گرفت نمایندگان پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کردند که امسال «جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» به مهسا امینی و «جنبش زن، زندگی، آزادی» اعطا خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : نامزدی «مهسا امینی برای دریافت این جایزه، با استقبال گسترده نمایندگان روبرو شده و حمایت سه گروه سیاسی اصلی پارلمان اروپا را نیز به همراه داشت.

خبر اهدای این جایزه که بالاترین نشان اهدایی از سوی اتحادیه اروپا برای ادای احترام به تلاش‌های مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان است، از سوی روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و پس از برگزاری جلسه‌ای با شرکت رؤسای گروه‌های سیاسی پارلمان اعلام شد. قرار است مراسم اهدای این جایزه، در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در مقر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ برگزار شود.

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ از سوی نیرو‌های گشت ارشاد تهران دستگیر شد و سه روز بعد نیز در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخت. مرگ او باعث اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران شد.

«جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» در سال ۱۹۸۸ میلادی طراحی و به افتخار آندره ساخاروف، فیزیکدان و مخالف سیاسی اتحاد جماهیر شوروی پیشین نامگذاری شد و مبلغ جایزه ۵۰ هزار یورو است.

سال گذشته، پارلمان اروپا این جایزه را به مردم شجاع اوکراین اعطا کرد.

کد خبر: ۸۶۸۰۱۹ - تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵