آقای حمیدرضا وکیل زاده انارکی (فرزند زنده یادان سلطان محمد و عصمت رحیمی پور) بیستم آبان ماه 1403 در اصفهان از میان ما رفت.
همدردی انارک نیوز با خانواده های وکیل زاده، مومنی و رحیم پور و دیگر بستگان را پذیرا باشید.
روانش شاد و یادش گرامی باد.
در محدوده پناهگاه باغ وحش عباس آباد نایین اصفهان روستایی به نام چوپانان وجود دارد که به عنوان منظمترین روستای خشتی دنیا معرفی شده است.
تقریباً سال ۱۲۸۰ شمسی شترداران اهالی انارک اقدام به حفر قنات در منطقه چوپانان میکنند چرا که در زمانهای بسیار دور چاهی در این روستا وجود داشته که گله داران و چوپانها و ساربانها برای آب دادن به شتران و گوسفندان خود از آن چاه به خاطر داشتن آب فراوان استفاده میکرده اند و این فراوانی آب منجر شد تصمیم به کشاورزی نیز بگیرند و بدین گونه سنگ بنای روستای چوپانان در ۱۸۰ کیلومتری شرق نایین و ۹۰ کیلومتری شرق انارک گذاشته شد.
بافت منحصر به فرد روستای چوپانان
جالب است بدانید که از همان ابتدا بافت این روستا به طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما میتوانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی میشود.
این روستا به خاطر اینکه یک منطقه کویری است زمستانهای بسیار سرد و تابستانهای بسیار گرمی را تجربه میکند. باد و باران در فصل بهار و زمستان به قدری در این روستا شدید است که از طریق آن آب کشاورزی روستا تامین میشود.
زمانی که وارد این روستای منحصر به فرد میشوید نخلستانهای حاضر در آن چشمهای شما را به خود خیره میکند و البته وجود بوتههایی در این روستا منجر شده این منطقه شبیه به یک منطقه جنگلی باشد چراکه اخیراً اداره منابع طبیعی و جنگلبانی به سبب تثبیت شنهای روان حوالی روستا اقدام به کاشت بوتههای تاق کرده است.
وجود زمینهای کشاورزی، طبیعت کویری، خدمات زیر ساختی و دامداری در حاشیه این روستا باعث میشود زیرساختهای گردشگری افزایش یافته و این روستا به عنوان مقصد گردشگری پر طرفدار شناخته شود.
جمعیت روستای چوپانان
تقریبا ۲۳۰۰ نفر در این روستا زندگی میکنند، این روستا از شمال به استان سمنان و ریگ جن و از جنوب استان یزد، از شرق به شهرستان خور و از غرب به انارک ختم میشود.
لهجه مردم روستای چوپانان
لهجه چوپونی عنوان لهجه مردم روستای چوپانان میباشد، بالای ۹۴ درصد از واژگان این لحظه با فارسی مشترک است.
در روستاهای اطراف همچون مهرجان، گرمه، ایراج و رباط پشت بادام این لهجه وجود داشته و از لحاظ لحن و غنای واژگان شباهت زیادی به لهجه محلی شیراز دارد.
زادآوری مجدد پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان
زادآوری جدید در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نشان دهنده پتانسیل بالای منطقه و همچنین اکوسیستم سالم و امنیت بیشتر آن است. شاید بتوان گفت از این پس عباس آباد یکی از بهترین زیستگاههای پلنگ ایرانی در کشور محسوب شود که در این اتفاق تلاش مسئولین و محیط بانان عباس آباد به وضوح قابل لمس میباشد و مهمتر از همه فرهنگ بالای مردم نیز نقش بسزایی در این امتیاز بزرگ دارد.
فعالیت اهالی روستای چوپانان
بخش عمده فعالیتهای اهالی روستای چوپانان به دامداری و کشاورزی اختصاص دارد، از محصولات کشاورزی این روستا میتوان به زردآلو، انار، سیفی کاری، گندم، سیر، یونجه و انار اشاره کرد. هندوانههای ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه میباشد که بهترین درمان برای بیماری دیابت محسوب میشود.
تجربه زندگی در خانههای محلی روستای چوپانان
باید بدانید که هتلی در روستای چوپانان نخواهید دید، از طرفی همین اتفاق باعث میشود که شما هیجان زندگی در خانههای محلی این روستا را تجربه کنید.
این خانهها در یک محیط سنتی و فضای باز پذیرای گردشگران میباشد شما علاوه بر لذت بردن از معاشرت با افراد بومی روستا و تجربه زندگی در خانههای محلی میتوانید از خوردن غذاهای محلی این منطقه نیز بهرهمند شوید یا حتی میتوانید در دل کویر چادر بزنید و در فصل تابستان از تماشای آسمان درخشان لذت ببرید.
ناگفته نماند هیچ استراحتگاه و توقفگاهی در جاده منتها به چوپانان وجود ندارد و در اکثر مناطق آن دسترسی به تلفن همراه امکان پذیر نمیباشد.
مهمترین موارد در سفر به کویر چوپانان
پیش از اینکه راهی این روستای دلربا و فریبنده شوید حتماً از سالم بودن خودرو خود اطمینان حاصل کنید و حتماً مجهز به تجهیزات ایمنی باشید. طی چند روزی که در این روستا اقامت دارید برای گشت و گذار در مناطق مختلف آن حتماً آب و غذا، نقشه و قطب نما با خود به همراه داشته باشید و بهترین کار این است که از راهنماییهای افراد بومی این روستا استفاده کنید.
شايان ذكر است پس از اصلاح شبكه 150 فقره انشعاب اصلاح و مجددا وارد مدار بهره برداري قرار خواهد شد و با اجراي اين پروژه حوادث گرفتگي و پس زدگي شبكه و انشعابات به كلي مرتفع خواهد شد.
شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان - ۱۹ آبان, ۱۴۰۳
انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال".
چکیده رخدادها و گزیده دیدگاه ها و راهکارها از دوازدهم تا هجدهم آبان ماه 1403:
1- دوشیزه دیبا شاطریان دختر دکتر حمیدرضا شاطریان و دکتر شهرزاد پورکمالی انارکی (متخصص زنان و زایمان که در انارک هم حضور داشتند) و خواهرزاده پروفسور سیاوش پورکمالی انارکی در شصت و دومین سال جایزه البرز (تجلیل از برترین دانش آموزان سراسر کشور) از مدرسه متوسطه اول فرزانگان 2 سمپاد زاهدان از استان سیستان و بلوچستان با معدل کل 20، رتبه اول در چند موضوع پژوهشی نائل به دریافت تقدیر نامه و لوح تقدیر و جایزه نقدی شده است.
2- با حضور دانش آموزان و آحاد مردم راهپیمایی ۱۳ آبان از میدان ۲۲ بهمن تا حسینیه شهدا در شهر انارک برگزار شد.
3- طرح مشکلات و مطالبات مردم انارک از جمله لوله گذاری شبکه فاضلاب و خطوط تلفن شهرک کوی نارسینه، واگذاری زمین های مسکن ملی به متقاضیان که بلاتکلیف مانده، مشکلات تردد جاده کنارگذر گردنه زنجیرگاه و انتقال شبکه برق و آب به کارگاه های صنعتی شهر انارک با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی دکتر الهام آزاد در حسینیه شهدای انارک برگزار شد.
4- مراسم قرعه کشی مرحله دوم تخصیص زمین به متقاضیان جوانی جمعیت شهر انارک که در سال جاری حائز شرایط (تولد فرزند سوم یا چهارم) شده بودند برگزار و به هر متقاضی یک پلاک تخصیص داده شد.
5- تبریک روز پرستار توسط سفیران مهربانی کودکستان نگین انارک که میزبان پرستاران مرکز جامع سلامت انارک شدند. این آیین با تشکر از زحمات الهام مهدوی مدیر کودکستان و سایر مربیان پایان یافت
6- یادی هم از کسانی کنیم که دیگر در میان ما نیستند، همگی درگذشتگان یادشان گرامی و خدا بیامرزدشان.
با گسترش فعالیتهای بلاگرها در فضای مجازی، موجی از باورها و توصیههای دینی در کنار توصیههای روزمره ارائه میشود، اما آیا همه این پیامها اثرگذار و معتبر هستند؟
به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای امروز، فضای مجازی و حضور گسترده بلاگرها در شبکههای اجتماعی نقش بزرگی در شکلگیری باورهای مخاطبان ایفا میکند؛ برخی بلاگرها با استفاده از ظواهر دینی، آیات قرآن و احادیث، مخاطبان خود را به سمت محتوای خود جذب میکنند، اما آیا این بهرهبرداریها همیشه با نیت خالصانه صورت میگیرد یا اهدافی دیگری پشت این ظاهر دینی نهفته است؟
همچنین در فضای امروز، میزان پذیرش پیامهای دینی و فرهنگی در شبکههای اجتماعی بهشدت وابسته به شناخت و باورهای قبلی مخاطبان است؛ با اینکه استفاده از آموزههای دینی برای جذب مخاطب گاهی موجب تقویت معنویت میشود، اما آگاهی نداشتن از شأن و مفهوم این آموزهها ممکن است به جای اثرگذاری مثبت، موجب سوءتفاهم و حتی دلسردی در افراد شود.
از طرفی امروزه برخی افراد در قالب بلاگر و اینفلوئنسر دنبال جذب مخاطب از راههای دینی و مذهبی با بیانات آیات، روایات و احادیث قرآنی هستند در همین راستا گاهی برخی آیات و احادیث قرآنی را برای حل مشکلات و در قالب رهایی از موضوعی، گرفتن حاجات و برکات همچون گرفتن خانه، باهوش شدن یا پول زیاد در محتواهای خود ارائه و بیان میکند که گاهی ممکن است نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد. در همین راستا به گفتوگو با کارشناسان رسانهای و مذهبی درباره این موضوع پرداختیم.
داوود نعمتی انارکی، کارشناس رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: امروزه بلاگرها با روشهای مختلفی تلاش بر جذب دنبالکننده دارند؛ یکی از این روشها بهرهگیری از آیات قرآنی و یا احادیثی است که بر زندگی افراد میتواند اثرگذار باشد، اما در این بین هستند افراد و بلاگرهایی که از این راه صرفاً به دنبال افزایش فالورهای خود هستند، که بیشک اگر شناختی در حوزه دین نداشته باشند تأثیراتی منفی خواهد داشت.
وی با بیان توضیحی درباره بلاگرها ادامه میدهد: بلاگرها افرادی هستند که در رسانههای جدید به تولید محتوا در موضوعات مورد علاقه کاربران میپردازند تا بازدیدکنندههای زیادی را جذب خود کنند و گاهی منبع درآمدی نیز برای خود داشته باشند؛ پس بلاگری را میتوان یک شغل پردرآمد هم دانست.
کارشناس رسانه تصریح میکند: افرادی که به عنوان بلاگر در موضوعات مختلف در پلتفرمی مثل اینستاگرام به فعالیت میپردازند، هدفشان بهطور عمده دیده شدن است، به همین دلیل محتواهایی کاربرپسند تولید میکنند، محتواهایی منحصربهفرد که هم به لحاظ محتوا و هم تصویر جذابیت لازم را داشته باشد و مخاطب هم جذب شود، این شیوه به مرور زمان این افراد را به سطحی از شهرت میرساند، شهرتی که آرزوی آنها است؛ چون یک بلاگر هرچه شهرت بیشتری پیدا کند، میتواند به اهداف دیگرش همچون کسب درآمد هم تا حدودی دست پیدا کند.
وی میافزاید: این افراد برای دستیابی به اهداف خود از شیوههای مختلفی بهره میگیرند، مثل تمهیدات نمایشی مبتنی بر موضوعی که مورد نظرشان است و تمهیدات متنی که تکمیلکننده تصویر باشد تا اثرگذاری را افزایش دهد، در این میان برخی با انتخاب موضوعات مختلف با رویکرد دینی تلاش میکنند تا پیام خود را به بعضی آیات قرآن کریم و احادیث ائمه (ع) مزین کنند تا کاربران بیشتری را جذب کنند و بهنظر من تا اینجای کار اگر از آیات و روایات درست استفاده شده باشد و معنی و تفسیر درستی هم ارائه شده باشد، مشکلی نیست، اما نکته اینجاست که باید دقت کرد پشت استفاده از این روشها چه نیتی وجود دارد؟
انارکی میگوید: البته این نکته را هم تاکید میکنم که مصداق حرف من تنها بلاگرهایی هستند که هدف اصلی آنها افزایش فالورها و دستیابی به یکسری اهداف خاص است و نه افرادی دیگر که دنبال افزایش فالورها به هر شکلی نیستند، بلکه هدفشان بیان نکتهای دینی، اخلاقی و فرهنگی است.
وی اظهار میکند: افرادی هستند که مشاغل مختلفی دارند و در فضای مجازی و پلتفرمهایی همچون اینستاگرام متناسب با شغلشان فعال و پیامهایی را منتشر میکنند.
کارشناس رسانه ادامه میدهد: به هر حال هر دو گروه از این روشهایی بهره میبرند که ممکن است در مواردی تأثیراتی مثبت در افزایش روحیه کاربران داشته باشد، مانند اینکه آنها را به فکر وادارد که در خصوص عواقب کارشان و طرز تفکرشان تأمل کنند، از دروغ و تهمتزنی پرهیز کنند، اما ممکن است بهرهگیری از این روشها نتایج معکوس هم داشته باشد، بهخصوص اگر شناختی نسبت به معنی و مفهوم آیات و روایات نداشته باشیم و ندانیم که شأن نزول آنها چه بوده است، در چنین شرایطی ممکن است آنچه انتشار پیدا میکند، تأثیری معکوس بر مخاطب داشته باشد.
وی تصریح میکند: پذیرش یا نپذیرفتن محتواهای این افراد بهویژه بلاگرها، به شخص دریافتکننده محتوا ارتباط پیدا میکند، اوست که باید تصمیم بگیرد، این محتوا را بپذیرد یا خیر و بیشک کاربران هرچه از شناخت و دانش بیشتری در موضوع مورد نظر برخوردار باشند، قادر خواهند بود تا با دقت بیشتری پیام را هضم کنند و تصمیم بگیرند که با آن ارتباط برقرار کنند یا خیر، البته در مواردی هم میتوان با جستوجو در موضوع و مطرح کردن با دیگران به کنه چنین پیامهایی پی برد.
انارکی میافزاید: صرف اینکه فردی در محتوای خودش از آیات و احادیث استفاده کند، نمیتواند ملاکی بر پذیرش آنچه که او میگوید باشد، باید تأمل کرد، هدف طرف مقابل را دریافت و بعد به هضم پیام پرداخت؛ باید تشخیص دهیم افرادی که از این روشها و رجوع به آیات قرآن در پیامهایشان استفاده میکنند، مصداق این ضربالمثل نباشند که این کلاه برای سرشان گشاد است!
وی با اشاره به اینکه میزان تاثیرپذیری کاربران و فالورها از چنین شیوههایی به چند عامل اساسی بستگی دارد، میگوید: اینکه تا چه اندازه به پلتفرمهایی همچون اینستاگرام وابستگی پیدا کردهاند، اینکه چه میزان پیامهایی که در این پلتفرمها منتشر میشود را باورپذیر بدانند، اینکه سواد رسانهای آنها چقدر است و چه شناختی نسبت به موضوع دارند، فرد بلاگر را تا چه اندازه میشناسند و مطالبی که منتشر میکند را چقدر باورپذیر میدانند و در برابر پیامهایی که دریافت میکنند، احساسی برخورد میکنند یا عقلانی؟
کارشناس رسانه اظهار میکند: موارد دیگری هم وجود دارد که در تاثیرپذیری افراد نقش دارد، اما اینکه این مطالب در نزدیک کردن مخاطب به خدا تأثیر دارد یا برعکس، میتوان گفت که هر دو حالت میتواند پیش آید، نوع پرداخت به موضوع بر مبنای متن و تمهیدات نمایشی، اگر کاربرپسند باشد و تولیدکننده پیام خود را به حوزه تجربی و شناختی مخاطب نزدیک کند میزان اثرپذیری افزایش خواهد یافت، اما این اصل نمیتواند در خصوص همه پیامها در این پلتفرمها صادق باشد و باورپذیری مخاطب تا حدی به باورها و اعتقادات قبلی او نیز مرتبط است.
در ادامه سیده معصومه طباطبایی، کارشناس مذهبی با بیان اینکه در خصوص بررسی عواقب توصیه به آیات قرآن و اعمال عبادی خاص توسط بلاگرها چند نکته مهم را باید مدنظر داشته باشیم، اظهار میکند: در سالهای اخیر با گسترش دسترسی به فضای مجازی و نبود فرهنگسازی استفاده از این فضا و فعالیت افرادی در قالب اینفلوئنسرها، بلاگرها و فعالانی که در این عرصه در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام فعالیت دارند، شاهد اتفاقات ناگواری در فضای مجازی بهویژه در پیجهای اینستاگرامی هستیم که رواج پیدا کرده است.
وی ادامه میدهد: این فرایند آسیبهای زیادی را برای زندگی فردی، خانوادگی، حتی روند جامعه، زندگی و ساختار زندگی اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی افراد ایجاد و تحتالشعاع خود قرار داده است.
کارشناس مذهبی تصریح میکند: با به تصویر کشیدن زندگیهای خاص، زندگیهای لاکچری خارج از عرف یعنی ابزار، وسیلهها، مدل خانه و وسایلی که از نظر رفاهی و شیک بودن بیشتر از عرف معمول افراد جامعه است، این رفاه را طوری برای مردم نمود میدهند و طوری برای عموم بازدیدکنندگان و دنبالکنندگان خود جلوه میدهند که بدون مشکل و دردسر اینها را به دست آوردهاند و فقط با انجام دادن و خواندن یکسری آیات خاص، اذکار و دعاهای خاص توانستند به این نتیجه برسند.
وی میافزاید: به تصویر کشیدن مسافرتهای لاکچری، جشنهای تولد، جشنهای سالگرد ازدواج، تعیین جنسیت و مراسم پرزرقوبرق و در عین حال پرهزینه هستند که هزینهها و مدل این مراسم بسیار فراتر از عرف است و موجب شده است و زندگی بسیاری از خانوادههایی که درگیر مسائل مختلف روزمره اقتصادی و معیشتی خود هستند با تماشای این سبک و مدل زندگی جعلی لاکچری دچار مشکلات، تعارضها و ناهنجاریها شوند که همین موجب میشود آنها نیز به طمع اینکه بتوانند از این فضا و موقعیتها بهره گیرند این افراد را دنبال میکنند و به تبعیت از آنها راهکارهایی که برای این موفقیت ظاهری استفاده کردهاند و به کار بردهاند را انجام دهند.
طباطبایی میگوید: میبینیم که اینفلوئنسرها و بلاگرها عموماً در مرحله اول یک زندگی معمولی را به نمایش میگذارند و بعد از مدتی این تغییر شرایط زندگی را نمایش میدهند؛ که با به نمایش گذاشتن یک زندگی لاکچری، ویژه و آن خوشبختیهای زیاد، و رمز همه این خوشبختیها را در انجام دادن یک سری از اذکار، خطبهها و آیات، انجام یک سری از مراسمات مذهبی به شکلها و روشهای خاص و با رنگ و لعاب دادن به مسئله میخواهند راه حل و حل از مشکلات خرده کلانی که افراد درگیر آن هستند اعم از مشکلات اقتصادی و حتی مشکلات فردی و خانوادگی را عمل به این روشهای عبادی بدانند.
وی اظهار میکند: به یکسری از مقدماتی که ما در اعتقاداتمان به آنها باور و ایمان راسخ داریم؛ به اقتضای این مقدمات و این پیش فرضهای ذهنی، انجام اینجور رفتارها و اعمالها معمولاً عواقب غیر قابل جبرانی دارند یعنی عواقب تخریب کنندهای را در ساختار و نظامات اعتقادی افراد ایجاد میکنند.
کارشناس مذهبی ادامه میدهد: ما برخی مقدمات و اصولی را در ذهن خود داریم از جمله معیار بودن اصالت انسانی در حوزه تربیت و اخلاق، یعنی در تمام آموزشهای ما، انسان اصالت دارد و همه آموزههای تربیتی ما خاستگاه تعالی انسان است؛ دومین مورد اصالت داشتن اراده آزاد انسان است یعنی اینکه انسانها با اختیار و اراده خودشان مسیر درست یا غلط را انتخاب میکنند و با اقتضا آن اراده خود گام روبه جلو یا گام تنزل و عقبگرد را تجربه و انجام میدهند، سوم انتخاب هدف آگاهانه و مطلوب در پرتو اتکا به آموزههای دینی، باورهای دینی و اعتقادی و تلاش و تدبیر عاقلانه برای رسیدن به خواستهها و مطلوبها است و نکته چهارم وجود اسباب، مقدمات و موانعی در استجابت دعا است یعنی جایگاه و سهم دعا در حل مشکلات در باورهای دینی ما یک جایگاه اصیل و تعریف شدهای است که نیاز به یکسری مقدمات و اسبابی دارد تا در صورت اتفاق افتادن آن اسباب استجابت به دعا قطعیت باید؛ البته گاهی اوقات برخی از اعمال و رفتارها و برخی از نکات مانع استجابت دعا است.
وی تصریح میکند: با گفتن این موارد به این نکته میرسیم که گفتن این اذکار ممکن است یک حالاتی را برای انسان به وجود بیاورد که امید افراطی به حل مسئله داشته باشند، همان وعدههایی که این اینفلوئنسرها و بلاگرها میدهند که با انجام فقط و فقط خواندن این آیات و ختم این سورهها و این اذکار شما به حوائج و حل مشکلات خود میرسید؛ این امید افراطی به حل مسئله بدون تلاش، زمینهسازی و بدون مقدمات باعث میشود که افراد نسبت به برخی از امورات خود تنبلی کنند و توقع داشته باشند که صرفاً با انجام دادن این اذکار و این آیات به نتیجه مطلوب خود برسند و بعدها با عدم تحقق آن مطلوب ناامیدی، یأس، افسردگی، عدم اعتماد به خدا و دین و معبود و باورهای دینی در آن افراد میشود و این در حالی است که در همه آموزههای دینی ما در کنار توصیه به دعا و نیایش و در کنار وعده استجابت تاکید به تلاش و امید شده است.
طباطبایی میافزاید: از مهمترین اثرات سو توصیه افراطی به این اذکار و خطومات، ایجاد حس ناامیدی و عدم اعتماد به خداوند است چراکه معمولاً این افراد به خاطر امید افراطی خود یا از باورهای غلط و کاذب که برایشان ایجاد میشود توقع استجابت سریع و بدون دردسر را دارند.
وی میگوید: نکته بعدی این است که اذکار جنبه دارویی خاص دارند و باید باتوجه به روحیات، نیاز و مشکلات و نقصی که خود افراد دارند تجویز شود و از تجویز خودسرانه باید پرهیز شود؛ کما اینکه وقتی یک نفر بیمار میشود نمیشود همه داروهای یک داروخانه را برای فرد تجویز کرد و برای آن فرد مفید نیست و این استفاده خودسرانه و استفاده بدون توجه و دقت نظر باعث عواقب جبران ناپذیری برای این افراد میشود.
کارشناس مذهبی اظهار میکند: معمولاً چیزهایی که توسط این افراد ناآگاهی که علم به این اذکار، آیات و روایت را ندارند همچون بلاگرها ارائه میشود کامل اتفاق نمیافتد و صرفاً آن را تک بعدی و از یک نگاه خاص ارائه میدهند و آنها تمام شرایط استجابت دعا و تمام شرایط انجام این اذکار را ارائه نمیکنند و این مدل توصیه بدون سند و توجه برای همه افراد طبیعتاً زیانآور است.
وی ادامه میدهد: خیلی از افراد بر اثر اضطرار ذکر را شروع میکنند و در مسیر انجام آن ذکر به دلایل مختلفی چون بیماری، مسافرت و… این ذکر قطع میشود و همین باعث میشود که یک ضربه و ضرر و ناامیدی در افراد ایجاد شود.
طباطبایی تصریح میکند: افرادی که به دلیل اضطرار و مشکلات مختلف توصیه بلاگرها را انجام میدهند معمولاً دچار افراط و تفریط و انحراف میشوند و باعث میشود که در تمام مسائل زندگی خود صرفاً با تمسک به انجام این اذکار یا خطومات توقع تحقق مسائل را داشته باشند.
وی میافزاید: یکی از مهمترین اثرات این آسیبها باقی گذاشتن حسرت است به صورت اینکه یک جوانی با کوهی از مسائل، مشکلات و گرفتاریها با دیدن زندگیها و روابط عاشقانهای که بلاگرها در فضای مجازی با بارگذاری عکس یا فیلم به صورت بزرگنمایی زیاد ارائه میدهند، موجب میشود فرد امید به نتیجه معجزه آسا ذکر پیدا کند.
کارشناس مذهبی با بیان اینکه بلاگرها گاهاً ادعای خوشبختی متأثر از این اذکار را دارند، میگوید: زمانی که برای بلاگرها واکاوی و مسئله را بررسی میکنیم، میبینیم صرفاً برای اینکه دنبال کننده و فالوورهای خود استمرار و حضور داشته باشند و افراد بازخورد مثبتی را به آنها بدهند، با این هیجانی کردن و کنجکاو کردن افراد آنها را دنبال خود میکشانند تا اعلام کنند ما خیلی آدمهای خوشبختی هستیم و برای اینکه شما هم مثل ما باشید باید این مدل زندگی را پیش بگیرید.
وی اظهار میکند: طبیعتاً جوانی که این مدل زندگی را میبیند با هر مشقتی که شده آن خطومات و اذکار را انجام میدهد و وقتی نتیجه مطلوب را به دلایل مختلف به دست نمیآورد باعث میشود که یک حسرتی در دلش باشد و نتیجه آن ناامیدی به زندگی، معنویات و خداوند را خواهد داشت.
طباطبایی ادامه میدهد: این عوامل باعث شده که ما شاهد یک نوع توهمگرایی با رویکرد کمال گرایی افراطی باشیم و واقعگرایی و پذیرش شرایط و اقتضائات فردی فراموش شود؛ یعنی کمالگرایی افراطی و توهم گرایی به جای واقعگرایی و پذیرش اقتضائات قرار گرفته است.
وی تصریح میکند: مردم کشور ما مردمی هستند که احساسات، ارزشها و تعلقاتشان با دین و مذهبشان آمیخته شده، در نتیجه بیشتر مواقع در این فضا مجازی شاهد هستیم که همین بلاگرها با استفاده از مقدسات، ظواهر دینی و توصیهها میخواهند رویکرد جامعه را تغییر و فریب دهند و از اعتقادات مردم استفاده ابزاری داشته باشند که این بسیار آسیب زننده است.
کارشناس مذهبی میافزاید: معمولاً ذکرهایی که از طرف اهل بیت باشد در منابع معتبر و روش انجام تذکرات آنها بیان شده؛ حتی برخی از ختم آیات و سورهها که با یک روش و آدابی خاص، در جای و موقعیت خودش هست، در کتابهای معتبر بیان شده است.
وی میگوید: مردم باید دقت داشته باشند که این بیانات وقتی حقیقی و درست است که از منابع معتبر آنها بیان شوند نه از زبان هر کسی که صرفاً به اقتضای شرایط خود برای رسیدن به خواستههای خودش از آنها استفاده ابزاری میکند.
به گزارش ایمنا، استفاده ابزاری و غیرآگاهانه برخی بلاگرها و اینفلوئنسرها از آموزههای دینی و مفاهیم معنوی، به جای تأثیر مثبت، میتواند موجب گمراهی، دلسردی و حتی ناامیدی مخاطبان شود. برای ایجاد اثرگذاری واقعی و مثبت، باید هم نیت خالصانهای در پس این محتواها وجود داشته باشد و هم اطلاعات دقیق و معتبر دینی به مخاطبان ارائه شود.
همچنین باتوجه به باورها و اعتقادات عمیق مذهبی در جامعه، هرگونه ارائه محتوای دینی توسط بلاگرها نیازمند مسئولیتپذیری و شناخت دقیق از موضوعات مذهبی است؛ توجه نداشتن به این امر ممکن است باعث شکلگیری توقعات نادرست و آسیبدیدن روحیه مخاطبان شود. و کاربران برای جلوگیری از تأثیرات منفی این محتواها باید با افزایش سواد رسانهای و دقت بیشتر در انتخاب منابع دینی، در برابر فریبهای احتمالی هوشیار باشند.