عملیاتی شدن سامانه کنترل و مراقبت پرواز سیار فرودگاهی

عملیاتی شدن سامانه کنترل و مراقبت پرواز سیار فرودگاهیسامانه کنترل و مراقبت پرواز سیار فرودگاهی برای اولین بار در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، عملیاتی شد.

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ حدود دو هفته پیش بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش «اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت» را در منطقه عمومی «انارک» اصفهان با استفاده از ۹۲ فروند از انواع هواپیما‌های شکاری و بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین، سوخت‌رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین برگزار کرد که نتایج مورد انتظار بنابر آنچه سخنگوی رزمایش عنوان کرده، حاصل شد.

البته اینکه رزمایش در چه شرایطی و چگونه برگزار شد، موضوعی است که باید در زمان خودش به آن پرداخت؛ اما در این رزمایش، نیروی هوایی ارتش برای اولین بار به‌منظور هدایت پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین خود از سامانه کنترل و مراقبت پرواز سیار فرودگاهی استفاده کرد.

 

این سامانه که اولین بار در سال ۱۳۹۹ توسط وزیر سابق دفاع رونمایی شد، در این رزمایش به‌صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت؛ سامانه‌ای که در شرایط اضطراری و بحرانی برای هدایت هواپیما‌ها کارایی بسیار بالایی دارد؛ به‌ویژه در زمانی که برج مراقبت پرواز فرودگاه بر اثر حملات دشمن از چرخه عملیاتی خارج شده باشد یا فرودگاهی به واسطه بمباران هواپیما‌های دشمن دیگر عملیاتی نباشد.

چنانچه جنگی رخ دهد، یکی از اولین نقاطی که مورد حمله قرار می‌گیرد، مراکز فرودگاهی است؛ مانند آنچه ما در شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شاهد بودیم که عراق با حمله به فرودگاه مهرآباد تهران تلاش کرد تا این فرودگاه را از چرخه عملیاتی خارج کند؛ البته متعاقب آن، نیروی هوایی ایران هم در اقدامی متحورانه پایگاه هوایی عراق به نام «اچ ۳» را بمباران کرد.

پس در چنین شرایطی استفاده از سامانه کنترل و مراقبت پرواز فرودگاهی که به‌صورت سیار است، می‌تواند گره‌گشای بسیار خوبی برای هدایت و کنترل هواپیما‌ها باشد و با استقرار آن، چنانچه فرودگاهی هم نباشد، می‌توان هواپیما‌ها را در زمینی مناسب و هموار نشاند.

عملیاتی شدن سامانه کنترل و مراقبت پرواز سیار فرودگاهی

از ویژگی‌های فنی این سامانه می‌توان به استفاده از رادیو‌های باند هوایی بومی فرودگاهی، سیستم ضبط مکالمه تلفنی و رادیویی سیستم سوئیچینگ رادیویی، سامانه هواشناسی پرتابل و سیستم همزمان‌سازی شبکه، اشاره کرد.

همچنین امکان جابجایی نصب و راه‌اندازی سامانه در حداقل زمان ممکن، سهولت در تعمیر و نگهداری، هدایت و هشدار به سامانه‌های پروازی تجاری و کنترل ترافیک هوایی در شرایط بحران از دیگر ویژگی‌های این سامانه بومی است.

البته استفاده از این سامانه همان‌گونه که اشاره شد در مواقع بحرانی هم کارایی دارد؛ به‌عنوان مثال اگر در شهری زلزله‌ای بزرگ همانند آنچه در بم شاهد بودیم، رخ دهد، به نحوی که نتوان از فرودگاه شهر استفاده کرد، با استفاده از این سامانه سیار می‌توان ارسال کمک‌های هوایی، انتقال امدادگران و جابجایی مصدومان به شهر‌های دیگر را به وسیله هواپیما با سهولت انجام داد.

کد خبر: ۶۰۶۹۴۸ - تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹