سوغات سبز از دق سرخ
 اصفهان- براستي كوير با طبيعت شگرف و رنگ به رنگش چه بازي هايي بر سر آدم درمي آورد.

گاهي در سكوت مطلقش حتي مي تواني صداي بال زدن سنجاقكي را هم بشنوي و لختي بعد از غرش مهيب طوفانش مي خواهي كر شوي، گاهي بر اثر گرماي روزش به آتش ذغالي مي ماني و در سرماي شبش به بيد لرزاني، گاهي كوره سوزان روزش از ديدن آبي آسمانش سيرت مي كند و جادوي هوشبر شبش اسير، گاهي در ژلاتين ماسه هايش اصلا نمي تواني قدم از قدم برداري اما در بستردق سفت و سختش حتي هواپيما هم مي تواند نشست و برخاست كند و گاهي....
زيبايي كوير تنها به دلارامي، سكوت و دست نخوردگيش نيست، هنر خلق يكجاي اين همه تضاد در آلبوم آفرينشش، بخش ديگري از تنوع رنگ به رنگ و جذابيت هاي دلفريبي است كه بيننده را مسحور جمالش مي كند.
دقdagh (به فتح د)، گوشه چشمي از مظاهر متلون مناطق كويري است كه توجه هر كس را به خود جلب مي كند.
هنوز درست نمي دانم وجه تسميه كلمه دق چيست اما در بعضي جاها آمده است: دَق يا دَغ همان داغ است به معني زمين خشك.
دَق در لغت نامه دهخدا بدين معناست: دَق.(صفت) سر بي مو.(برهان). دغ و رجوع به دغ شود. معني دَغ در برهان نيز چنين است:زمين بي علف، يعني زميني كه هرگز گياه در آن نرسته باشد و در(فرهنگ) آنندراج به معني زمين بي علف معني شده است.(تبيان، ۲۹/۵/۹۱)
با اين حال، از نظر نگارش فارسي،دغ(دال با غين) به معني زمين بي گياه صحيح است نه دق (با دال و قاف) به معني كوبيدن، با اين وصف در زمان حاضر در بيشتر منابع علمي دغ را با دال وقاف بكار برده ­اند.
در كتاب فرهنگ نظام (جلد سوم تأليف سيد محمد علي داعي الاسلام) دق (با دال و قاف ) به معني كوبيدن و دق الباب به معناي كوبيدن در خانه و آرد كردن آورده شده در حالي كه دغ(با حروف نوشتاري دال و غين ) را زمين بي گياه آورده و دغسر را به كسي كه پيش سرش مو نداشته باشد، اطلاق كرده است.در همان منبع نيز آمده كه: در زبان محلي اناركي‘ دغ زميني است كه بر آن سيلاب آمده و خشكيده و يك طبقه از گل محكم احداث شده كه مانع روئيدن چيزي است.
همچنين در فرهنگ فارسي معين و عميد، دغ به معني زميني كه علف و گياه در آن نرويد، آورده شده و دغسر به سر بي موي طاس و كسي كه ريش و سبيل و ابرو و مژه را پاك بتراشد، گفته شده است. تنها در فرهنگ فارسي عميد علاوه بر اين از كلمه دك نيز براي دغ استفاده شده و دك را به معني ريگستان يا زمين هموار و كوبيده و هموار، همچنين مترادف با دغ ، سر بي مو، زمين خشك و سخت، زمين بي آب و علف، درخت بي برگ گفته شده است.در همين منبع دك و لك به معني خشك و خالي، زمين بي آب و علف كه با نگارش دق و لق يا دغ و لغ نيز بكار برده شده است.درهر حال، آنچه مسلم است از نظر نوشتاري دغ صحيح است و منظور زمين بي گياه است كه محدوديتي مانع رويش در آن مي ­شود.(عباسي، كوه ها و بيابان هاي ايران)
قدر مسلم در فرهنگ ما استفاده از دق ريشه ديرينه دارد براي نمونه وجه تسميه شهر دو هزار ساله جندق واقع در شمال ‌شرقي استان اصفهان به همين واژه بازمي گردد چون نامش مشتق از دو كلمه جنب(كنار) و دق است.
در تعريف دق چنين آمده است:
دق، زمين هاي رسي بسيار همواري هستند كه فاقد نمك اند و يا نمك آنها ناچيز است. معمولا سطح آنها از مواد كربناته سفيد مي شود، به همين دليل رنگ اين مناطق غالبا بسيار روشن و براق است. دق هايي به رنگ هاي نخودي و خاكستري نيز وجود دارند، اغلب آنها در حاشيه داراي ترك هاي گلي هستند و در قسمت هاي داخلي بسيار سخت و كاملا هموارند.دق ها چنان صاف و صيقلي هستند كه مي توان از آنها بعنوان باند پرواز استفاده كرد. دق در قسمت هاي كم شيب بويژه حوضه ي انتهايي مسيل ها و رودخانه هاي مناطق بياباني شكل مي گيرد.نحوه پيدايش آن هنوز بطور دقيق روشن نيست.به نظر مي رسد به هنگام پايين بودن سطح آب زير زميني، جريان هاي سطحي فصلي سبب رسوب ريز دانه هاي رس و امثال آن و همچنين تشكيل قشر سختي شده كه در اثر وزش باد سطح آن صاف و صيقلي مي شود.(سلوتي، بابانيانوري، ص۲۳-۲۴)
يك تعريف ديگر از دق حاكيست: دق به سرزمين‌هاي نسبتاً همواري گفته مي‌شود كه رودخانه‌اي در آن جريان دارد و بدليل شيب ناچيز و كم، رسوبات ريزدانه در آنها ته ‌نشين مي‌شود و اشكال نسبتاً مسطح و همواري به رنگ‌هاي روشن را به وجود مي‌آورند.(نگاهي به جغرافياي طبيعي استان كرمان)
در هر صورت آنچه از تعاريف برمي آيد، اين است كه دق به زمين‌هاي سخت، كوبيده شده، برآمده و در عين حال صيقلي گفته مي شود كه براحتي كنده نمي شود و علف و گياهي هم در آن نمي رويد.
درواقع دق، پايين ترين سطح يك منطقه بياباني و كويري است كه رسوب آبرفتها و سيلابهاي منشعب از نقاط مرتفع اطراف در آن جمع و بر اثر تبخير و وزش باد بر سطح آن، به قطعات مشبك داراي سطوح مقطع برآمده و سخت تبديل مي شود.
دق در بعضي جاها مانند دق سرخ انارك فاقد شوري و در بعضي جاها مانند
كوير دق سرخ اردستان قليايي است.
رنگ دق ها هم با يكديگر تفاوت دارد مثل همين دق سرخ كه مايل به رنگ اخرايي است و دق كبوترخان كرمان يا دق بانو انارك كه روشن و خاكستري است.
شكل هندسي و اندازه اشكال مشبك دق ها نيز بر حسب نوع رسوبات و خاك آنها با يكديگر فرق دارد.
در حرير شنزار كوير بخصوص هنگام بدمستي باد مي توان هنر لطيف طبيعت را در خلق آفرينه ها و خط خطي هاي موزونش بر روي سطح ريزدانه هاي جواهرآساي شني ديد و بر فراز سينوس شنهايش از اينسو به آنسو غلتيد و به نرمي بر شيب سرسره ي تلماسه هاش لغزيد و سپس در قفاي مسير طي شده، رد پاي خود را بوضوح و دقت جاي اثر انگشت ديد.
اما در دق كه در نقاط پست مناطق كويري و بياباني تشكيل مي شود، انگار زمين عمدا مي خواهد چهره عبوس و زمختش را به وجهي معكوس به رخ بكشد تا در كنار جلد ژله اي و روكش لطيف اطلسي اش(رمل)، شدت پوست كلفتي و انعطاف ناپذيرش را هم نشان بدهد و با نمايشي توام از اوج نرمي و سختي، بازيگوشي و رنديش را در هنرواره آميزه اضدادش ثابت كند.
در دق برخلاف ريتم منعطف و صاف ماسه زار كوير، زمين آنقدر سفت، چاك چاك و برجسته و برآمده است كه هر رهنوردي، مي تواند تمام خلل و فرج زير پايش را كاملا حس كند.
اين زمين آنچنان محكم و سفت و پرجنم است كه حتي هواپيماهاي غول آسا هم مي توانند در آن فرود آيند كه نمونه اش عمليات ناموفق آزادسازي گروگان هاي آمريكايي به كمك نيروي ارتش اين كشور است كه از دق هاي اطراف طبس بعنوان باند فرودگاه استفاده شده بود.(سلوتي، بابانيانوري، ص۲۳)
من امروز اينجا در گستره دق سرخ (dagh-sorkh) جايي در۱۹۰ كيلومتري شمال شرق شهرستان نايينم در حالي كه زير پايم از چينش پازل هاي صيقلي از جنس خاك رس، يكدست قلمبه سلمبه است، پازل هايي شبيه قطعات سنگ فرش خيابان هاي قديمي اما با رنگ و لعاب مسي.
دق اينجا به نمدي سرخ مي ماند كه پاي باد و باران و دماي هواي طبيعت كويري ، آنقدر آن را ورماليده و درهم تنيده كه حسابي سفت و سخت و زمخت شده است.
دق سرخ انارك در پنج قطعه كوچك و بزرگ از۵۰ هكتار تا دو هزار هكتار و در مجموع با وسعت حدود هشت هزار هكتار در۵۰ كيلومتري شرق نايين قرار دارد.
وسعت دق هاي شهرستان نايين از جمله دق هاي سرخ، آشتيان و بانو به۱۰ هزار هكتار برآورد مي شود.
البته غير از دق سرخ انارك واقع در شهرستان نايين، دق بزرگتر ديگري هم وجود دارد كه از قضا نامش نيز شبيه همين جاست با اين فرق كه آن راكوير دق سرخ اردستان يا زواره مي خوانند كه وسعتش حدود۶۳۹ كيلومترمربع(با عرض تقريبي۲۳ و طول ۲۷.۵ كيلومتر)است با زميني شور و اشكالي هندسي به ريخت گل كلمي و چندضلعي‌ كه خود چندضلعي هايش هم به سه نوع كاسه اي، گمبدي و دروازه اي تقسيم مي شوند.
دقي كه گذر امروزم به آنجا افتاده، يعني دق سرخ انارك خود شامل پنج قطعه است كه من تنها در باره مشاهداتم از يكي از آنها دارم قلم مي زنم و از حال آن چهار تاي ديگر بي خبرم، هر چند كه ظاهرا تفاوت چنداني با هم ندارند.
در منتهي اليه شرق دق اينجا كه زمينش به سرخ اخرايي مي زند، كوه بند انارك قرار دارد و در غربش ارتفاعات شيركوه يا كوه زرد.
شمال دق سرخ نيز به منطقه شكار ممنوع كوه بزرگي (ملاهادي) انارك مي رسد و جنوب غربش به منطقه حفاظت شده كهياز و جنوب و جنوب شرقش به دشت و نواحي كوهستاني روستاهاي سهيل و سپرو.
در مجاور دق سرخ بدليل غني بودن سفره هاي آب زير زميني، مزارع سرسبزي هم وجود دارد.
يك خط آهن شرقي – غربي در موازات بستر دق سرخ كشيده شده كه هرازگاه قطاري مانند ماري تيره گون از بيخ گوشش بيرون مي خزد و به راهش مي رود و با نفير سرفه هايش و نعره سوت هايش، آرامش دق را برهم مي زند.
در وسط اين بخش دق، يك چاه پلمپ شده هم وجود دارد كه همراهانم، آن را چاه نفت مي خوانند، گرچه ريختش اصلا به چاه نفت نمي خورد اما اگر راستش را بخواهيد اين سرزمين مادري پرگوهرمان، آنقدر ما را به داشتن همه نعمات خدادادي عادت داده است كه اگر همين الان هم از همين دق ناخن خشكش، درياي الماس هم بيرون بريزد، دور از انتظار نيست، گرچه بعد از مراجعتم از كوير،
حسين اكبري رييس محيط زيست نايين، اين ادعاي نفتي را بكل رد كرد و گفت: چون در اين خطه سطح آبهاي تحت الارضي بالاست، تعدادي چاه براي كار كشاورزي حفر شده اما در برخي از آنها پلمپ شده كه اين هم يكي از آنهاست.
در سيرواسير گستره چشم اندازم، افق جنوب دق سرخ به آغاز خط زلال بركه يا آبگيري مي ماند كه هي در پيش چشمم بالا و پايين مي رود.اولش باورم نمي شود، آخر چطور ممكن است در دل تفته كوير، طراوت دريا را ديد، پس بي اختيار و با كمي ترديد بسويش قدم برمي دارم اما هرچه مي روم، درجا مي زنم، انگار از آب و آبگير خبري نيست، بازهم كمي ديگر جلو مي روم و بازهم پيشتر و پيشتر، اما، نه، انگار ول معطلم.
خوب نبايد هم غير از اين انتظاري داشته باشم، انگار طبيعت پرحوصله و رند دشت كوير، حسابي مرا دست انداخته است، چون در منتهاي ديدرسم، خط سرابي پيش چشمم گشوده و با نشان دادن در باغ سبز اغواگرش، مرا به بازي گرفته است.
با اين حال از دستش آزرده نمي شوم، چون حتي پنداره اغواي زلال سرابش وقتي با لعاب لعلگون دقش درهم مي آميزد، منظره ي دلفريبي را در پيش چشم زيبايي طلبم مي گشايد.
اگر مي خواهيد ته حرفم را بفهميد كافي است رخسار عروس ملوس لاله گوني را در پيش چشمتان مجسم كنيد كه نواري از توري سفيد را بر فرق سرش آراسته اند.
البته شهرستان نايين دق هاي ديگري هم دارد: يكي دق آشتيان و ديگري دق بانو.
دق آشتيان با ابعاد دو در سه كيلومترش در جوار تلماسه هاي ريگ جن واقع است.
اگر شش كيلومتر به سمت غرب چوپانان برويد در حالي كه۱۶۰ كيلومتر از شمال شرق نايين دور افتاده باشيد به همين دق مي رسيد، به دق آشتيان كه نامش نيز برگرفته از يك روستاست به همين نام در همين جا.
رسوبات زمين دق ها اغلب از جنس رس، شيل و مارن است و جنس زمين دق آشتيان از جنس دق سرخ است، يعني خاك رس با همان رنگ و رخساره.
دق آشتيان در نوع خود كم نظير بحساب مي آيد چون دشت سرخي است در حصار تپه ماهورهاي مرتفع ريگ جن با چشم اندازهاي بسيار بديع و دلنواز.
اين دق در فصل پاييز و زمستان و در صورت وجود بارش هاي رگباري و ايجاد سيلاب، به آبگيري تبديل مي شود كه بصورت موقت پذيراي پرندگان مهاجر است.
تاغزارهاي پيرامون دق آشتيان محل زندگي گونه هاي بسيار با ارزشي مانند هوبره ، گربه شني، انواع دوپا مثل موش پامسواكي، روباه شني و معمولي، كاركال و انواع پرندگان و خزندگان خشكزي است.
بطوركلي دق ها را معمولا بر حسب رنگ و لعاب، جنس خاك يا قرابت مختصات محلي آنها نامگذاري مي كنند، مثل دق سرخ كه رنگش به سرخي مي زند يا دق آشتيان كه نام روستاي همجوار با آن است.
اما برخي دق ها هم وجود دارند كه از اسمشان نمي توان به باطنشان پي برد مثل دق بانو كه برخلاف تصور، منتسب به يك زن نيست بلكه منتسب به شخصي به نام محمدرضا بانو اهل انارك است كه در جريان يك درگيري در اين شهر كشته شده و نام اين دق و يك آب آنبار احداثي در آن را به نام وي نامگذاري كرده اند.
همچنين است دق سياه كوه انارك كه برخلاف اسمش، دقي است با روكش سفيد قليائي عين دق تيوك(عروس).
از دق هاي حوزه شهرستان خور و بيابانك مي توان از دق ملا، دق يه برزي، دق ميرزا، دق حجت آباد نيز نام برد.
البته اغلب اينها، دق هاي كوچكي است كه در مناطق مختلف كويري و بياباني حوزه شهرستان هاي نايين و خور و بيابانك پراكنده اند اما اگر بخواهيد بدانيد بزرگترين و مهمترين دق هاي كشور كدامند بايد از دق كبوترخان بين كرمان و رفسنجان، دق پترگان در ۱۳۵كيومتري قائنات و دق سرخ در شمال شهر اردستان نام ببرم.
درهر حال، هميشه چنته كوير براي شگفت زده كردن آدم پر است، حتي اگر دهها بارهم به آنجا رفته باشيد بازهم هميشه در واداي اسرارآميزش چيزي براي برانگيختن اعجابتان، رويش حس زيبايي طلبتان و در فرجام، بردن ره توشه اي و خاطره اي به ياد ماندني از آن با خود خواهيد يافت، عين بردن سوغاتي سبز از دقي سرخ.
منابع:
۱- سايت تبيان- ريشه نام جندق- ۲۹/۵/۹۱
۲- عباسي، حميد، تعاريف پايه از دق (دغ) و كوير، سايت كوه ها و بيابان هاي ايران
۳- نگاهي به جغرافياي طبيعي استان كرمان، سايت انجمن علمي و گروه آموزشي جغرافياي استان كرمان
۴- سلوتي، ساسان، بابانيانوري، معصومه، بيابان گردي در ايران، پاييز??، انتشارات ايرانشناسي، چاپ اول

از: محمدرضا شكراللهي
ایرنا /  کدخبر : 80711745(3386665) / تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۰۴/۰۴ / زمان مخابره : ۱۱:۲۷
سرویس خبر : فرهنگی- میراث فرهنگی و گردشگری- استانها- فرهنگی


پسته کاری در720 هكتار از زمین های شهرستان نایین
مدیر جهاد كشاورزی نایین از پسته کاری در 720 هکتار از زمین های این شهرستان خبر داد و گفت: كه 300هكتار آن در زمان حاضر بارور بوده و بقیه نهال است.
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان احمد رضا باقریان' امروزدر حاشیه كارگاه آموزشی ترویجی پیوند درختان پسته در نایین، اظهار داشت: از 320 هكتار طرح توسعه باغات پسته این شهرستان در منطقه 'دق سرخ 'كه از چهارسال قبل آغاز شده، حدود یكصد هكتار در سال جاری به مرحله پیوند زدن رسید.
وی افزود: در راستای افزایش بهبود و افزایش عملكرد محصول تولیدی پسته، درختان آن را در سال چهارم كاشت پیوند می زنند كه در صورت موفقیت پیوندها، از سال هفتم به بعد باردهی اقتصادی آن شروع می شود.
وی افزود:بیشتر رقم مورد استفاده در پیوند درختان در منطقه دق سرخ، رقم پسته 'اكبری' است كه در مجموع در شهرستان رقم های 'احمدآقایی'، 'فندقی' و 'خیابانی 'نیز كشت می شود.
در این كارگاه كه با هماهنگی واحدهای باغبانی و اداره آموزش و ترویج این مدیریت و شركت حامیان كشاورزی نایین در منطقه' دق سرخ 'برگزار شد، گروهی از باغداران پسته شهرستان شركت كردند.
شركت كنندگان در این دوره آموزشی یكروزه، علاوه بر كسب اطلاعات از مراحل پیوند زنی درختان پسته، از منطقه 'دق سرخ انارك 'در 80كیلومتری شرق شهرستان نایین نیز دیدن كردند./س
باشگاه خبرنگاران  /  کد خبر:۳۹۹۰۹۴۰  /  تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶  /  اصفهان/


برداشت گندم از 500 هکتار از زمین های شهرستان نایین اصفهان
مدیر جهاد كشاورزی نایین از پیش بینی برداشت دو هزار تن گندم از مزارع كویری 'دق سرخ انارك' و 'چوپانان ' این شهرستان خبر داد.
'احمد رضا باقریان 'در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان افزود: برداشت گندم از دهه دوم خرداد ماه از كشتزارهای این مناطق آغاز شده است.
وی گفت: دو دستگاه كمباین نیز در كار برداشت مكانیزه گندم در این شهرستان فعال است.
باقریان اضافه كرد: سطح زیر كشت گندم در این شهرستان 500هكتار و متوسط عملكرد این محصول چهار تن در هكتار است.
وی گفت: از سال 84 تاكنون بذر رقم 'بم' برای افزایش بهره وری از منابع آب و خاك به زارعان این شهرستان معرفی شد كه از مزایای آن نسبت به ارقام محلی و 'روشن'، سازگاری به شوری و خشكی و مقاومت به ریزش و خوابیدگی و همچنین افزایش عملكرد در واحد سطح و كیفیت نانوایی بهتر است.
در سال جاری نرخ تضمینی خرید هر كیلوگرم گندم مازاد بر نیاز كشاورزان، چهار هزار و200 ریال اعلام شده استب/.
باشگاه خبرنگاران  /  کد خبر:۳۹۷۸۸۵۰  /  تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵  /  اصفهان/

انارک نیوز - شورای شهر انارک 
- چه رنجی می کشد عروس کویر 
- انتظارات از اعضای شورای شهر 
- انجمن انارکی های مقیم تهران 
- انجمن انارکی های مقیم استان اصفهان 
- انتظارات از انجمن انارکی ها 


شورای شهر انارک
جمعه 24 خرداد 92 انتخابات چهارمین دوره شورای شهر همزمان با یازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام و افراد زیر انتخاب شدند:
(كل آرای مأخوذه 685) حسين اناری 361، غلامرضا جلیلی 312، محمدحسین شفیعی 298، مریم صادق نژاد 208 و عباسعلی نجفیان 202، با آرزوی سرافرازی انارک و موفقیت اعضا.
دوره سوم (رأی گیری در 24/9/85): علی خدایی، هدایت ا... نوروزی، ابراهیم زاهد، رضا بلوچی، حسنقلی اشرف و محمدحسین شفیعی (پس از اخراج ابراهیم زاهد بدلیل ساکن نبودن در انارک!).
دوره دوم: حسن ثابتی، فرشته فرازی، ابراهیم زاهد، غلامرضا جلیلی، عباسعلی نجفیان و کیوان لوکی (پس از استعفای حسن ثابتی).
دوره اول: محمدجعفر زاهد، مهین طالبی، رجب شفیعی، محمد روحانی و علی سعادتی.


چه رنجی می کشد عروس کویر
چه رنجی می کشد عروس کویر از دوری فرزند و فرزندزادگانش و چه گلایه مند است از کسانی که از وجودش بهره می برند و بی توجه از کنار مسایل و مشکلاتش می گذرند. چه بود فرصت ها که در سال های اخیر به خاطر تفکر های غیر تخصصی و غلط نابود شده و چه سرمایه ها که با هیچ انگاشتن خرد جمعی به هدر رفته است. تردیدی نیست که آستین معرفت بالا زدن و کمر همت بستن برای پیشرفت شهری که آب وارداتی اش گاه در زمستان هم جیره بندی می شود اگر باعشق و علاقه همراه نباشد نتیجه بخش نخواهد بود. کناری ایستادن و "سخن نگفتن الا به سفاهت و نظر نکردن الا به کراهت" که هزینه ای ندارد. کمترین پی آمدش دلسردیست که پیش می آید و بی تفاوتیست که به همراه می آورد. و نتیجه اش عقب ماندگی و خالی شدن آبادی از عناصر مفید ان است. باید دست همه ی کسانی را که برای پیشرفت این یک وجب از زمین خدا با آسمان تهی دستش دل می سوزانند و قدمی هرچند کوچک بر می دارند به گرمی بفشاریم و برای اعتلای نامش آگاهانه اقدام کنیم. از توان افرادی که رشته ی پیوند را با زادگاه خود نگسسته اند کمک بگیریم و مشوق کسانی باشیم که از عمر و سرمایه ی خود در این راه مایه گذاشته اند. انارک هم اکنون محل تردد نه صد ها، بلکه هزاران مسافر و زایر مرقد پاک امام هشتم علیه السلام است. تحولاتی که در این چند سال در زمینه های مختلف در آن صورت پذیرفته را نباید از نظر دور داشت. بی انصافی است اگر در مقام تشکر و قدردانی از عاملان آن بر نیاییم که با کمترین امکان بیشترین خدمت را ارائه داده اند. با این همه کاستی هایی نیز وجود دارد که بیگانه و آشنا بر آن معترفند. نادیده انگاشتن شؤنات فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی و احساسی اندیشیدن در پاره ای از این مسایل، کج اندبشی و گاه لجاجت، بخشی از این کاستی هاست که دودش یه چشم همه می رود. چگونه به کسانی که نه صاحب اندیشه اند و نه واجد تخصص در امور شهر سازی، و در این عرصه قصد گام بر داشتن دارند می توان تفهیم کرد که:
نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند/ نه هر که آینه سازد سکندری داند / هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست / نه هر که سر بتراشد قلندری داند.
انتخابات دور چهارم شورای اسلامی شهر در پیش است. فرد منتخب ما کیست؟ بدون شک کسی یاید باشد که:
۱- طرح و برنامه برای پیشرفت شهر به مردم ارایه دهد و کار اجرایی کرده باشد.
۲- خشت و گل و خاک و سنگ اماکن شهر حتی آرامستان را هم دوست بدارد.
۳- به نام تجدد گرایی و نوسازی تیشه به ریشه ی هویت شهر نزند .
۴- پاسخ گوی مردم باشد و با آنها بجوشد
۵- مقبول عامه باشد.
۶- از نام شورا استفاده ی ابزاری نکند.
۷- به قول هایی که در رنگین نامه های تبلیغاتی خود می دهد عمل کند.
۸- با مردم بجوشد و در اتخاذ تصمیم با آن ها مشورت کند.
فرد داوطلب ، اگر دارای چنین خصیصه هایی است این گوی و این میدان. یقین داشته باشد که از حمایت عامه ی مردم برخوردار خواهد بود در غیر این صورت به جان هر که برایش عزیز است قسمش می دهیم که برای تفنن قدم در این راه نگذارد و عرض خود نبرد و زحمت ما ندارد و بگذارد کار به دست کاردان سپرده شود چرا که ما انارکمان را چون جان شیرین دوست داریم و از ستمی که گاه ناخواسته با تصمیم گیری های غلط بر آن می رود اندوهگینیم.
(محمدعلی ابراهیمی انارکی در سه شنبه بیست و هفتم فروردین 1392 و ساعت 17:6 در وب لاگ  http://kavireanarak.blogfa.com)


انتظارات از اعضای شورای شهر
بیش از چند ماهی به پایان دوره ی چهارساله ی شورا نمانده است.  انتظار می رفت  منتخبین محترم با تشکیل جلسات سالیانه با مردم  محل، پاسخگوی  سؤالات  و بهره مندی از نظرات سازنده ی آنها در زمینه های مختلف باشند كه متاسفانه این امر محقق نشد. جای آن دارد كسانی كه دغدغه ی پیشرفت نارُسّینه را در تمام زمینه ها دارند دور از هر گونه حب و بغض  به نقد عمل كرد شورا بپردازند و  كرده ها و نكرده هایشان را مورد تحلیل قرار دهند. كسی منكر فعالیت های انجام شده نیست . دست كسانی كه زحمت می كشند و خشتی بر خشت می نهند تا مردم در رفاه باشند درد نكند.غرض، تأیید تصمیمات متخذه  شورا ، از طرف عامه ی مردم است چرا كه  در این راستا گهگاه زمزمه های عدم رضایت  از گوشه و كنار به گوش می رسد و این حق مردم است كه در سرنوشت شهر خود سهیم  باشند. 
 اما در انتخابات شورای  آینده ، که در تاریخ جمعه بیست و چهارم خرداد ماه سال نود و دو  برگزار می شود، شرایطی که یك كاندیدا باید واجد آن باشد را  می توان در فراز های زیر خلاصه كرد.
۱- تدبیر و تجربه ی  لازم جهت اداره ی شهر و اطلاعات كافی در مدیریت شهری داشته باشد.
۲- عملكرد او بتواند رضایت عموم را فراهم سازد.
۳- مسؤولیت  باز زنده سازی شهر و رفع مشكلات آن را به جان و دل بپذیرد و اوقات خود را  به جای پرداختن به امور شخصی، مصروف خدمت به این هدف مقدس كند.
۴- در زمینه ی فرهنگ و فرهنگ سازی و ترویج شعائر مذهبی  و ساماندهی ابنیه ی تاریخی و حفاظت از میراث فرهنگی سعی بلیغ داشته باشد.
۵- به وعده های دوره ی تبلیغات خود عمل كند و در رابطه با وظیفه ی خطیری كه دارد پاسخگوی مردم بوده تكریم ارباب رجوع را سرلوحه ی كار خود قراردهد.
۶- به وفاق جمعی بیندیشد تا كار به نفاق  و اختلاف نكشد و روند كار كند نگردد/>شک نیست که  افرادی با چنین ویژگی ها ، موجبات پیشرفت شهر را از جهات مختلف فراهم خواهند ساخت.
(محمدعلی ابراهیمی انارکی در جمعه هفدهم شهریور 1391 و ساعت 12:48)


انجمن انارکی های مقیم تهران
به همت و تلاش گروهی از انارکیها در سال 1380 پس از چند جلسه بحث و مشاوره تعدادی را به عنوان هیئت موسس انتخاب نمودند. این تعداد پس از تهیه اساسنامه و تدوین اهداف انجمن و با اخذ مجوزهای لازم در تاریخ 80/9/12 موفق به ثبت انجمن انارکی های مقیم تهران تحت شماره 13498 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شدند.
اهداف انجمن طبق ماده 8 اساسنامه انجام امور مذهبی، فرهنگی، عمرانی، هنری، اجتماعی، علمی، ادبی، انتشاراتی و تامین امکانات مادی و رفاهی برای افراد کم در آمد و بی بضاعت و رفع مشکلات آنها و همچنین تلاش در جهت عمران و آبادی انارک و انجام امور عام المنفعه در حد امکان و توانایی می باشد.
بودجه انجمن از محل دریافت حق عضویت با جمع آوری هدایا، اعانات، وصیت و بخشش تامین می شود.
انجمن موفق به برگزاری چندین جلسه گردهمایی گردیده که در هر یک به طور متوسط 900 نفر از همشهریان با علاقه و اشتیاق شرکت نموده اند و تداوم اینگونه جلسات را خواستار شدند.
در سال 1381 همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالیانه گروه بانوان و امور خیریه فعالیت خود را آغاز نموده که تاکنون اقدامات قابل توجهی در جهت همکاری با بهزیستی، آموزش و پرورش و جمع آوری هدایا و اعانات و نذورات همشهریان داشته تا این مبالغ را صرف امور خیریه در انارک بنمایند. همچنین این گروه توانسته با استقبال تعدادی از همشهریان و با کمک و مساعدت افراد خیّر، دوخت ملحفه را در شهر انارک آغاز نماید که درآمد حاصل از این کار خیر صرف امور خیریه در انارک خواهد شد. و اخیراً زمینی از سوی سازمان زمین شهری در اختیار انجمن قرار گرفته تا نسبت به احداث ساختمان بهزیستی انارک اقدام گردد. به همین منظور انجمن آمادگی دریافت هدایای نقدی همشهریان جهت احداث و انمام ساختمان را دارد.
انجمن از کلیه همشهریان عزیز در هر جای دنیا که هستند جهت همکاری در چارچوب اهداف انجمن دعوت می نماید تا نمایندگان منتخب خود را در انجام وظایفشان یاری دهند و در فعالیت های عام المنفعه و امور خیریه به همشهریان منطقه انارک کوشا باشند و از هیچ گونه مساعدتی دریع نفرمایند. (برگرفته از آخرین اطلاعیه سال 1383)
آخرین گردهمایی آنها پس از انتخابات جنجالی 1388 بود.


انجمن انارکی های مقیم استان اصفهان
اساسنامه توسط هیئت موسس تصویب و برگه های عضوگیری در سال 84 پخش شد. قرار بود جمعه 29 اردیبهشت 85 انتخابات هیئت مدیره و بازرس از بین نامزدها (در اصفهان- هزار جریب، کوی بهار، کانون فرهنگی و تربیتی همدانیان) باشد که با توجه به حد نصاب نرسیدن رأی دهندگان به زمان آتی موکول شد.
دعوت دوباره از اعضا در تاریخ جمعه 30 تیر ماه 85 به عمل آمد که حدود 50 نفر حضور به هم رساندند اما با این حال انتخابات به جلسه ساعت 5 بعد از ظهر چهارشنبه 25 مرداد ماه 85 در محل مذکور موکول شد.
ای خفته خواب آلوده این خواب تو چیست! / آگاه نه ای نظاره ی خواب تو کیست!
بالاخره هیئت مدیره و بازرسین با چشم پوشی از بندهائی از اساسنامه انتخاب و مراحل ثبت شروع شد. در 29 تیر 86 با مجوز 45617 استانداری تاسیس و اهداف زیر جهت دعوت به همکاری اعلام شد.
1-رشد و نوآوری جهت پیشرفت و غنی سازی محیط فرهنگی و اجتماعی 2-برقراری ارتباط موثر با جوامع علمی و فرهنگی و مشارکت در طرح توسعه ملی 3-فراهم آوردن زمینه مناسب برای مردم در راستای بهره برداری کمی و کیفی از توانمندی های بالقوه آنان 4-فراهم آوردن بستر لازم برای آموزش مردم به منظور ارتقای سطح بینش و آگاهی آنان در عرصه های مختلف
و اما اولین هیئت مدیره که عبارتند از: سید محمود فاطمی انارکی، مجید بهنیا، یدا.. طالبی انارکی، محمدعلی صالحی رباطی، منصور وکیل زاده انارکی، مهینه عظیمی انارکی و هما بقائی انارکی، (علی البدل: محمدعلی ابراهیمی انارکی و فاطمه زاهدپور انارکی) و بازرس علی قیومی انارکی (علی البدل: قدرت ا.. فتوحی عشین)
در پنج مهر 86 انتخابات مجددی به عمل آمد و تغییراتی صورت گرفت.
بند هائی از اساسنامه جهت اطلاع: ماده 2- کلیه فعالیت های انجمن غیر تجاری و غیر انتفاعی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران دقیقا‌ً طبق اساسنامه فعالیت خواهد نمود.
ماده 8- اهداف انجمن عبارتند از انجام و اجرای امور: مذهبی، عمرانی عام المنفعه، آموزشی و فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی و ادبی، انتشاراتی، تأمین امکانات مادی و رفاهی برای افراد کم درآمد و بی بضاعت و رفع مشکلات آنها از طریق امور خیریه، تأسیس صندوق قرض الحسنه
ماده 11- شرایط عضویت: هر فرد ایرانی که خود را انارکی و یا جزو منسوبین انارکی و یا علاقه مند به انارک بداند با رعایت مفاد این اساسنامه می تواند از انجمن درخواست عضویت نماید.
نوع عضویت) 1- عضویت پیوسته با پرداخت حق عضویت و دارای حق رأی  2- عضویت وابسته بدون پرداخت حق عضویت و فاقد حق رأی
اولين اطلاعيه انجمن اناركيهاي مقيم اصفهان/ چهارشنبه 12 مهر 1385/ اطلاعیه
با عرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان و بهار قرآن ، اعلام می دارد حال که به یاری خداوند متعال و تلاش صمیمانه ی جمعی از همشهریان عزیز ، سرانجام هیأت مدیره ی " انجمن انارکی های مقیم اصفهان " انتخاب و فعالیت خود را آغاز نموده است . انتظار می رود همگی همشهریان ، ما را در راه رسیدن به اهداف خداپسندانه ی انجمن یاری نمایند .
بدینوسیله از کلیه صاحب نظران انارکی اعم از اساتید محترم دانشگاه ها ، پزشکان ، مهندسین ، دبیران ، آموزگاران ،دانشجویان و سایر افراد صاحب نظر درخواست می گردد به منظور پیشرفت و اعتلای ناروسینه ی عزیز در زمینه های مختلف طرحها و پیشنهادهای قابل اجرای خود را با توجه به شرایط اقلیمی انارک (با طرح اجرائی آن ) به آدرس موقت این انجمن به شرح زیر:
اصفهان – خیابان حکیم نظامی – مقابل پمپ بنزین پل فلزی – ساختمان کارگر – طبقه فوقانی رستوران جزیره – شرکت سپاهان مهشید ارسال فرمایند.
ضمن تشکر و قدردانی از توجه شما همشهریان گرامی در این زمینه و سپاس فراوان از همکاری و محبت های جناب آقای احمد رحیمی به خاطر امکاناتی که از نظر مکان در اختیار انجمن قرارداده اند امیدواریم نظرات شما همواره راهگشای این انجمن در حل مسائل و مشکلات عدیده انارک باشد . انشاءاله
هیات مدیره و مدیر عامل انجمن انارکی های مقیم استان اصفهان


انتظارات از انجمن انارکی ها
در جلسه ي انجمن اناركي هاي مقيم تهران و اصفهان، با مسؤولان شهرداري در خرداد ماه امسال، پس از گفت و شنيدهاي فراوان از جانب نظريه پردازان كه مانورشان در همان محدوده جلسه بود ، تصميم گرفته شد تا با مدير عامل شركت عمران و مسكن سازان استان، مشورتي صورت گيرد كه سرانجامش برايم مثل روز روشن بود ولي از باب حرمت گذاشتن به تصميم جمع، موافقت كردم. اين نشست ، انجام گرفت و قرار شد جلسه ي نهايي پس از بازديد از بافت فرسوده، درانارك تشکیل شود. طرح ها و برنامه هاي داده شده از جانب متوليان امر بسيار ارزنده و رؤيايي بود اما مشكل ما در بدو امر، چيز ديگري بود. اينكه چه كمك مالي از دست آن ها در راه زيبا سازي محله ها و جلوگيري از تخريب بيشتر خانه هاي خشتي و برج و مانده ي حصار بر مي آمد؟ هيچ. ماهم گرگ باران ديده ايم. خواب آنچه در طول زمان براي پيشرفت آبادي ديده بوديم به بركت هم فکری دوستان خوبمان كه اگرچه دستشان خالي است همتشان بلند است، به درستي تعبير شد و اينك شاهد فعاليت آن اماكن هستيم.
يك عمر كوير خواب دريا مي ديد   /    سرسبزي دشت و باغ و صحرا مي ديد
(محمدعلی ابراهیمی انارکی در شنبه یازدهم تیر 1390 و ساعت 13:31)

اگر اهل سفرهای کویری باشید، این روزها بهترین زمانی است که می توانید کوله پشتی تان را جمع کنید و راهی انارک شوید. شهری کویری در نائین که در شرق استان اصفهان جا خوش کرده است.

تاریخ انارک، که مردم محلی به آن «نارسینه» به معنی انارستان می گویند، به دوره ساسانیان برمی گردد؛ زمانی که شهر توریستی امروز، واحه‌ای بر سر راه معادن سرب و نقره نخلک بود و وقتی در سال های بعد این معادن متروک ماندند، به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی جنوب و مرکز ایران اهمیت پیدا کرد.

اما بنای اولین خشت انارک را به زمان شاه عباس نسبت می دهند و تنها سند معتبر راجع به ساخت و سازهای انارک، نامه میرزا تقی خان امیرکبیر مبنی بر پرداخت وجهی برای ساخت قلعه‌ای به منظور تأمین امنیت محل از دستبرد راهزنان خطاب به کدخدایان انارک است.

اگر گذارتان به انارک بیفتد، می توانید بقایای برج و بارو، در و دروازه، کوچه و پس‌کوچه‌های باریک و پرپیچ و خم این شهر را ببینید که نشان دهنده موقعیت امنیتی انارک در گذشته است. کاروانسرا، مسجد جامع، حمام، حسینیه و خانه‌های مسکونی از جمله بناهای تاریخی این شهر هستند که می توانید ردپای معماری سنتی ایران را در آنها ببینید.

انارکی ها با زبانی صحبت می کنند که ممکن است برای شما نا آشنا باشد. این گویش مربوط به زبان‌های ایران مرکزی است و از زبان زرتشتی اوستایی گرفته شده است. سوابق فرهنگی انارک نشان می دهد که مردم این شهر در گذشته زرتشتی بوده اند و وجود چند آتشگاه در گوشه و کنار این شهر هم شاهد این ادعا است. با این حال انارکی ها هم مثل مردم تمام کشور بعد از ورود اسلام به ایران مسلمان شده اند و حالا بیشتر مردم این منطقه شیعه دوازده امامی هستند.

برای سفر به انارک باید 400 کیلومتر از تهران دور شوید و به 225 کیلومتری اصفهان سفر کنید تا شهری را ببینید که هنوز خانه های سنگی و کاهگلی با بادگیرهای قدیمی در کوچه هایش به چشم می خورند.

حیاط خانه‌های اصیل انارک معمولا آجرفرش و سنگفرش است و اتاق‌ها تاقچه و رف‌های متعدد دارند. با توجه به صخره‌ای بودن منطقه، زیرزمین به‌ ندرت در آن دیده می‌شود اما در عوض بیشتر خانه‌ها بادگیر دارند و پشت‌بام‌ها مثل بقیه مناطق کویری کشور با چند لایه کاهگل پوشش داده شده‌اند تا مانع از انتقال دمای خانه به بیرون شوند.

منبع: irantoorism.akairan.com/iranshenasi-irangardi/ostanesfahan-didaniha/2011829203744.html

انارک نیوز - در انارک موارد زیر را داریم:
- فرهنگسرای طاهری انارکی 
- موسسه خیریه حضرت امام رضا (ع) 
- شهر سالم 
- مدیریت پسمانداری هسته ای کشور 
- شرکت های مستقر یا دارای دفتر در انارک 
- ایستگاه باران سنجی انارك 
- صندوق قرض الحسنه والفجر انارک 


فرهنگسرای طاهری انارکی
بگذارید من هم در اعتلای فرهنگ شهرتان انارک سهمی داشته باشم.

محبتی کردند اخوان طاهری: حاج باقر و علی و بازماندگان برادران مرحومشان زنده یاد ابوالقاسم و عبدالرحیم، و بانی خیر شد دیگر برادر فرهیخته و دانشمندشان دکتر منصور طاهری انارکی استاد برجسته ی دانشگاه و چهره ی ماندگار سال 1387 در رشته ی شیمی. و خانه پدری را هبه کردند تا انارک علیرغم نداشتن امکانات فراوان، از نعمت فرهنگسرا برخوردار شود. اِن الله لا یُضیع اجرالمحسنین. خداوند پاداش نیکان را ضایع نمی کند.
دو سال پیش جناب دکتر طاهری مدارک اولیه خانه را در اختیار اینجانب قرار دادند تا نسبت به تهیه ی سند مالکیت آن اقدام نمایم. رفت و آمد های مکرر به ادارات مختلف و ثبت اسناد و درج در روزنامه در سه نوبت و بردن مأمور برای بازدید و مساحی انجام گرفت و سند مالکیت آماده شد.
خانه در بافت سنتی شهر و در خیابان مکارم (سنگفرش) واقع شده و معماری زیبای آن متعلق به دوره ی قاجاریه است. با آنکه افراد زیادی مایل به خرید خانه بودند با این وصف استاد طاهری مطلقا تمایلی به فروش نداشته و با دادن وکالت تام الاختیار اینجانب را مخیر کردند تا آن را به یکی از سازمانها ی دولتی صرفا جهت استفاده ی فرهنگی واگذار کنم. نخستین مراجعه ی من به سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان بود که کمبود هزینه برای تعمیرات و نگهداری آن را عنوان کرده و معذور شدند. به ذهنم رسید که آن را جهت ایجاد فرهنگسرا در اختیار شهرداری انارک قرار دهم. با روی کارآمدن شورای جدید که فرهنگی و فرهنگدوست هستند این مهم صورت پذیرفت و هیأت امنایی تعیین گردید و صلحنامه ای تدوین شد. روزچهارشنبه برای انتقال سند به دفتر خانه ی اسناد رسمی در نایین به سر دفتری آقای انواری مراجعه کردم. پس از اتمام کار که با سرعت انجام گرفت و خود جای تشکر دارد و بها دادن به این امر خیر از طرف سر دفتر، میزان هزینه ی این نقل و انتقال را از او خواستار شدم . آنچه از زبان او شنیدم . پاداشی بود برای دوسال دوندگی هایم در این راه که بوی حق شناسی و فرهنگ دوستی می داد و بیانگر بهایی بود که انسانها برای امور خیر قایلند. و مرا که سخت مجذوب دیدگاه انسانی او شده بودم برآن داشت تا این چند بیت را تقدیمش کنم. او گفت:  "ابراهیمی جان بگذارید من هم در راه اعتلای فرهنگ شهرتان انارک سهمی داشته باشم." و من گفتم: چیست کار کمال انواری /  یا شعار کمال انواری/
خدمت بنده ی خدا کردن  /   شده کار کمال انواری/
باشد از آفتاب روشنتر  /  کار و بار کمال انواری/
شهدآگین و شاد و خرم باد  /  روزگار کمال انواری/
نشود هیچگه فراموشم  /  یادگار کمال انواری/ 
نوشته شده توسط محمدعلی ابراهیمی انارکی (کویر) http://kavireanarak.blogfa.com دوشنبه چهاردهم بهمن 1392 و ساعت 9:45


موسسه خیریه حضرت امام رضا (ع) انارک
نظر به ماده 8 آیین نامه ثبت موسسات غیر تجاری، به اطلاع می‌رساند موسسه خیریه امام رضا (ع) شهر انارک که در تاریخ 92.03.22 تحت شماره 60 در اداره ثبت نایین به ثبت رسیده تا تحت نظارت فرمانداری نایین فعالیت نماید.
اهداف موسسه شامل : کمک و یاری به ایتام، فقراء، و مستمندان واقعی - تامین بخشی از ارزاق و البسه نیازمندان واقعی - تامین بخشی از جهیزیه بی‌بضاعتان - کمک به ایجاد کتابخانه و امور علمی و آموزشی و فرهنگی - کمک به بیماران بیبظاعت و مستمند و . . .
آدرس این موسسه نایین انارک خ امام خمینی جنب کتابخانه عمومی و اسامی موسسین به شرح زیر می‌باشد: 
حسن طریقتی عبدالکافی، ابراهیم زاهد انارکی، محمد علی نعمتی انارکی، ابراهیم مسعود، محمد رجایی انارکی، غلام عباس طریقتی انارکی، عبدالله کریمدادی، سید عباس خدایی، محمد حسین زمانی بهابادی.

همشهریان گرامی جهت واریز کمکهای نقدی خود می‌توانند از طریق شماره حساب جاری سیبا بانک ملی انارک به نام موسسه خیریه امام رضا (ع) به شماره 0109389556000 اقدام نمایند.


مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در گفتگو با ایمنا: شهرک انارک به عنوان شهر سالم معرفی می شود. مشارک مردمی مهمترین فاکتور شهر سالم است
خبرگزاری ایمنا: مشارکت مردمی، سلامت مدارس و اماکن، کیفیت خوب راه ها و خیابان ها، ایدآل بودن سیستم فاضلاب و آب شهری، رعایت بهداشت در مراکز توزیع مواد غذایی از جمله فاکتورهای لازم برای شهر سالم هستند.مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در گفتگو با ایمنا افزود: شهری که ۶۰ درصد از امکانات سلامت را در خود داشته باشد شهر سالم می نامند.
صفاری تصریح کرد: سلامت مدارس و اماکن، کیفیت خوب راه ها و خیابان ها، ایدآل بودن سیستم فاضلاب و آب شهری، رعایت بهداشت در مراکز توزیع مواد غذایی از جمله فاکتورهای لازم برای شهر سالم هستند. 
وی مشارکت مردمی را یکی دیگر از فاکتورهای شهر سالم معرفی کرد و اظهارداشت: برای اینکه شهری به عنوان شهر سالم معرفی شود مهم است که مردم آن از این رویداد استقبال و در محقق شدن آن تلاش کنند. 
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه به زودی شهرک انارک در اصفهان به عنوان شهر سالم معرفی می شود، گفت: شهرداری ها و شورای شهر یکی دیگر از فاکتورهای شهر سالم به شمار می روند و از آنجایی که شهرداری انارک پیشنهاد نامگذاری شهر انارک به شهر سالم را مطرح کرد، در جلسه ای موضوع بررسی شد و موافقت با این کار صورت گرفت. 
صفاری عنوان کرد: در این جلسه که با حضور شهردار انارک، اعضای شورای شهر و بخشدار این شهرک برگزار شد مقرر گردید یک سری از شرایط در این شهرک ایجاد شود تا فاکتورهای سلامت به ۱۰۰ درصد ارتقاء پیدا کند و پس از آن یک برند به همراه اعتبار مالی و وجاهت قانونی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای این شهرک در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در شهر سالم خاطرنشان کرد: شهر سالم از چندین کمیته شامل فرهنگی، ورزشی، نونهالان، جوانان و بهداشت و سلامت تشکیل می شود که هر یک بصورت هیئت امنایی و از سوی مردم اداره می شوند.
http://www.imna.ir/vdcfx1dy0w6dyta.igiw.html داخلی خبر علم و فناوری/ کد مطلب : 119502/ یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱


برگزاری جلسه توجیهی اجرای برنامه شهر سالم در شهرداری انارک 
در تاریخ 4/7/92 جلسه توجیهی اجرای برنامه شهر سالم در محل شهرداری انارک با حضور مدیر گروه و کارشناس بهداشت محیط استان اصفهان و کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان، شهردار و بخشدار انارک و اعضای شورای اسلامی شهر و بنیاد کویر سبز انارک و تنی چند از مسئولین ادارات تشکیل گردید.
در این جلسه در ارتباط با اهداف شهر سالم و زیر ساختهای آن و برنامه ابتکارات جامعه محور و تشریح جزئیات برنامه توسط مدیر گروه محترم بهداشت محیط و کارشناس محترم بهداشت محیط استان مطالبی بیان گردید.


سوخت راکتور نیروگاه بوشهر آماده ساخت است
معاون چرخه سوخت سازمان انرژی اتمی سوخت گفت : پس از موفقیت متخصصان منطقه هسته ای اصفهان در طراحی و ساخت سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور IR40 اراک، طراحی و ساخت سوخت راکتور بوشهر نیز به زودی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، محمد قنادی مراغه دیروز در آیین روز ملی فناوری هسته ای در منطقه هسته ای اصفهان افزود: وی با تاکید بر اینکه در این کار از هیچ کشور خارجی کمکی گرفته نشده است، تصریح کرد: سانتریفیوژها در حال فعالیت و غنی سازی 20 درصد بمنظور تولید سوخت است.
وی ساخت سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را یکی از بزرگترین افتخارات شرکت سوخت راکتورهای هسته ای (سوره) در منطقه هسته ای اصفهان خواند و تاکید کرد UCF اصفهان نقطه عطفی برای به اوج رساندن عزت ایران و اجرای طرح های بزرگ هسته ای کشور است.
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ما دارای چرخه سوخت کامل هسته ای در کشور هستیم گفت: انتهای این چرخه مدیریت پسمانداری آن است که در این امر نیز به موفقیت رسیده ایم.
وی افزود: سایت انارک بمنظور مدیریت پسمانداری هسته ای کشور در حال فعالیت است.
قنادی با اشاره به اینکه چرخه سوخت هسته ای شامل سلسله فرایندهای هسته ای پیچیده با فناوری بالاست، اظهار کرد: اکتشاف معادن اورانیوم اولین قدم در این چرخه است که ایران در این زمینه فعالیتهای بسیار خوبی انجام داده است.
وی با بیان اینکه بخش اعظمی از کشور تحت اکتشاف اورانیوم قرار گرفته ادامه داد: مقادیری اورانیوم در ساغند و بندرعباس شناخته شده و بقیه مناطق در حال شناسایی است.
وی مرحله بعدی چرخه سوخت را تجهیز و استخراج اورانیوم عنوان و تصریح کرد: در سالهای 79 و 80 قراردادی با چین برای استخراج اورانیوم از معادن داشتیم که قرار بود دو چاه با عمق 375 متر حفر شود.
قنادی با بیان اینکه قرار است 120 هزار تن سنگ معدن در ساغند استخراج شود، افزود: این سنگها برای فرآوری و تولید کیک زرد به کارخانه ای در اردکان با ظرفیت تولید 60 تن کیک زرد حمل می شود.
وی تصریح کرد: دو کشور چین و روسیه برای احداث کارخانه اردکان فقط نقشه های آن را تحویل دادند و توانستیم این کارخانه را با تخصص داخلی و امکانات بومی تجهیز و راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه کیک زرد اولین محموله در چرخه سوخت هسته ای برای تولید UF6 است گفت: ما برای تولید UF6 در سال 1371 با چین قرار بستیم اما تا 1376 آنها فقط به ما نقشه های ناقص تحویل دادند.
معاون سازمان انرژی اتمی کشور افزود: رییس وقت سازمان در سالهای 76 و 77 تلاش کرد تا با چین کنار بیاید و این طرح آغاز شود اما چین این کار را انجام نداد و کشورهایی مانند انگلیس، آرژانتین و روسیه نیز حاضر به همکاری برای ساخت کارخانه نشدند.
وی با اشاره به اینکه در سال 1378 تقاضا کردیم تا نقشه ها توسط متخصصان داخلی کشور بررسی شود، تصریح کرد: با وجود مخالفتهای بسیار داخلی و خارجی حدود 400 نفر از دانش آموختگان دانشگاهها و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی درگیر این کار شدند.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی ساخت این کارخانه در اصفهان از سال 1379 آغاز شد و در اسفند 82 مورد بهره بهرداری قرار گرفت در حالیکه شرکت چینی می خواست این طرح را در مدت 11 سال انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه ایران هفتمین کشور دنیا در تولید UF6 است، گفت: شرکت چینی گفته بود که تولید UF6 در این کارخانه شش ماه طول می کشد اما ما پس از 74 روز به آن دست یافتیم.
قنادی با اشاره به اینکه شرکت چینی برای اجرای این طرح 45 میلیون دلار از ما پول گرفته بود ادامه داد: ما علاوه بر پس گرفتن این مبلغ حدود 17 میلیون و 500 هزار دلار نیز بعنوان خسارت از این شرکت دریافت کردیم.
معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تمام این موارد گویای توانایی بالای متخصصان داخلی کشورمان در بحث فناوری هسته ای و عزم جدی آنها برای خودکفایی است.
گفتنی است آیین روز ملی فناوری هسته ای دیروز در منطقه هسته ای اصفهان برگزار شد. /س
کد خبر:۴۳۳۶۷۴۳ از باشگاه خبرنگاران به آدرس khabarfarsi.com/ext/4945677/ تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸/ اصفهان/


شركت سیمان عمران انارك (سهامی خاص) (كارخانه سیمان دلیجان) (ثبت 198843 تهران): تولید انواع سیمان خاکستری و رکلینکر در تیپ های مختلف و سیمان پوزولانی/ کارخانه: دلیجان، جنب روستای راوه/ دفتر مرکزی: تهران/ به همت جمعی از اناركی ها و فعالان بخش های اقتصادی ساختمان و معدن در سال 1382 تاسیس شد. هدف موسسان، احداث كارخانه سیمان در بخش انارك بود اما به علت وجود كارخانه سیمان نایین منتفی شد. پس از آن شهرستان دلیجان به عنوان محل احداث كارخانه سیمان 3300 تنی عمران انارك انتخاب گردید.
شرکت های مستقر یا دارای دفتر در انارک عبارتند از:
شرکت آجر آژند انارک (سهامی خاص) (تاسیس 1389): تولید آجر و مصالح ساختمانی/ کارخانه: کیلومتر 5 جاده انارک نائین/ دفتر مرکزی: کیلومتر 5 جاده انارک نائین
شرکت توسعه سیمان ویژه انارک (سهامی خاص) [زیر مجموعه گروه باریت ابران] (در 1383/10/22 و تحت شماره ۲۳۸۵۷۰ در اداره ثبت شرکتها در تهران به ثبت رسیده است): احداث کارخانه تولید سیمان ویژه و صنایع جنبی وابسته به آن، تهیه و تامین کلیه مواد و دستگاه ها، ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز این صنایع از داخل و خارج کشور، اکتشاف، استخراج و بهره برداری از کلیه معادن موردنیاز این صنعت به ظرفیت 1500 تن در روز، محصولات این شرکت سیمان پرتلند نوع 2، سیمان پرتلند نوع 5، سیمان پرتلند نوع کلاس G نوع HSR مخصوص حفاری چاه های نفت/ دفتر مرکزی: تهران/ این شرکت به نقل از صورتجلسه هیات مدیره شرکت فرآوری پارسیان سپهر مورخ 22/2/89، از سهامداران سپهر می باشد.
شرکت توسعه عمران انارک (سهامی خاص) (شماره ثبت 229 نایین)/ دفتر مرکزی: تهران
شرکت تولید پودر انارک (سهامی خاص) [زیر مجموعه گروه باریت ابران] (در ۸۲/۳/۶ و تحت شماره ۲۷۳ در اداره ثبت شرکتها در شهرستان نائین به ثبت رسیده است.): تولید پودرهای صنعتی/ کارخانه: ناحیه صنعتی انارک کیلومتر 3 جاده انارک نائین/ دفتر مرکزی: تهران- شرکت فراز معادن انارک (سهامی خاص) (شماره ثبت 163 نایین)/ دفتر مرکزی: انارک
شرکت فرآوری پارسیان سپهر (سهامی خاص) [زیر مجموعه گروه باریت ابران] (با شماره 2257 در مورخ 1378/12/16 در اداره ثبت شركت های قم و سپس تحت شماره 355 در اداره ثبت شرکتها در شهرستان نائین به ثبت رسیده است.): تهیه و تولید پاکت های کاغذی و لمینیت جهت مصارف گوناگون از جمله پاکت های بنتونیتی، باریتی، کربناتی، فروباری و سیمانی و .../ کارخانه: ناحیه صنعتی انارک کیلومتر 3 جاده انارک نائین/ دفتر مرکزی: تهران


ایستگاه بارانسنجی انارك در سال ۱۳۵۰ عملیاتی شده، همچنین ایستگاه بارانسنجی انارك تأسیس گردید.


صندوق قرض الحسنه (و خیریه) والفجر انارک

شهر انارك يا (نارسينه) با خانه هاي خشتي، مساجد آجري و كوچه هاي باريك مانند ياقوتي زيبا در دشت كوير قرار دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، انارك اين حاشيه نشين كوير همچون ياقوتي زيبا در دشت كوير قرار دارد نام محلي آن (نارسينه) است كه معني انارستان مي دهد.
بافت قديمي آن كوچه هايي باريك با خانه هاي خشتي ومساجد آجري، برج ها و آتشگاه است.
انارك داراي هفت محله بوده كه با كوچه هاي باريك وزيبا به هم متصل هستند.
بنابر اين گزارش، اين شهر در ميان كوه هاي برهنه قرار دارد و مجموعه اي است از 48مزرعه و روستاي داير و باير و داراي بافتي كهن با چشمه هاي قديمي، بام هاي كاهگلي و بادگيرهاي استوار بر بام هاي قوسي بوده كه در نوع خود منحصر به فرد است.
بنابر اين گزارش، انارك موزه مردم شناسي كوچكي نيز دارد كه در سال 83تاسيس شده است.
بافت تاريخي انارك، بعنوان يكي از زيباترين بافت تاريخي منطقه از تنوع فضايي و معماري سنتي خاص برخوردار است در دوره هاي صفويه و قاجاريه اين بافت داراي رونق بسيار خوبي بوده و با توجه به حمله متعدد بيگانگان بر اين شهر مردم نيز تأسيسات و تجهيزاتي براي دفاع از شهر ساخته بودند.
اين تأسيسات شامل وجود چهار برج در چهار قسمت از تپه هاي اطراف و داخل شهر و حصار مربوط به حصار شاهي كه دور تا دور شهر انارك را در بر گرفته است.
چهار برج موجود در بافت تاريخي شهر انارك در چهار قسمت به طور جداگانه بوده كه هر كدام محوطه اي از اطراف شهر را زير نظر داشته است.
مهمترين برج شهر انارك در حال حاضر بلندترين و بزرگترين برج محسوب مي شود معروف به برج كوه سراب يا برج سفيد بوده كه بر روي بزرگترين تپه شهر واقع شده است.
بنا بر اين گزارش اين برج از سنگ و ملات گل و آهك ساخته شده كه به صورت مدور و داراي سه طبقه بوده كه از بالاي آن تقريباً اكثر مناطق شهر قابل رويت است./ي2
گزارش از مرضيه اميري.

(به نقل از باشگاه حبرنگاران     www.yjc.ir/fa/news/4323692  با کد خبر:۴۳۲۳۶۹۲ و تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳)

گزارش محمدرضا فاضلی – زمستان 1391 /  اطلاعات هفتگی شماره 3549 چهارشنبه 25 بهمن 1391 (صفحات 10 و 11)


«انارک» ولایتی است در دامنه کوه های بیابان مرکزی ایران موسوم به کوه های «سرخ» که در دشت کویر واقع شده است. برای دست یابی به این ولایت باید از اصفهان به سمت نایین بروید و پس از نایین به سمت شمال شرقی کشور در جاده نایین _خور بیابانک که جاده ای است باریک و دو طرفه طی طریق کنید. 
پس از طی 75 کیلومتر، این جاده شما را به ولایتی آرمیده در سینه کوه به نام «انارک» خواهد رساند. در طول مسیر شما از بیابانی بی آب و علف که سطح آن را سنگریزه های سیاه رنگ پوشانده، عبور خواهید کرد که با توجه به شیب زمین وافق دید انسان در نیمروز امکان مشاهده «سراب» را در دریایی خیالی پوشیده از آب خواهید داشت که هرگز دست مبارکتان به آب آن، تر نخواهد شد. شاید نام قدیمی ترین محله انارک و چشمه ای به همین نام به نام «چشمه سراب» که هسته اولیه گردهمایی جمعیت در انارک بوده، به همین خاطر باشد.
انارک که در گویش محلی «نارسینه» نام دارد تاریخی پر فراز و نشیب را در طول تاریخ طی کرده و عمارتی برج مانند بر فراز تپه ای که انارک بر سینه آن آرمیده «برج سفید» نام دارد. من در ادامه تحقیقاتم پیرامون دریای باستانی ایران آثار آب را در اطراف انارک شناسایی کردم و شکی بر آن نیست که با توجه به آثار دریایی به جای مانده در پیرامون، این وادی را روزگاری آب فرا گرفته بوده و فعالیتهای کوه زایی در ادوار گذشته زمین، آثار فلزات بسیاری در انواع مختلفه به جای گذاشته است به گونه ای که من این شهر را گهواره تمدن بشر در کشف فلز و صنعت ذوب در کویر مرکزی ایران می خوانم.
گواه بر این ادعا وجود یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین معدن سرب و نقره به نام «نخلک» در این سرزمین است که آزمایش رادیو کربن 14 روی آثار آتشکده این معدن تاریخی فراتر از 2500 سال قدمت را نشان می دهد. اگر چه با نظر به بناهای به جای مانده و آثار ساخت و سازهای قدیمی در خود انارک چیزی از ماقبل تاریخ به چشم نمی خورد ولی در اطراف انارک آثاری وجود دارد که خلاف این باور را ثابت و طبق اسناد و نوشته های انارک و باور مردم، زمانی که اولین گروه مهاجر به این سرزمین پای نهادند آثاری از تمدن های کهنه در این ولایت وجود داشته است. وجود آتشکده های پراکنده و مخروبه و برج های سنگی بسیار و معدن مس و نقره و آهن و سرب و روی، و شناسایی 28 معدن که یکی دیگر از آن ها معدن قدیمی «تالمسی» می باشد به همراه ده ها کوره مخروبه ذوب فلز و انبوه سرباره های کوره، نشان می دهد که تمدن های ساکن در مرکز ایران روزگاری در این وادی زندگی می کردند و نشان می دهد که تمدن عظیم و پر قدرت دولت هخامنشی روزگاری از ذخایر عظیم معدنی این منطقه در فتح و فتوحات و کشورگشایی و برقراری امپراتوری بزرگ مشرق زمین نقش داشته است.
اما قدیمی ترین سند وجود این ولایت سفرنامه «اسون هدین» سوئدی و ذکر نام انارک در حدود و حوالی این منطقه در دهی قدیمی به نام «علم» است. اما هدین، انارک را ندید و از آن چیزی نمی نویسد ولی به نظرم قدیمی تر از آن سفرنامه ناصر خسروی قبادیانی در سال 444 هـ .ق. بوده که در راه برگشت از سرزمین های اسلامی از اصفهان به نایین و از آنجا به انارک و سپس به دهی به نام جرمق می رود، که با توجه به راه های کویر و آب انبارهای موجود و استراحتگاه ها باید در انارک به سمت «جرمق» تغییر مسیر داده باشد و هسته اصلی جمعیت در آن زمان در ده «عشین» متمرکز بوده که از انارک قدیمی تر است.
آثار شلاق و ستم بر گرده مردم این ولایت از ظلم و تجاوز دولتهای بی کفایت قاجاری بسیار و این ولایت از تجاوز و تعدی دزدان و راهزنان بیابان مرکزی در امان نمانده و آثار تعدی و ستم «نایب حسین خان کاشی» و دار و درسته «علی ورامینی» دامنگیر مردم در قرون گذشته بوده و بر همین اساس فرمانی از امیر کبیر خطاب به والی انارک موجود است که حفاظ و حصاری مطمئن بر گرد شهر ساخته شود و جان و مال و ناموس مردم از تخطی و تعدی در امان بماند که آثار مکتوب آن در کتاب «انارک» تالیف نویسنده مشهور این ولایت استاد محمدعلی ابراهیمی انارکی موجود است.
ریشه اصلی مهاجرین این ولایت را از ولایات شرقی ایران می دانند و بنیان گذار انارک فعلی را منسوب به «محمد پهلوان» که جوانی از همین ایلات مهاجر بوده می دانند. انارک را زبان و گویشی خاص بوده که تنها این گویش در ایالات باستانی مرکزی چون گرمه و خور و نایین به چشم می خورد و ریشه ای اوستایی و زرتشتی دارد که خود سند دیگری در قدمت این منطقه است. انارک را در قدیم هفت محله بوده که اقوام مختلفی در این محله ها در صلح و صفا زندگی می کردند. آن ها پذیرای فرهنگ های مختلف از قبایل دیگر بودند. نام هفت محله این ولایت محله بیابانک، بیک علی، قافله گاه، جویباره، عرب ها، پشت حصار و محله سراب به عنوان قدیمی ترین محله که روزگاری در انارک ساکنینی در برداشته است.
تراکم و تردد شتر در این منطقه از روزگاران قدیم رواج داشته و انارک به سان ترمینالی در کویر باعث جدایی راه های شمالی و شرقی بوده و آثار آب انبارهای مخروبه و کاروانسرای مشجری، باقی مانده این راه ها هستند. بناهای قدیمی از لاشه های سنگ و گاهاً با خشت و گل ساخته شده و رشد و گسترش ریشه گیاهان با توجه به ساختار کوه و سنگ در لایه زیرین خاک امکان پذیر نیست و پوشش گیاهی به مزارع دور و اطراف چون مزرعه زیبای «اسماعیلان» انتقال پیدا کرده است.
انارک همواره با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند. در کل، منطقه کویر مرکزی مردمی به فهیمی و با فرهنگی انارک ندیدم. توجه این مردم به کسب علم و مهاجرت به شهرهای بزرگ و کسب تجربه، زندگی نسلی را در انارک حاکم کرده که بسیار آگاه به مسایل اطراف خویش هستند و رشد و آبادی را در فرهنگ در برداشته است. اگر خواستید شب ها ستاره ای از آسمان کویر چیده و آن را در طبق اخلاص از عظمت خواند به چشمانتان هدیه کنید، حتما شبی را در کویر انارک سپری کنید. انارک اکنون بخشی از توابع نایین اصفهان است.

مقالات دیگر...