آخرین وضعیت کریدور شمال به جنوب با تکمیل جاده اردکان – چوپانان یه سمت دامغان

ایسنا- کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای جنوب به شمال کشور با تکمیل جاده اردکان – چوپانان رسما به زیر بار ترافیک خواهد رفت. مسیری که بندرعباس را مستقیما به بندر امیرآباد متصل خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم تاکنون محموله‌های ترانزیتی که در مسیر شمال به جنوب و بر عکس در حال تردد بودند باید مسافت زیادی را می‌پیمودند تا به مقصدی در شمال شرقی کشور برسند.
خودروهایی که از استان‌های جنوبی مانند هرمزگان قصد رفتن به سمت استان گلستان را دارند، در حال حاضر پس از طی مسافت مستقیم و عبور از استان‌های فارس و اصفهان باید تغییر مسیر داده به سمت تهران حرکت کنند و سپس از طریق ساری به استان‌های همجوار برسند. مسیری طولانی که از یک سو بار ترافیک راه‌های اصلی کشور در نقاط مرکزی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر مصرف سوخت را بالا می‌برد.
این مسائل باعث شده تکمیل کریدور جنوب به شمال در اولویت‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور قرار گیرد، کریدوری که در نقش یک میانبر ایفای نقش خواهد کرد و جنوب را مستقیما به شمال شرق ایران وصل می‌کند.
این کریدور بناست با عبور از کنارگذر شرقی استان اصفهان، مسیری را از دل کویر عبور کند و سپس از طریق دامغان به گلوگاه و در نهایت به بندر امیرآباد متصل شود. در صورت نهایی شدن احداث قطعات باقی مانده از این راه در کنار حل معضلات موجود، دو بندر بزرگ صادراتی کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یکدیگر ارتباط خواهند یافت و امکان ترانزیت بین دریایی که از سال‌ها پیش مطرح بوده تسهیل می‌شود.
راه اصلی اردکان – چوپانان در حال حاضر اصلی ترین قطعه به جا مانده در احداث این کریدور است. این جاده 102 کیلومتری، میانبر اصلی این راه طولانی است که به گفته معاون شرکت ساخت کار احداث آن ادامه دارد و در صورت تامین منابع لازم در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد.
طبق برآوردهای سازمان راهداری کل کشور در صورتی که رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده روند مثبت خود را پی گیرد، حجم ترانزیت کالا در افق 1404 افزایش چند برابری خواهد داشت و جاده‌ها نقش اصلی را در انتقال محموله‌ها ایفا خواهند کرد و شاید آغاز به کار رسمی کریدور جنوب به شمار یکی از گروه‌های اصلی در این حوزه را باز کند.
(سرویس: اقتصادي - راه و ساختمان/ کد خبر: 93061609244 / یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰)