ریگ جن مرز بین خیال و واقعیت

ریگ جن با داستان و افسانه‌های مخصوص به خود در بین نقاط دیدنی استان سمنان دلبری می‌کند، جایی که شن‌های روان را می‌توان به چشم دید و گردباد ریز گردها و باتلاق‌های شنی‌اش شهره آفاق است.
نام این مکان را «ریگ جن» گذاشته‌اند چون افسانه‌های محلی فراوانی از گم‌شدن افراد در بیابان‌های این منطقه حکایت دارد، برخی آن را کار جنیان می‌دانند و دیگران کویر زدگی را عامل آن می‌دانند، اما دلیل درست آن وجود باتلاق‌هایی است که می‌تواند موتورسیکلتی را نیز در خود غرق کند.
از سوی دیگر پیچیدن صدای باد در گوش کویر رمل و ماسه‌ای ریگ جن نیز به افسانه‌های محلی رنگ و لعابی دیگر بخشیده، اما آنچه واقعیت دارد ریگ‌های به‌شدت روان و زمین کاملاً سست این منطقه است که در برخی نقاط حتی توان مدفون کردن یک خودروی کوچک به‌اندازه پراید را نیز دارد لیکن در گردشگری ریگ جن غالباً افراد بومی همراهان بهتری برای گردشگران هستند.
ریگ جن غروبی بی نظیر دارد: ریگ جن غروب و طلوع آفتابی کم‌نظیر دارد، خیره‌کننده، جادویی، محصورکننده و کم‌نظیر صفاتی هستند که برای این منطقه می‌توان برشمرد. برای کسانی که با بومگردی آشنا هستند باید گفت شباهت جالبی بین این منطقه و مرنجاب در استان اصفهان وجود دارد، برای رسیدن به ریگ جن باید از جاده نظامی سمنان به سمت معلمان سفر کرد تا از مسیر شیطان کوه به سمت انارک برسید، یافتن ریگ جن کار راحتی است چراکه بزرگ‌ترین کوه آن منطقه درست در پائین دستش قرار دارد.
درباره ریگ جن نکته قابل‌بحث دیگر آن است که همراه داشتن تجهیزات ویژه کویر نوردی جزو الزامات محسوب می‌شود، همچنین جز «جی‌پی‌اس» و موبایل‌های ماهواره‌ای، هیچ ابزار ارتباطی دیگری در آن منطقه فعال نخواهد بود.
(خبرگزاری مهر - 29 دی 96)