فرمان ایست مجلسیان به مقابله با افزایش جمعیت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی جزییات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت را بررسی کردند.
آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشتر در جلسه 23 فروردین ماه با یک فوریت و در روز سه شنبه سوم تیر ماه سال جاری با کلیات طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت موافقت کردند اما به دلیل مخالفت دولت آن را برای بررسی بیشتر و تهیه طرحی جامع به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع دادند. ...**مجلس باید به کیفیت جمعیت توجه کند
سید حمید رضا طباطبایی نائینی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با این طرح گفت: هیچ کس بر ضرورت افزایش جمعیت در کشور تردید ندارد اما طرحی که امروز ارائه شده اشکالات اساسی دارد. وی خاطرنشان کرد: مجلس باید به کیفیت جمعیت توجه کند و باید توجه داشته باشیم که چه کسانی در سال های گذشته عقیم سازی کرده اند.
وی ادامه داد: عده ای از این افراد بیماری های صعب العلاج داشتند و بارداری عده ای دیگر نیز احتمال خطر معلولیت ذهنی و جسمی فرزند را به دنبال داشت و عقیم سازی در این موارد برای این بود که نسل آینده سالم باشد و باید کیفیت جمعیت را در نظر بگیریم.
وی با بیان این که باید به اصول عملی اسلام همچون اصل اباهه و اصل صحت توجه کنیم ، گفت: کجای فتوای مشهور بوده که این کار ممنوعیت شرعی دارد و هر حرام شرعی نباید مستلزم مجازات باشد. شما مجازات سقط جنین را برای مجازات اعمال جراحی تعیین کردید و برای هیچ کدام از عوامل که تفاوتی قائل نشدید.
نماینده مردم نائین در مجلس خاطرنشان کرد: مگر در برنامه پنجم توسعه تصویب نشده است که کاهش عناوین کیفری و مجازات حبس دارد، مگر زندان های ما خالی است که هر کس اقدام به عقیم سازی کرد او را زندانی کنیم.
طباطبایی نائینی افزود: اگر هدف این طرح این است که برای عقیم سازی تبلیغ نشود این با بخشنامه هم قابل حل است. دولت می تواند با ارائه بخشنامه ای تبلیغ در این زمینه را ممنوع کند و تصویب مجازات برای کاری که حجیت شرعی بر حرمت آن نداریم ، کار صحیحی نیست و خلاف سیاست های کلی کشور است و سودی هم برای افزایش جمعیت ندارد....
نمایندگان مجلس این مصوبه را با 143رای موافق، 32 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع231 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
کد خبر: ۲۵۶۲۵۵/ تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹)