کویر سیاه کوه در کجا قرار دارد؟

کویر سیاه کوه در کجا قرار دارد؟ یزد یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کویر سیاه کوه می‌باشد که در اردکان واقع شده است.

سلام نو - سرویس گردشگری: اردکان شهری در بخش‌ شمالی استان یزد است. جایی که در روزهایی از سال، دماسنج‌ها بالاترین درجه‌ی حرارت ایران را نشان می‌دهند. به دلیل این موقعیت خاص جغرافیایی، عجیب نیست که اطراف این شهر را سراسر کویر احاطه کرده است. کویر سیاه کوه درست در بخش شمالی شهر جای گرفته و فاصله‌ای کمتر از ۴۰ دقیقه با آن دارد. به همین دلیل به آن کویر اردکان هم می‌گویند. برای رسیدن به کویر سیاه کوه باید از روستایی به نام احمد آباد گذر کنید.

مسیرهای دسترسی به کویر سیاه کوه

مسیر اول: مسیر اردکان به احمدآباد و سپس جاده‌ خاکی احمدآباد است که از کنار خط آهن می‌گذرد و به کویر سیاه کوه می‌رسد.

مسیر دوم: مسیر انارک به ایستگاه راه‌آهن نایین و سپس جاده‌ خاکی کنارگذر خط آهن تا ایستگاه نو گنبد است.

مسیر سوم: مسیر خاکی انارک به اسماعیلان (روستایی در ۹ کیلومتری جنوب انارک) و سپس سیاه کوه است.

کویر سیاه کوه در کجا قرار دارد؟

پوشش گیاهی و جانوری

ورود دو رود جاری از کوهستان‌های مجاور، سیاه کوه را به منطقه‌ای مرطوب تبدیل کرده است. اما این منطقه خالی از هر نوع پوشش گیاهی است. سیلاب‌ها در هنگام عبور از منطقه به آبی شور و سنگین تبدیل می‌شوند. هنگام ورود سیلاب به کویر، حوضچه‌هایی از آب شور ایجاد می‌شوند؛ در طول روز و به دلیل دمای بسیار بالای منطقه ( به خصوص در فصل‌های گرم) آب تبخیر شده و نمک باقی‌مانده از این فرآیند تنها یادگار کوهستان مجاور برای این کویر ماسه‌ای است. رشد گیاهان در این نمک‌زار پهناور تقریبا غیرممکن است. فقط در بخش‌هایی که شوری خاک کم‌تر می‌شود گیاهان خودرویی مانند گون، خارشتر و اسفناج وحشی را می‌توانید در آن ببینید.

حیوانات و حتی خزندگان هم به ندرت مرکز این کویر را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند. زیرا نه غذایی برای ادامه‌ی حیات در آن پیدا می‌کنند و نه آب. اما هرچه به حاشیه‌ی منطقه برویم، جانورانی مانند مار، بزمجه، سمندر و پرندگانی مانند عقاب را می‌بینیم.

 

کویر سیاه کوه در کجا قرار دارد؟

مناسب‌ترین زمان سفر

معمولا در کویر سیاه کوه، بادهای نسبتا شدیدی می‌وزد. در این منطقه نوسان دما در تابستان و زمستان و حتی در شب و روز زیاد است. درجه‌ حرارت هوا در طول سال حداقل بین ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان استسردترین ماه‌های سال در این منطقه‌ کویری را می‌توان دی و بهمن و گرم‌ترین آن را تیرماه دانست. بخش شمالی این کویر حتی در ماه مرداد، یعنی گرم‌ترین ماه سال نیز مرطوب است. در صورتی‌ که بخش جنوبی در اواخر خرداد، خشک و در اوایل شهریور مجددا مرطوب می‌شود.

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به مناطق کویری از جمله سیاه کوه اردکان است. در نتیجه برای سفر به این منطقه‌ کویری به‌هیچ‌وجه ماه‌های تیر و مرداد را انتخاب نکنید؛ زیرا گرم‌ترین ماه‌های کویر هستند.(۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱ - کد خبر: 55400873)