توسعه روستاها تنها با ایجاد اشتغال پایدار امکان پذیر است

عباسعلی پوربافرانیعضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: بانک ها و مسئولان  اجرایی آن نگاه درست و همراه با ایجاد اشتغال زودبازده و همراهی با سرمایه  گذار را ندارند و همین ها باعث شده است که نتوانیم در روستا ها شغل ایجاد کنیم؛ لذا اصل موضوع توسعه روستایی تنها با ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان رقم می خورد. 
عباسعلی پوربافرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه دولت و مجلس چه برنامه هایی برای توسعه روستاها دارند،گفت: در حال حاضرروستا ها از لحاظ زیرساختی با گذشته قابل قیاس نیستند؛ چرا که در بسیاری از روستا های کشور برق،گاز، آب آشامیدنی سالم و دیگرامکانات رفاهی موجود است.
وی ادامه داد؛ با توجه به اینکه اکثرروستا های کشور دارای امکانات اولیه رفاهی هستند؛ اما در حال حاضر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرهستیم.
نماینده مردم نائین به دلیل مهاجرت روستاییان به شهر با توجه به دارا بودن امکانات اولیه زندگی اشاره و اظهار کرد: علت اصلی مهاجرت روستاییان به شهرنداشتن اشتغال پایدار است؛ اشتغال پایدار را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی و دیگری ظرفیت های بومی هر منطقه که باید براساس پتانسیل هایی که در آن منطقه وجود دارد به آن نگاه کرد.
پوربافرانی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی بودجه ای را در سال 97 به اشتغال روستاییان اختصاص داده است، بیان کرد: در سال 97 یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان تسهیلات در نظر گرفته شده بود که اگر صحیح و با دقت عملیاتی می شد؛ چرخه اقتصاد روستاها تا کنون فعال شده بود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: تسهلاتی که برای روستاییان در نظر گرفته شد؛ هم می تواند به حوزه ی کشاورزی و هم در سایر حوزه ها یی که بومی آن منطقه هستند؛ اختصاص پیدا کند؛ چرا که اگر از پتانسیل بومی آن منطقه استفاده نشود اهداهی که برای رونق روستاها در نظر گرفته شده ات محقق نخواهد شد.
وی تصریح کرد:در راستای ایجاد اشتغال وقتی که می خواهیم این تسهیلات را به روستاییان بدهیم؛ آنقدربروکراسی اداری برای این حداقل ها قرار داده اند که در حال حاضر از 18 هزار میلیارد تومانی که اختصاص داده شده به این امر - با توجه به اینکه در ماه های  پایانی سال هستیم - فقط 6 هزار میلیارد آن جذب شده است.
نماینده مردم نائین تاکید کرد: متاسفانه اشکال اساسی که درحوزه ی تولید و سرمایه گذاری  با آن مواجه هستیم؛ بروکراسی های اداری غیر ضروری وعدم تمکین به دستور العمل هایی که دولت و مجلس به بانک ها ابلاغ می کنند؛ است. بانک ها و مسئولان  اجرایی  نگاه درست و همراهی لازم برای ایجاد اشتغال زودبازده و همراهی با سرمایه  گذار را ندارند و همین ها باعث شده است که نتوانیم در روستا ها شغل ایجاد کنیم؛ لذا باز تکرار می کنم اصل موضوع توسعه روستایی را فقط می توانیم با اشتغال رقم بزنیم.
(دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۶)