پناهگاه حيات وحش عباس آباد

طبيعت اصفهان٬ این شهرلاجوردی که چونان نگارستانی دلپذیر٬ و مرواریدی گرانبها و بیبدیل در مرکز فلات ایران زمين خوش میدرخشد٬ در عصر ماشينی امروز که رشد قارچ گونه صنایع آلاینده محيط زیست انسان و موجودات زنده را به خطر انداخته بر خلاف زاینده رودش هنوز زنده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان٬ در فصلی از تاریخ که خطرات ناشی از آلودگی هوا و آب و زمين نگرانی عموم ملل جهان را برانگيخته است و آینده ای تاریک را برای ابناء بشر به تصویر میکشاند٬ اصفهان این صنعتی ترین شهر ایران نيز از مواهب طبيعی و دست ساز انسان بی بهره نمانده و نمونه هایی بسياری از آن در گوشه و کنار این استان دیده میشود.
پناهگاه حيات وحش عباس آباد: ابتدا در سال 1384 به عنوان منطقه شکار ممنوع و سپس در سال 1388 به عنوان پناهگاه حيات وحش ارتقاء سطح یافت و آگهی آن در روزنامه رسمی کشور درج شد. این منطقه با وسعت حدود 305 هزار هکتار در 100 کيلومتری شمال شرق شهر نایين واقع شده است.
رشته کوه عظيم و بلند این منطقه با چشم اندازهای بدیع و زیبا٬ شامل 48 درصد کوهستانهای صخره ای و صعب العبور با قلل مرتفع و با شکوه و تپه ماهورهای وسيع، 43 درصد دشتها٬ شش درصد زیستگاههای ماسه ای و تاغزارها و سه درصد اراضی سيلابی و آبی در پهنه فلات مرکزی ایران چشم انداز متفاوتی و شرایط زیست محيطی متغيری را باعث شده و به تبع آن متنوع ترین زیستگاه ها را به لحاظ ميکروکليماهای محلی فراهم آورده است.
حيات وحش آن شامل 43 گونه پستاندار، 89 گونه پرنده دائمی، 179 گونه پرنده مهاجر و فصلی، 24 گونه خزنده٬ برخی دوزیستان و طيف وسيعی از بندپایان بوده که به عنوان ذخایر ارزشمند و متنوع ژنتيکی محسوب میشود. این پناهگاه٬ دارای جمعيت های قابل توجهی از گونه های مهم٬ کمياب و یا در خطر انقراض در سطح ملی٬ مانند هوبره٬ یوز پلنگ٬ پلنگ٬ شاه روباه٬ جبير٬ گربه شنی٬ کاراکال٬ زاغ بور٬ شاهين٬ بحری٬ بالابان٬ عقاب طلایی٬ دليجه٬ بوف٬ روباه شنی٬ وارانوس٬ خانواده افعی ها و... که مورد توجه ویژه سازمان های بين المللی و ضميمه فهرست سرخ نيز هستند٬ بوده و مطلوب ترین زیستگاه های توليد مثل و زاد آوری آنها در کشور است.
پناهگاه حيات وحش عباس آباد با موقعيت منحصر به فرد در مرکز زیستگاه های یوز پلنگ کشور و در مرکز ثقل شبکه مناطق حفاظت شده چهارگانه نقش حساس ارتباطی داشته و علاوه بر اهميت سرشار ذاتی و بومی٬ به لحاظ این ویژگی "کریدور حيات" محسوب میشود.
(کد خبر: 93122313490 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵)