بادگیرها و بافت بنای تاریخی چوپانان مرمت می شود

خبرگزاری تسنیم: مسئول نمایدگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین گفت: برای مرمت بادگیرها وبافت تاریخی چوپانان مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال ازاعتبارات ملی تخصیص یافته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از اداره روابط عمومی و امور فرهنگی استان اصفهان، محمود مدنیان اظهار داشت: با عنایت به اینکه چوپانان از نظر معماری و شهرسازی از ویژگیهای خاصی برخوردار بوده و دارای بادگیرهای متعدد با اشکال متنوع بوده،مرمت بادگیرها در دستور کارقرار گرفته است. وی افزود: کوچه و خیابانهای عمود بر هم که به عنوان یکی از نخستین روستاهای منظم هندسی محسوب شده ونیز وجود بادشکنها و ریگ برگردانها ومزارع و درختان نخل مجاور، مرمت ونظارت میراث فرهنگی براین روستا را چند برابر کرده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نائین با اشاره به اهمیت و جایگاه این روستای زیبا بیان کرد: پیگیری های متعدد علاقه مندان به این روستا سبب شده، مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی و از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوربرای مرمت بادگیرها اختصاص یابد. وی تصریح کرد: مرمت بادگیرها وبافت چوپانان به صورت مشارکتی و همکاری دهیاری و مشارکت اهالی ومالکان با نظارت ناظر عالی معاونت میراث فرهنگی با استفاده ازاستادکاران بومی ومحلی آغازمی شود.
چوپانان روستایی با ویژگی های خاص گردشگری و قرار گرفتن در مجاورت یکی از شگفت انگیزترین کویرهای ایران یعنی ریگ جن، منطقه محیط زیستی حفاظت شده عباس آباد و قرار گرفتن در مجاورت جاده طریق الرضا و مشهد مقدس قرار دارد. بافت بسیار زیبای این روستا امکان تبدیل شدن به یکی از مجموعه های گردشگری را دارد.
این روستا در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان و در سمت شرق استان اصفهان قرار دارد.
(کدخبر: ۶۶۴۴۳۱ سرویس: استانها تاریخ: ۰۵/اسفند/۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸)