بریده کتاب: نسل زِد، جاناتان هیت

انارک نیوز - فرزندپروری بیش از حد سهل‌گیرانه، عدم حضور دائم یکی از والدین و حضور همیشگی والد ناکارآمد سهل‌گیر و بدون حدومرز، از عوامل آسیب شدید به کودکان در حال رشد و بروز ناهنجاری‌های اخلاقی در آنهاست.

به‌خصوص در دوران بلوغ که نبود محبت کافی از سوی والدین، کودک را که در مرحله گذار به نوجوانی است به سمت محبت خارج از خانواده از جنس مخالف سوق می‌دهد. هرچه محبت خانواده کمتر و بنیان خانواده متزلزل‌تر باشد، در دوران بلوغ تمایل نوجوان به محبت بیگانه بیشتر و آسیب روحی، فیزیکی و جنسی واردشده شدیدتر است.

اینجاست که تربیت ناکافی و سهل‌گیرانه ضربه‌ای کاری به او وارد می‌کند و این آسیب هر سال شدیدتر و عمیق‌تر می‌شود؛ اما والدین همچنان با سهل‌گیری و عدم مراجعه به متخصصان، برای حل ناهنجاری‌هایی که ناشی از عدم وقت‌گذاری و عدم تربیت صحیح است، شروع به انکار وجود ناهنجاری می‌کنند و درواقع صورت مساله را پاک می‌کنند.

این باعث می‌شود نوجوان هرگز مسیر درست را یاد نگیرد و به تباهی کشیده شود. چون الگوی والدگردی کارآمدی نداشته و قربانی بی‌خردی والدین نادان خود شده است.

حتی اگر والد خوبی نیستید، چشمتان را باز کنید و این وظیفه را به متخصصان بسپارید. انکار، سهل‌گیری و نداشتن حدومرز نتیجه‌ای جز تباهی فرزندتان ندارد.
تربیت فرزندان را جدی بگیریم. هرکسی لایق فرزندآوری نیست!

?از کتاب نسل زِد، جاناتان هیت