مصرف گاز در اصفهان ۱۰ درصد افزایش یافت

مصرف گاز در اصفهان ۱۰ درصد افزایش یافتمدیرعامل شرکت گاز اصفهان گفت: مصرف گاز در این استان از ابتدای امسال تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است و از مردم تقاضا داریم مصرف منطقی و بهینه را مد نظر قرار دهند.

به گزارش ایرنا، سید مصطفی علوی روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات گازرسانی به شرق استان اصفهان، افزود: در زمان حاضر بطور میانگین روزانه بین ۶۸ تا ۷۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سطح استان مصرف می شود.
وی با اشاره به نگرانی از تامین گاز شرق استان، گفت: مردم شرق استان باید نسبت به تهیه سوخت دوم برای موارد احتمالی قطع انتقال گاز، اقدام کنند.
علوی افزود: با توجه به اینکه گاز برای شرق استان باید فشرده و  پس از طی کیلومترها مسافت به این منطقه حمل شود، این موضوع موجب نگرانی برای شرکت گاز شده است بنابراین از مردم بویژه در شرق استان خواستار صرفه جویی در مصرف گاز هستیم.
مدیر عامل شرکت گاز اصفهان با اشاره به مصرف سالیانه هفت میلیارد متر مکعب گاز در نیروگاه‌های استان گفت: ۶ نیروگاه در استان مشغول فعالیت است و هر چقدر مردم در بخش خانگی  و صنعتی، گاز را بهینه مصرف کنند محدودیت مصرف برای صنایع و نیروگاه‌ها اعمال نمی شود.
علوی افزود: اگر همه مردم بویژه در شرق استان مصرف بهینه گاز داشته باشند می‌توانیم زمستان امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این نشست گفت: ضروری است همگان بویژه مصرف کنندگان بخش خانگی گاز برای کاهش مصرف و همراهی با سایر هموطنان همکاری لازم را داشته باشند.
منصور شیشه فروش افزود: اگر مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند و دمای خانه را تا یک درجه کاهش دهند به تامین گاز برای صنایع و جلوگیری از قطعی کمک می کنند.
وی با بیان اینکه دمای رفاه در روزهای سرد سال ۱۸ درجه سانتی‌گراد است، اظهار امیدواری کرد که با انجام این اقدامات بتوانیم روزهای سرد سال را با کمترین دغدغه سپری کنیم.
فرماندار خوروبیابانک نیز با بیان اینکه عملیات گاز رسانی به این شهرستان به روش سی ان جی انجام می شود، گفت: مردم خور و بیابانک در استان اصفهان خانه های خود را با گاز فشرده طبیعی یا سی ان جی گرم می کنند.
عباس نظام‌الاسلامی افزود: روزانه بویژه در فصل زمستان بیش از ۹۰ هزار متر مکعب گاز توسط ۲۲ دستگاه خودروی کشنده به این منطقه منتقل و گاز رسانی انجام می‌شود.
وی گفت: مردم خور و بیابانک پیش از این از نفت، کپسول گاز و گازوییل استفاده می‌کردند و هم اکنون این شهرستان ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مشترک گاز دارد.

به گفته فرماندار خوروبیابانک از سال ۹۷  گازرسانی به روش سی ان جی با ساخت و راه اندازی یک ایستگاه مادر در نزدیکترین نقطه به خط شبکه سراسری در نایین آغاز و پس از آن ۶ ایستگاه در شهرهای خور، جندق و فرخی، چاهملک در شهرستان خوروبیابانک و چوپانان و انارک در شهرستان نایین مستقر شد.
نظام الاسلامی با اشاره به قطعی های مکرر گاز در خوروبیابانک گفت: پارسال قطعی گاز هنگام کاهش شدید دما مردم را با مشکل عدیده ای مواجه کرد.
وی افزود: قطع شدن گاز حتی برای چند ساعت در این نقطه از کویر به دلیل سرمای شدید، زندگی مردم را مختل می کند.
فرماندار خور و بیابانک خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح گازرسانی به این شهر طبق روال معمول سهمیه نفت شهروندان این شهر نیز خود به خود قطع شد و اغلب شهروندان به ناچار وسایل گرمایشی نفتی را جمع آوری کرده اند.
وی از مدیران استانی خواست با برنامه ریزی های کارشناسی نسبت به تامین گاز شرق استان تلاش جدی تری داشته باشند.
نظام الاسلامی بر ضرورت افزایش ناوگان حمل و نقل گاز، ایمنی و رفع نواقص فنی تریلرها جهت حمل مواد خطرناک، مدیریت و نظم کاری رانندگان حمل گاز، همکاری پلیس راه درباره تردد شبانه و لزوم صرفه جویی اداره ها، مساجد، مدارس و منازل تاکید کرد.
فرماندار شهرستان نایین هم گفت: تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌های شهرستان با شرکت گاز نایین وجود دارد و تلاش خواهیم کرد گاز به خوروبیابانک بدون دغدغه به دست مردم برسد.
محمد حسین نصرتی افزود: به‌علت سرمای هوا و افزایش استفاده از حامل‌های انرژی، برای جلوگیری از افت فشار یا قطعی گاز، لازم است مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.
استان اصفهان یک میلیون و ۹۴۰ هزار مشترک گاز طبیعی دارد که بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک خانگی و بقیه مشترکان صنعتی و عمومی تلقی می‌شوند.

شهرستان نایین با حدود ۴۰ هزار نفر و شهرستان خور و بیابانک با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت در شرق اصفهان است.
(۱ دی ۱۴۰۰،‏ ۱۶:۵۴ کد خبر: 84586332)