سایت هسته ای پسمان گور انارک، جديدترين سايت هسته ای ايران افتتاح شد

رئيس جمهور صبح امروز در مراسمی از ۱۲ دستاورد صنعت هسته ای کشور رونمایی کرد.
به گزارش تسنيم٬ حجت الاسلام حسن روحانی رئيس جمهور در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته ای از دستگاههای جدید «زونال سانتریفيوژ»٬ «اولتراسانتریفيوژ» و مجتمع های «سوخت تست راکتورهای قدرت» و «سوخت تست راکتور مدرن شده اراک» رونمایی کرد. "زونال سانتریفيوژها" بيشتر در توليد محصولات ژن درمانی و واکسنهای ویروسی به کار می رود و می تواند به مدت طولانی به کار گرفته شود. از این نوع سانتریفيوژ در توليد انبوه واکسنهایی مانند هاری٬ آنفلوآنزا٬ هپاتيت ب و مننژیت استفاده می شود. «اولترا سانتریفيوژها» برای دوران در دورهای خيلی بالا (50000 دور بر دقيقه) طراحی شده اند و از آنها برای جداسازی در مقياس تحقيقاتی و در زمينه های بيولوژی و بيوشيمی مانند جداسازی ذرات ریز در حد و اندازه ویروسها٬ پروتئينهاRNA ٬ها و DNAها استفاده میشود.
رئيس جمهور همچنين در این مراسم از سه عنوان کتاب «دانشنامه حفاظت و امنيت هستهای»٬ «صنعت هسته ای؛ شاهکار ایرانی» و «برخوردهای دوگانه آژانس بين المللی انرژی اتمی با کشورهای مظنون به فعاليت در زمينه تسليحات هسته ای و یا داشتن خطاهای پادمانی» رونمایی کرد.
حجتالاسلام روحانی همچنين از طریق ویدئوکنفرانس «سایت هسته ای پسمان گور» در منطقه انارک را افتتاح کرد. سایت هسته ای پسمان گور مدیریت مرکزی پسماندهای پرتوزای ایران را به عهده دارد. رئيس جمهور در فرمان آغاز به کار این سایت هسته ای٬ گفت: با تشکر از تلاش و کوشش همه دست اندرکاران در زمينه هسته ای که در کنار این دانش به فکر سلامت محيط زیست نيز هستند با نام خدا و به نام امام باقر(ع) این کار را آغاز کنيد.