محور خور- طبس کابوس زوار‌الرضا(ع)/اعتبار، مانع اصلی پروژه‌های راهسازی در اصفهان

محور خور- طبس کابوس زوار‌الرضا(ع)/اعتبار، مانع اصلی پروژه‌های راهسازی در اصفهانبا توجه به اینکه مسیر خور-طبس منتهی به مشهدالرضا(ع) است و در ایام خاص و مناسبت‌ها ترافیک این مسیر هم بیشتر می‌شود، سال‌ها است که این جاده ناایمن خانواده‌های بسیاری را عزادار می‌کند، موضوع را از نماینده و مسؤولان اداره کل راه و شهرسازی پیگیری کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چند روز پیش بود که خبر تصادف هولناک مجری جوان تلویزیون در محور خور و بیابانک به طبس و جان باختن همسر و فرزند خردسال این مجری در تصادف، کام همگی‌مان را تلخ کرد.

 

بروز حادثه در این محور اتفاق جدیدی نیست و با توجه به اینکه مسیر منتهی به مشهدالرضا(ع) است و در ایام خاص و مناسبت‌ها ترافیک این مسیر هم بیشتر می‌شود، سال‌ها است که این جاده ناایمن خانواده‌های بسیاری را عزادار می‌کند و سوال اینجا است که راه حل چیست و آیا اقدامی برای حل این مشکل انجام شده است؟

خور و بیابانک پهناور حتی یک کیلومتر جاده دو بانده هم ندارد

به سراغ الهام آزاد، نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا برایمان بگوید مشکل کار کجاست و او اینطور توضیح می‌دهد: نائین و خور و بیابانک جزو پهناورترین شهرستان‌های استان و چه بسا کشور است؛ خور و بیابانک با وجود اینکه جاده طریق‌الرضا(ع) است و هرساله در ایام خاص و فصل مسافرت میزبان مسافران مشهدالرضا(ع) است اما هنوز یک کیلومتر جاده دوبانده ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به معادن زیادی که درون منطقه وجود دارد، تردد زیاد کامیون‌ها و تریلرها را داریم که همگی موجب می‌شود هم جاده نابسامان باشد و هم نیازمند عنایت ویژه‌ای از سوی مسؤولان امر باشد و در همه این سال‌ها پیگیری‌های زیادی انجام شده اما به نتیجه نرسیده است.

آزاد تصریح کرد: جاده اصلی و فرعی این شهرستان حدودا ۳۸۱ کیلومتر و جاده‌های روستایی حدود ۲۴۰ کیلومتر در شهرستان خور و بیابانک است.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک عنوان کرد: با پیگیری‌های زیادی که این مدت داشتیم، مناقصه قراردادی بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان برای خور تا چاه ملک برگزار شده که قرار شده براساس پیشرفت کار، اعتبار تخصیص پیدا کند و به پیمانکار تحویل می‌شود.

وی توضیح داد: درخصوص بهسازی و روکش جاده‌های روستایی شهرستان خور و بیابانک هم با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص شده که به زودی اجرا می‌شود.

آزاد بیان داشت: درخصوص جاده جندق به مصر هم در مرحله اول اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد نیاز است که امید است با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم جاده‌ها را سامان‌دهی کنیم.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی افزود: مورد دیگر واریانت فرخی به خور بود که بودجه بالغ بر ۵۰ میلیارد نیاز دارد که امید است در سفر رئیس جمهور این مورد نیز مصوب شود.

وی با بیان اینکه سه راه مشجری تا چوپانان در حال انجام عملیات اجرایی است، گفت: این پروژه طبق برآوردها بودجه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد نیاز دارد که تا حدودی اعتبارات اندکی تخصیص پیدا کرده اما پیمانکار همچنان در حال اجرای روند ساخت این جاده است.

امید به تخصیص اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان

آزاد عنوان کرد: از جاده چوپانان تا جندق به سمت دامغان هم مصوب شده که امید است با سفر رئیس جمهور اعتبارات نیز تخصیص پیدا کند تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

نماینده نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مسأله عنایت ویژه مسؤولان را می‌طلبد تا بتوانیم از جاده‌های سامان‌دهی شده در این شهرستان استفاده کنیم چراکه این شهرستان ۴۲۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و امکانات بهداشتی درمانی آنجا هم در سطح پایین است که هر بیماری نیاز به درمان بیشتر داشته باشد باید این جاده‌ها را طی کند تا به یک مرکز درمانی برسد.

در همین خصوص بهزاد شاهسوندی، معاون ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون آخرین وضعیت محورهای شرقی استان اصفهان اظهار داشت: در این منطقه دو محور در دست ساخت داریم که یکی جاده نایین- انارک- خور- طبس است که مجری آن اداره‌کل راه و شهرسازی است.

 

وی افزود: با توجه به حادثه‌خیز بودن این محور، تکمیل آن جزو اولویت‌های ما است و در حال حاضر مشغول تکمیل ۳۰ کیلومتر از آن هستیم که کل مسافتی که از نایین تا پایان حوزه استحفاظی استان قرار دارد، حدود ۲۵۳ کیلومتر است.

شاهسوندی خاطرنشان کرد: ۸۰ کیلومتر از این محور در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است که این مسیر حدفاصل نایین تا شهر انارک را شامل می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: یک قسمتی از این مسیر به نام «مشجری» معروف است که در سال‌های گذشته تکمیل شده است و ادامه این مسیر تا چوپانان در قالب یک قرارداد حدود ۱۴۰ میلیارد تومانی در حال انجام است.

وی گفت: عملیات خاکی ۱۰ کیلومتر از این مسیر انجام شده است و قرار است از بتن غلتکی برای روکش جاده استفاده شود.

شاهسوندی بیان داشت: در آن مسیر مشکل تأمین اعتبار برخورد کرده‌ایم و منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا عملیات بتن غلتکی را آغاز کنیم؛ البته پیمانکار فعالانه در حال عملیات است و این پیمانکار حدود ۱۲ میلیارد تومان تاکنون عملیات انجام داده است و پرداختی که ما به پیمانکار داشته‌ایم، حدود ۳.۳ میلیارد در قالب اوراق اسناد خزانه بوده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: اصلاح قسمت‌هایی از محور موجود و رفع نقاط حادثه‌خیز و همچنین نگهداری جاده‌ها با اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

مسوولان امر از مشکلات بودجه‌ای و تأمین منابع مالی می‌گویند و مسأله‌ای که مهم است، حفظ امنیت جانی و سلامت مسافران و زوار الرضا(ع) است.

و البته آنطور که مشخص است برای تامین منابع موردنیاز گوشه چشمی به سفر رئیس جمهور به استان اصفهان دارند که این مورد نیز نیازمند همت جدی مسؤولان شهرستانی و استانی دارد تا در این سفر عنایت ویژه‌ای به این مسیر که به کابوس مسافران تبدیل شده، بشود.