بخشي از حصار شاهي و بقعه قبرستان شهر انارك نايين مرمت شد

مسئول ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان نايين روز يكشنبه به ايرنا گفت: با توجه به فرسايش شديد و تخريب قسمتي از ديوار ضلع غربي شهر انارك، با بالغ بر ۳۰۰ ميليون ريال، اين حصار، بقعه قبرستان و برج اصلي شهر به نام «برج سفيد» مرمت شد.
محمود مدنيان افزود: حصار شهر انارك از مهمترين آثار تاريخي اين شهر محسوب مي شود كه در دوران محمد شاه قاجار به دليل تجاوزات مكرر غارتگران و بيگانگان به شهر، با تلاش و پيگيري حاج باقر اناركي مبلغ ۵۰۰ تومان را به ديواركشي شهر اختصاص داد و اين امر مهم در دوران ناصرالدين شاه و صدارت ميرزاتقي خان امير كبير انجام شد.
مسئول ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان نايين گفت: اين حصار تمام محلات انارك به جز محله بيك علي را در بر مي گرفت. ضخامت اين ديوار بيش از يك متر و متوسط ارتفاع آن شش متر است كه با مصالح شفته و قلوه سنگ ساخته شده و تنها يكي از برجهاي حصار باقي مانده است.
مدنيان گفت: بافت تاريخي انارك با ويژگي هاي خاص معماري و شهرسازي خود و وجود زندگي و رونق در آن و حفظ ارزشهاي اصيل فرهنگي تاريخي، به عنوان يكي از مهمترين منابع گردشگري نيز محسوب مي شود.
وي از همكاري شوراي اسلامي شهر و شهرداري و انجمن دوستداران ميراث فرهنگي انارك به دليل همكاري براي اجراي اين پروژه قدرداني كرد.
شهر كويري انارك در ۷۵ كيلومتري شرق نايين و حدود ۲۴۰ كيلومتري اصفهان قرار دارد.
(۱۶:۵۰ - ۱۶/۰۹/۱۳۹۳ | ۸۱۴۱۷۴۷۵ :كد)