کمبود ۲ پایگاه اورژانس در مسیرهای نایین-انارک و انارک-چوپانان

کمبود ۲ پایگاه اورژانس در مسیرهای نایین-انارک و انارک-چوپانان

مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان نایین گفت: آمار زمانی  اورژانس نائین در عملیات‌های درون‌شهری با کشور برابری می‌کند، اما به دلیل کمبود ۲ پایگاه در مسیرهای نایین_انارک و انارک_چوپانان، در عملیات‌های درون جاده‌ای آمار زمانی نایین از کشور بالاتر است.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۲۵۰ عملیات در ماه و حدود ۳ هزار عملیات در سال برای اورژانس شهرستان نایین ثبت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ پایگاه اورژانس در سطح شهرستان وجود دارد و با توجه به برنامه ششم توسعه و استاندارد، با کمبود ۲ پایگاه در مسیرهای نایین به انارک و انارک به چوپانان مواجه هستیم.

عباسی با بیان اینکه متوسط زمان رسیدن آمبولانس به بالین بیمار در کشور در عملیات‌های درون شهری ۸ دقیقه و در عملیات‌های درون جاده‌ای ۱۴ دقیقه است، گفت: خوشبختانه آمار زمانی نایین در عملیات‌های درون شهری با کشور برابری می‌کند، ولی به دلیل کمبود ۲ پایگاهی که گفته شد در عملیات‌های درون جاده‌ای آمار زمانی نایین از کشور بالاتر است.

مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان نایین ادامه داد: در حال حاضر ۸ عدد آمبولانس در سطح شهرستان وجود دارد اما ۴ عدد از این آمبولانس‌ها بیش از ۱۵ سال کار کرده و باید تعویض شوند و در بعضی مواقع دچار مشکل می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دسترسی به وسایل مورد نیاز تعمیر آمبولانس‌ها کم است، تعمیر زمان بر است و به عنوان نمونه یکی از آمبولانس‌ها ۲ سال پیش تصادف کرد ولی هنوز تعمیر نشده و به دست ما نرسیده است.

عباسی افزود: از لحاظ تجهیزات پزشکی در نایین مشکلی نداریم و داروها و تجهیزات مصرفی از اصفهان برای نایین ارسال می‌شود.

مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان نایین گفت: نایین از نظر نیروی انسانی مانند استان و کشور با مشکل کمبود نیرو مواجه است و حتی در بعضی از مواقع مجبور به تعطیلی یکی از پایگاه‌ها می‌شویم و برای حل این مشکل در سطح کشور باید جذب نیرو به صورت استخدامی یا شرکتی انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که برای حقوق ساعت اضافه کاری پرسنل است، استقبالی برای اضافه‌کاری نیست، اما در سطح کشور قصد دارند حقوق ساعت اضافه‌کاری را افزایش دهند که اگر این اتفاق رخ دهد به احتمال قوی مشکل کمبود نیرو حل می‌شود.

عباسی با بیان اینکه مطابق آمار که ۶ ماه پیش به دست ما رسید در بحث تصادفات حدود ۴ درصد در سطح شهرستان افزایش آمار داشتیم.

مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان نایین، گفت: ماموریت‌های داخل شهری برای بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و بیماری‌هایی از قبیل ضعف، بی‌حالی و تصادف است که اکثر تصادفات اعزامی به دلیل اهمال در اصول رانندگی موتورسوارها است که این آمار تصادف با توجه به آمار تصادفات جاده‌ای زیاد است.

وی اضافه کرد: در مأموریت‌های برون‌شهری با توجه به اینکه شهرستان ما یک کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است، تعداد تصادف زیادی را نسبت به سایر شهرستان‌ها شاهد هستیم.

عباسی با اشاره به اتصال اتاق فرمان اورژانس از شهرستان‌ها به مرکز استان، اظهار کرد: بیش از یک ‌سال است که اتاق فرمان‌ها در استان متمرکز شده و در تمام استان اصفهان تماس با ۱۱۵ به اصفهان وصل می‌شود و استان بعد از گرفتن احوالات و آدرس بیمار به‌صورت سیستمی، مورد و سوژه را به شهرستان‌ها اعلام می‌کند.

مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان نایین، ادامه داد: این کار محاسن و معایبی دارد که از محاسن این کار می‌توان به سؤال و پرسش کارشناسان پزشکی از بیمار یا اطرافیان برای کمک تا رسیدن آمبولانس اشاره کرد و یکی دیگر از محاسن این کار اگر در مواردی بیش از یک آمبولانس نیاز باشد، می‌توان از پایگاه‌های نزدیک به حادثه آمبولانس اعزام کرد و از معایب این مورد می‌توان به بحث آدرس‌دهی دقیق و گویش محلی نایین اشاره کرد.

عباسی گفت: هدف همه ما کمک به بیمار است و انتظاری که از مردم نایین داریم این است که با حوصله به سؤالات اپراتور گوش و پاسخ دهند تا بتوانیم در حداقل‌ترین زمان ممکن مشکل بیمار را بر طرف کنیم.

  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۱ -  کد خبر: 1403062818027