فعالیت پشه خاکی

✳️قابل توجه اهالی محترم روستای چوپانان
ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی و تندرستی برای یکایک شما بزرگواران
به استحضار میرساند با توجه به صید پشه در خرداد ماه سال جاری و بر اساس نتایج اعلام شده توسط معاونت بهداشتی استان، وفور پشه خاکی در منطقه بسیار زیاد بوده و علیرغم اجرای مراحل سمپاشی کامل آغل ها و مه پاشی حاشیه ی روستا، کماکان در تیرماه نیز شاهد فعالیت پشه خاکی بوده و هستیم. ((از ۱۲۰۰ پشه صید شده در خرداد ماه، ۷۲ پشه ناقل بیماری سالک بوده اند که نشان دهنده ی وضعیت قرمز در منطقه می باشد.))

در همین خصوص از تمامی ساکنین و مهمانان روستا تقاضامندیم نسبت به رعایت نکات ذیل اهتمام ویژه داشته باشند:

✅از حضور بی مورد در ساعات اوج فعالیت پشه *"از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب"* جدا پرهیز نمایید. یقین بدانید حضور در طاغزارها و حواشی روستا در این ساعت شبانه روز منجر به گزش خواهد گردید.

✅ در صورتی که ناچارا مجبور به حضور در مناطق پرخطر در اوج ساعات گزش می باشید حتما و حتما از پیراهن آستین بلند و شلوارهای بلند ترجیحا لبه کش دار استفاده نموده و الزاما از اقلام دافع حشرات *" اسپری، قلم دافع و ..."* استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید نمایید.

✅تمامی درب و پنجره های منازل و محل های زندگی را با توری های فلزی بسیار ریز مجهز نموده و ترجیحا هر هفته به این توری ها اسپری دافع حشرات بزنید.

✅هنگام استراحت شبانه در محیط های باز، قطعا و یقینا از پشه بندهای آغشته به سموم و دافع حشرات استفاده نمایید.

❇️ نکته: طول پرواز پشه خاکی حدودا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر از شعاع لانه جوندگان تا منازل روستا است و این پرواز ها به صورت جهشی و آرام آرام انجام می شود. پشه قادر است بر نسیم و بادهای ملایم سوار شده و کیلومترها دورتر نیز سفر کند. همچنین به صورت پله پله از دیوارهای منازل تا طبقات بالایی و بام ها نیز طی مسیر میکند. پس بدانید و آگاه باشید که با توجه به خطرات بالقوه منطقه و حضور موش، پشه خاکی و انگل سالک، این چرخه تکمیل گردیده و انسانهای ساکن منطقه نیز به صورت تصادفی تحت خطر می باشند.

❇️و به عنوان آخرین تقاضا:
در صورتی که به هر دلیل و علیرغم تمامی اقدامات پیشگیرانه تحت گزش قرار گرفتید و جوش های ریز دارای کلاهک آتشفشانی بر روی اندام های بدن خود مشاهده نمودید، از هر گونه درمان خانگی و دستکاری های غیراصولی بپرهیزید (به کرات دیده شده بیمارانی که به دستکاری های خانگی پرداخته اند وضعیت زخم هایشان بغرنج تر گردیده و از آن سو درمان‌های ایشان طولانی تر از سایرین انجام می گردد) و بلافاصله موضوع را با پزشک و کادر سلامت مرکز خدمات سلامت چوپانان در میان بگذارید. آگاه باشید که زخم های بسیار کوچک در صورت اقدام مداخله ای درمان اصولی سالک در ابتدای کار با سرعت خاصی بهبودی یافته و بیمار درد و رنج کمتری را متحمل خواهد گردید.

❇️ بعنوان صداقت کلام و مطرح نمودن مسائل با شما بزرگواران، از ابتدای سال تاکنون متاسفانه ۳ بیمار مثبت قطعی در چوپانان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند و متاسفانه باید گفت با شرایط پیشگفت انتظار افزایش بیماران دور از ذهن نیست.

شورا ودهیاری چوپانان - 03 مرداد 03