زیستگاه طبیعی، مأمن ایران، کوشکی و دلبر می‌شود؟

همین ۱۰ روز پیش بود که انتقال سه یوزپلنگ به زیستگاه طبیعی باعث واکنش‌های تند برخی از فعالان محیط‌زیست شد. نقد آنها به نحوه انتقال و همچنین روشن نبودن برنامه تکثیر و تولید مثل این حیوانات بود. این امید برای تولید مثل یوزپلنگ‌ها دقیقاً در روزهایی دچار خدشه شد که ۲ پاندای ساکن هنگ‌کنگ بعد از چند سال صاحب یک فرزند شدند. 
به گزارش روز نو : ... سن ایران کم است و می‌توان به تولید مثل او امیدوار بود
محمد درویش، فعال محیط‌زیست، در پاسخ به اینکه آیا می‌توان هیچ امیدی به جفت‌گیری این حیوانات در زیستگاه طبیعی داشت یا خیر گفت: «بعید است که کوشکی دیگر بتواند چون سنش بالا رفته است، اما ایران هنوز بسیار جوان است و می‌توان به او امیدوار بود.»
این فعال محیط‌زیست معتقد است در صورت فراهم کردن شرایط مساعد، می‌توان به تولید ‌مثل ایران چشم داشت: «در صورتی که ایران در یک زیستگاه حفاظت‌شده وسیع، حدود هزار کیلومتر زندگی کند. محوطه‌اش کاملاً ایمن باشد. مسئولان تمامی برنامه‌های دامداری و سگ‌های گله اطراف او را بخرند. جاده‌های اطراف از تردد، خودرو، کارگاه و هرچه تنش پاک شود. از سوی دیگر، در تپه ماهور و کوهستان غذای کافی وجود داشته باشد، به خصوص امسال که به واسطه بارش پوشش گیاهی آن حوالی، مثل عباس‌آباد و انارک مساعد است و حتماً میش و قوچ زیادی در اطرافش وجود خواهد داشت، امکان شکار هم برای ایران مهیا می‌شود. در صورتی که همه این اقدامات به خوبی صورت گیرد، می‌توانیم به تولید مثل ایران امیدوارم باشیم.»
او در پایان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی به کمتر از ۴۰ قلاده رسیده است. این حیوان بی‌نظیر در خطر است و اگر متولیان محیط‌زیست کشور، برای این حیوانات که نه، برای طبیعت کشور دل نسوزانند، به زودی همین ۴۰ قلاده را هم از دست می‌دهیم.»
(۱۳۹۹-۰۲-۰۱)