خطر مرگ گویش ها، بیخ گوش تمدن و فرهنگ غنی ایران اسلامی

اولین چراغ سبز در حفظ، ترویج و پاسداشت زبان مادری، لهجه‌ها و گویش‌های محلی شرق اصفهان با عنوان "همایش گویش محلی منطقه کوهپایه و مناطق شرق اصفهان" روشن خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، لهجه و گویش‌ها به عنوان میراث فرهنگی گذشتگان سینه به سینه، دست به دست و زبان به زبان باید بچرخد و از خطر فراموشی بگریزد. ایران پهناور اسلامی با سابقه تمدن و فرهنگ بالا متشکل از اقوام و نژاد‌های مختلف، زبان، لهجه و گویش‌های متفاوت میباشد که باید در حفظ، حراست و پویا نمایی آن لحظه‌ای درنگ نکرد و تا پای جان کوشید. روز ۲۱ فوریه برابر با دوم اسفند ماه ایرانیان، از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است و به همین مناسبت هفتم اسفندماه ۹۷ اولین همایش گویش محلی منطقه کوهپایه و مناطق شرق اصفهان در شهر کوهپایه با همکاری اداره آموزش و پرورش، شهرداری و شورای اسلامی شهر کوهپایه برگزار خواهد شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه کوهپایه گفت:درسال‌های اخیر، عواملی موجب به حاشیه رانده شدن زبان‌های محلی شده است و اگر فکر اساسی و هدفمند در پویانمایی آن شکل نگیرد رو به کم رنگ شدن، منسوخی و یا در معرض تهدید و خطر از بین رفتن قرار خواهد گرفت.
سعیدصدری با اشاره به وجود گویش‌ها و لهجه‌های ریشه داری در سطح شرق اصفهان گفت:از بین رفتن این مهم به مرور زمان باعث از میان رفتن یک تاریخ، فرهنگ یک قوم و یک ملت، شعر، داستان، ضرب المثل و خاطرات مربوط به آن خواهد شد.
صدری گفت:خطر مرگ گویش ها، بیخ گوش ماست و هر روز ناظر به خاموشی گراییدن گویش و لهجه‌ها محلی هستیم، توجه به ثبات و پویا نمایی، حفظ و احیای زبان‌ها و گویش‌های محلی در اولویت جایگاه زبان شناسی قرار دارد.
صدری مایع اصلی این همایش را با وجود دعوت از اساتید کوشا با مدارک چشم نواز علمی در بحث زبان، علمی خواند و تجلیل از خدمات ۶۰ ساله استاد محمد حسن رجائی زفره که بیش از ۱۰۰ مقاله در این خصوص ارائه داده و در تدوین لغت نامه دهخدا همکاری داشته است از برنامه‌های مهم برگزاری این همایش خواند.
وی گفت:در این همایش سعی بر آن شده است تا نگاهی تخصصی و جامع‌تر به تمامی گویش‌های رایج در سطح شرق اصفهان از قبیل، گویش محلی سجزی، کوهپایه، هرند، قهی، تودشک، زفره، انارک، اژیه و نائین داشته باشیم و با اجرای موسیقی محلی با گویش محلی تودشک، پیوند گویش و لهجه‌ها را با موسیقی سنتی محکم‌تر از قبل نماییم.
همایش گویش محلی منطقه کوهپایه و مناطق شرق اصفهان ۷ اسفندماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار خواهد شد.
(کد خبر: ۶۸۴۴۸۲۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳)