آیا می توان انارک را برای زندگی انتخاب کرد؟

تابناک اصفهان: بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۸۷ استان اصفهان شامل ۲۲ شهرستان و ۹۷ شهر، ۴۵ بخش و ۱۲۴ دهستان است و مرکز آن شهر اصفهان است. استان اصفهان میان کوه‌های مرکز ایران و دامنه‌های شرق زاگرس واقع شده و از چند ناحیه کوهستانی و جلگه‌ای به شرح زیر تشکیل شده است:
۱. ناحیه کوهستانی مغرب که شهرستان‌های فریدن و فریدونشهر را شامل می‌شود.
۲. ناحیه کوهستانی شمال و شمال غرب که شهرستان‌های نطنز، کاشان و گلپایگان را دربر می‌گیرد.
۳. ناحیه کوهستانی اردستان که شهرستان اردستان را به وسیله دو رشته‌کوه در مغرب از حوزه زاینده رود و در شرق از کویر لوت جدا می‌سازد. این ناحیه کوهستانی به وسیله یک رشته کوه کم ارتفاع به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌گردد. قسمت شمالی، شهرستان‌های نائین، اردستان و قسمت جنوب شهرستان‌های یزد را که در دامنه شیر کوه واقع شده دربر می‌گیرد.
۴. قسمت جلگه‌ای استان از آبرفت‌های زاینده رود به وجود آمده و با شیب ملایمی از جنوب غرب تا جنوب شرق ادامه یافته و به باتلاق گاوخونی منتهی می‌شود.
... آب‌وهوای اصفهان: استان اصفهان در مرکز فلات ایران است و به علت گستردگی زیاد، شامل بخش‌های متعدد کوهستانی و جلگه‌ای است. آب‌وهوای استان اصفهان به‌طور کلی معتدل خشک است، اما با توجه به تأثیر بادها و دوری و نزدیکی به منطقه کوهستانی غرب و دشت کویر در شرق و جنوب شرقی، می‌‌توان آب‌وهوای آن را به ۳ بخش متمایز تقسیم کرد:
- آب‌وهوای بیابانی که شمال شهرستان نائین، حوزه بیابانک و انارک تا شمال اردستان را در بر می‌گیرد. مشخصه ویژه آن تغییر شدید و سریع درجه حرارت، کمی بارش باران و وزش بادهای تند در طول سال است.
- آب‌وهوای نیمه بیابانی که شهرستان اصفهان را در بر می‌گیرد و خشکی هوا و کمیِ بارندگی از مشخصات این نوع آب‌وهوا است. رودخانه زاینده‌رود به طرز چشمگیری بر روی آب‌وهوای این ناحیه تأثیر مثبت دارد و آن را تعدیل می‌کند.
- آب‌وهوای نیمه مرطوب سرد که قلمرو غرب و جنوب غربی اصفهان را در بر می‌گیرد. به نسبت افزایش ارتفاع، میزان بارندگی افزایش می‌یابد و از درجه گرمای هوا کاسته می‌شود.
بر اساس گزارش ایستگاه سینوپتیک شهر اصفهان در سال ۱۳۷۳، حداکثر درجه حرارت ۴۰/۶ درجه‌ سانتی‌گراد، حداقل درجه حرارت ۱۰/۶- درجه سانتی‌گراد و متوسط درجه‌ حرارت سالانه ۱۶/۷ درجه‌ سانتی‌‌گراد ثبت شده است. طبق همین گزارش، تعداد روزهای یخبندان استان ۷۶ روز و متوسط میزان بارندگی سالانه آن ۱۱۶/۹ میلی‌متر است.
بادهایی که در استان اصفهان می‌وزند، عموماً بادهای غربی و جنوب غربی‌اند. وزش بادهای جنوب غربی زمان خاصی ندارد و این بادها در اغلب ایام سال می‌‌وزند، اما بادهای غربی معمولاً در دو موقع از سال، یکی از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا اواسط مهر، می‌وزند.
روی‌هم‌رفته بادهای شدید فقط در نواحی بیابانی استان می‌وزند و سایر بادهای استان معمولاً به صورت نسیم و بادهای خفیف محلی‌‌اند. شهر اصفهان از نظر آب‌وهوا ممتاز و فصول چهارگانه آن بسیار منظم است، چنانکه آغاز و پایان هر فصل به خوبی مشهود است.
(کد خبر:۳۰۰۳۸۱ تاریخ انتشار:۰۲ مهر ۱۳۹۵)