حضور در محضر تبعید شدگان انارک

از نوشتن شعار با زغال بر روی دیوار ها تا حضور در محضر تبعید شدگاناز نوشتن شعار با زغال بر روی دیوار ها تا حضور در محضر تبعید شدگان
محقق اردکانی گفت: ...  بعد از جریان 19 دی سال 1356، رژیم برای جلوگیری از گسترش انقلاب به سایر شهرها، اقدام به‌تبعید روحانیون و علمایی کرد که در جریان انقلاب موضع‌گیری کرده بودند، مخصوصاً کسانی که در مراسم‌ و مجالس سخنرانی می کردند. یکی از این تبعیدگاه‌ها روستای انارک در 100 کیلومتری شهرستان نائین بود.
سپهری اردکانی اظهار داشت:  آیت‌الله پسندیده ،برادر حضرت امام خمینی، آیت‌الله مکارم و حجج اسلام ،کلانتر و ضیغمی و چند نفر دیگردر آن روستا به‌صورت تبعید به سر می‌بردند. در تاریخ 19/4/1357 مصادف با روز چهارم شعبان  1398 هجری قمری ، به‌اتّفاق آیت‌الله خاتمی، حجت‌الاسلام شیخ محمد شاکری، حجت‌الاسلام محمد جماعتی، حجت‌الاسلام شیخ محمود عزیزیان، شیخ احمد احمدی، حجت‌الاسلام سید نورالله فیض، سید باقر حسینی نژاد، استاد ابراهیم هاتفی، جوادهاتفی، میرزا محمد امیر ملکی وحبیب فتوحی و چند نفر دیگر به انارک رفتیم واز نزدیک وضع زندگی آن‌ها را مشاهده کردیم، چندان خوشایند نبود،یک روستای دور از شهر با کمترین امکانات، مضافا" اینکه روزی دو بار صبح و عصر نیز می‌بایست با حضور در ژاندارمری ، دفتر را امضا کنند؛البتّه علما از رفتن به ژاندارمی خودداری کرده بودند. 
وی گفت: منزل آیت‌الله مکارم بودیم که سربازی دفتر آورد و ایشان امضا کردند.خلاصه این کار رژیم نه‌تنها نتوانست جلو گسترش انقلاب را بگیرد، بلکه در فراگیر شدن آن نیز مؤثر بود و مردم با دیدن آن اوضاع‌واحوال نفرتشان از رژیم بیشتر می‌شد؛ به ویژه اینکه عده زیادی از اهالی یزد ، اردکان و سایر شهرها، مرتّب برای سرکشی آقایان به انارک می‌رفتند و این امر باعث گسترش انقلاب می‌شد.
نویسنده اردکانی تاکید کرد: نزدیک ظهر انارک را به‌قصد اردکان ترک کردیم.
(ساعت: 16:18 - 1396/11/11 - شناسه خبر: 1291372)