سرعت وزش باد در شرق اصفهان به ۱۱۶ کیلومتر در ساعت رسید

سرعت وزش باد در شرق اصفهان به ۱۱۶ کیلومتر در ساعت رسید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سرعت وزش باد در مناطق شرقی استان به ۱۱۶ کیلومتر در ساعت رسید.

منصور شیشه فروش، روز شنبه در حاشیه جلسه مدیریت بحران استان در گفت و گو با ایرنا افزود: این واقعه بیشترین اثر خود را در شهرهای نایین، انارک، چوپانان، جندق و محورهای مواصلاتی اردستان- زواره، خور و بیابانک، نایین- یزد- انارک، سجزی - کوهپایه - نایین، ورزنه و هرند برجا گذاشت.

وی ادامه داد: انرژی این سامانه در مناطق غرب استان بصورت بارندگی آزاد شد اما در مناطق شرق بدلیل اینکه از رطوبت کافی برخوردار نبود، بصورت وزش باد شدید بروز کرد.

وی اضافه کرد: شدت وزش باد ۲ روز گذشته در مناطق مختلف استان بویژه در مناطق شرق و جنوب خساراتی را بدنبال داشت.

شیشه فروش افزود: وزش باد شدید و گرد و غبار موجب آسیب رسیدن به شیشه‌ و رنگ بدنه ۲۲۰ خودرو، واژگونی  ۱۶۵ اصله درخت، اسکان ۴۵۰ نفر، کمک رسانی به ۵۰۰ خودرو در جاده‌ها، سقوط ۹۰ تابلو و داربست، افتادن ۲۲ پایه برق، ریختن ۱۷ سقف شیروانی و دیوار باغ و چهار سازه گلخانه‌ای شد.

وی با بیان اعزام تیم‌های ارزیاب برای برآورد خسارت‌ وارد شده اضافه کرد: خسارت‌ ناشی از وقوع تندباد و توفان روزهای گذشته تا ۲ روز آینده توسط کارشناسان برآورد و اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، پرداخت خسارت خودروهای آسیب دیده در توفان روزهای گذشته باید توسط بیمه پرداخت شود که این امر به بیمه‌ها ابلاغ شده و آنها باید هرچه سریعتر در زمینه برآورد خسارت ها و پرداخت آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شرایط جوی کنونی تا امشب نیز در استان ادامه دارد اما بتدریج از شدت آن کاسته خواهد شد، گفت: سامانه‌های بعدی هم تا آخر اسفند با شدت و ضعف وجود خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان‌اینکه جلسه امروز ستاد بحران برای بررسی تیم‌های ارزیاب و اتخاذ اقدامات لازم بمنظور پیشگیری از این حوادث در روزهای آینده برگزار شد، اظهار داشت: اطلاع رسانی و هشدار نارنجی از روزهای گذشته به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و کلیه دستگاه‌های امدادی استان اعلام و ضرورت استحکام بخشی سیستم‌های دستگاه‌ها در برابر حوادث به آنها ابلاغ شده بود.

وی با اشاره به اینکه آمادگی تیم های امدادی در این زمینه خوب بود و کمک‌های لازم نیز ارائه شد و همه عوامل امدادی در صحنه حوادث حضور داشتند، یادآور شد: یک هزار نفر از اعضای تیم‌های امدادی از جمله هلال احمر، پلیس راه، راهداری، فوریت‌های پزشکی در ۲ روز گذشته در مناطق مختلف استان خدمات لازم را ارائه دادند.

شیشه فروش اضافه کرد: تیم‌های امدادی در ۲ روز گذشته در حال آماده باش کامل قرار داشتند و کمک رسانی لازم را انجام دادند و بیش از ۲۰ مورد اعمال محدودیت موقت توسط پلیس راه و راهداری در جاده ها برای جلوگیری از حوادث انجام شد.      

وی خاطرنشان کرد: ضرورت استقرار اکیپ‌های پلیس راه و راهداری در جاده‌ها از پیش به آنها اعلام شده بود که این مساله از بروز خسارت‌های جانی که احتمال وقوع آن وجود داشت، پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی شده که وسعت آنها یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار است، بیان کرد: شدت وزش باد موجب کاهش میدان دید و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در استان شد و میدان دید در آزادراه‌ها به نیم متر رسید و توفان شن و سرعت وزش باد در تردد خودروها اختلال ایجاد کرد.  

شیشه فروش با بیان اینکه در منطقه شهرضا، پادنا و حنا سمیرم هم شدت وزش باد تا ۱۱۶ کیلیومتر در ساعت رسید، افزود: محور  یزد - میبد - نایین و برعکس امروز بدلیل گرد و خاک شدید توسط پلیس راه مسدود اعلام شد و محور نایین - انارک نیز بدلیل توفان شدید مسدود است.

وی با بیان اینکه شدت گرد و غبار هنوز در این مناطق وجود دارد، گفت: شدت وزش باد روز گذشته موجب افتادن چند تیر برق در وردشت سمیرم و قطع برق چاه‌های آب منطقه شهرضا و اعمال محدودیت در آبرسانی به این شهر و مناطق اطراف شده بود که بسرعت برطرف شد.

به گفته وی، همچنین روز گذشته یک پرواز از نجف به یزد بدلیل نامساعد بودن شرایط جوی مقصد در فرودگاه اصفهان به زمین نشست و ۱۱۵ مسافر این پرواز با اتوبوس به یزد منتقل شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: تیم های مدیریت بحران استان بطور مجدد تا ۱۵ فروردین برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی و ارائه خدمات ویژه در مخاطرات جوی در حال آماده باش قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بطور معمول در این فصل از سال با فعال شدن سامانه‌های جوی، انرژی آنها در مناطقی که از رطوبت کافی برخوردار نیستند بصورت وزش باد تخلیه می‌شود و این شرایط در برخی از مناطق استان وجود دارد.

شیشه فروش گفت: تصادف زنجیره‌ای امروز در محور نایین به یزد ۱۰ مصدوم داشت که مصدومان به بیمارستان اعزام شدند.
(۲۱ اسفند ۱۴۰۰،‏ ۱۷:۵۷ - کد خبر: 84681011)