سرب و روی نیازمند پنجره‌ای واحد

منیر حضوری: حدود ۸۰ معدن سرب و روی در کشور وجود دارد که پروانه بهره‌برداری دو معدن بزرگ انگوران و مهدی‌آباد، دولتی است و پروانه بهره‌برداری سایر معادن به بخش خصوصی واگذار شده است. معادن انگوران زنجان، مهدی‌آباد یزد، عمارت اراک و ایرانکوه اصفهان از جمله معادن مهم سرب و روی کشور هستند.
ایران رتبه چهارم تولید ماده معدنی سرب و روی را در آسیا پس از چین، قزاقستان و هند دارد. همچنین ششمین کشور تولیدکننده شمش روی و پنجمین کشور تولیدکننده شمش سرب در آسیا است. با این حال سهم تولید و صادرات کشور حدود یک درصد کل تولیدات و صادرات جهانی است. هم‌اکنون ۲۲۰ هزار تن شمش روی در کارخانه‌های بزرگ و کوچک کشور تولید می‌شود، درحالی که طبق برنامه‌ریزی‌ها و اهداف کمی بخش معدن و صنایع معدنی کشور در چشم‌انداز ۲۰ ساله، میزان تولید شمش روی باید به ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کند. درحال‌حاضر ۹۵ واحد در صنعت روی در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۸۲ مورد را واحدهای تولید شمش روی تشکیل می‌دهند و ۵۲ واحد آن در استان زنجان مستقر هستند. در شرایط فعلی بیشتر واحدهای تولید سرب و روی کشور به‌دلیل دسترسی نداشتن به میزان خاک مورد نیاز با عیار مناسب، کمتر از ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.

روزنامه صمت در این شماره خود برای بررسی وضعیت معادن سرب و روی کشور به سراغ کارشناسان رفته است...
ساده‌تر کردن قوانین
 محمود گوهرین، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با بیان اینکه ایران ازجمله کشورهایی است که در بخش سرب و روی همیشه پیش‌قدم بوده، اظهار کرد: سرب و روی یکی از معادنی است که همیشه در ایران استخراج می‌شده است؛ به‌طور مثال معدن نخلک در انارک یکی از معادن قدیمی است که به همت سازمان تهیه و تولید مواد معدنی فعال شده و تولید قابل‌توجهی دارد. 
 صمت عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با اشاره به اینکه ذخایر معدنی برخی معادن سرب و روی رو به اتمام است، اظهار کرد: معدن انگوران زنجان ازجمله معادن مهم سرب و روی کشور است که امروز ذخایر آن رو به اتمام است، این در حالی است که در مناطق دیگر استان‌های زنجان، اردبیل، مشهد و خراسان جنوبی ظرفیت‌هایی داریم که باید هرچه سریع‌تر آنها را فعال کنیم. گوهرین با اشاره به معادن سرب و روی غیرفعال در کشور گفت: معادن زیادی در اطراف انارک داریم که غیرفعال هستند. از جمله معادن غیرفعال می‌توان به مهدی‌آباد اشاره کرد که اگر فعال شود می‌تواند در دنیا رتبه اول یا دوم را داشته باشد و کشور را ازنظر تولید سرب و روی جلو بیندازد. عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با تاکید بر اینکه باید به یک پنجره واحد دست پیدا کنیم، اظهار کرد: متاسفانه امروز معدنکاران با قوانین دست‌وپاگیری روبه‌رو هستند؛ به‌طور مثال گاهی برای گرفتن یک پروانه بهره‌برداری باید ۷ سال دوندگی کرد تا بالاخره به آن رسید. با این شرایط نمی‌توانیم آنطور که بایدوشاید پیش برویم، این در حالی است که در شرایط تحریم معادن می‌توانند کارساز باشند و نباید جلوی فعالیت آنها را گرفت. 
گوهرین با اشاره به اقدامات قوه قضاییه برای تسهیل امور، تصریح کرد: همانطور که امروز آقای رئیسی به‌دنبال ساده کردن مجوزها، قوانین و سرعت در امور هستند باید در این مسیر حرکت کرد. اگر دریچه واحدی برای ارائه مجوزها تشکیل شود، زودتر می‌توانیم به هدف برسیم و معادن زیادی که در کشور راکد هستند را به جایگاهی بالا برسانیم. او تاکید کرد: باتوجه به کاهش قیمت نفت با ساده‌تر کردن قوانین و ایجاد دریچه واحد معادن سرب و روی می‌توانند موجب رشد اقتصادی شوند. 
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در پاسخ به این سوال که برای رشد صادرات سرب و روی چه باید بکنیم، گفت: مسئله مهم رسیدن به دریچه واحد است. معدنکار باید هزینه کند تا به نتیجه برسد اما به‌محض اینکه به نتیجه رسید با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. اگر می‌خواهیم صادرکننده و تولیدکننده خوبی داشته باشیم باید مشکلات سر راه معدنکار را حل کنیم و نگذاریم از ۳۰ دستگاه مجوز بگیرد و سرگردان شود.
(28 ارديبهشت 1399 - 11:06)