گرد و غبار در اصفهان منشاء داخلی و خارجی دارد

اصفهان - ایرنا - مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت : افزون بر منشاء خارجی، فعال شدن کانون های داخلی در ایجاد پدیده گرد و غبار که از روز گذشته این استان را فراگرفت، تاثیرگذار بوده است.
حسن خدابخش روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اداره کل هواشناسی استان اصفهان 2 روز قبل در اطلاعیه ای نسبت به وزش باد شدید و به نسبت شدید در نیمه شمالی بویژه شمال شرق استان و فعال شدن کانون های ایجاد گرد و غبار این مناطق هشدار داده بود. وی افزود: خشکسالی های مداوم موجب شده تا کانون های ایجاد گرد و غبار در نواحی استان بویژه شرق اصفهان در پی وزش باد فعال شوند. 
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان توضیح داد: وزش باد در شمال و شمال شرق اصفهان همزمان با انتشار گرد و غبار با منشاء خارجی از نیمه جنوبی کشور موجب شد تا اصفهان بیشتر از سایر استان ها پس از خوزستان و ایلام، هجوم ریزگردها و گرد و غبار را احساس کند. 
حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان 200 خرداد امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به یک میلیون و 90 هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در استان اصفهان افزود: به دلیل وجود کانون‌های فرسایش بادی استان به شدت در معرض گرد و غبار قرار دارد و جزء استان‌های بحرانی کشور در این زمینه به شمار می‌ رود.
دشت سجزی در 20 کیلومتری اصفهان و منطقه نایین تا انارک در 180 کیلومتری شرق این شهرستان از جمله کانون های ریزگردها در استان اصفهان به شمار می رود.
** ساعات پایانی فردا، هوای اصفهان از وضعیت ناسالم خارج می شود. کارشناس هواشناسی استان اصفهان گفت: تحلیل نقشه های هواشناسی نشان می دهد که با کاهش وزش باد در ساعات آینده ، شدت گرد و غبار کاهش می یابد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون اصفهان در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد، گفت: با گذشت زمان در ساعت های آینده این وضعیت به ناسالم برای عموم سپس ناسالم برای گروه های حساس تغییر می یابد و بعد از ظهر فردا سالم خواهد شد. 
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان اضافه کرد: امروز برای مناطق غربی استان احتمال بارندگی توام با رعد و برق پیش بینی می شود. وی افزود: احتمال می رود در مناطق مرکزی استان نیز بارش های بسیار پراکنده و ضعیف انجام شود.
(کد خبر: 260353 - ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۶)