پيمودن "کوير ارواح" با پای پياده

ریگ جنیک کویرنورد ایرانی قصد دارد با پای پياده مسير یکی از خطرناکترین کویرهای جهان که به عنوان کویر ارواح نيز شناخته می شود را طی کند.
به گزارش خبرنگار ورزشی ایسنا٬ یونس موحد سریعی به عنوان یک کویرنورد قصد دارد مسير شمال به جنوب "ریگ جن" یا مثلث برمودای ایران که به عنوان کویر ارواح نيز شناخته می شود را طی کند. کویر ریگ جن بزرگترین کویر خطرناک ریگی جهان محسوب میشود و تا کنون کسی موفق نشده شمال به جنوب آن را با پای پياده طی کند. یونس موحد سریعی در این باره به ایسنا می گوید: به دليل وسعت زیاد و نداشتن چاه آب و تکراری بودن محيط و البته وجود تپه های شنی و باتلاق و مرداب و شوره زارهای زیاد و سرمای شدید در زمستان و گرمای بيش از 50 درجه ای در تابستان پيمایش این مسير بسيار دشوار می شود.
او به تلاش برخی از کویرنوردان برای پيمایش این مسير اشاره کرد و گفت: درسال 1900 ميلادی سون "هدین" کویر شناس سوئدی از ورود به این کویر اجتناب کرد و آلفونس گابریل اتریشی نيز در سال 1930 توانست با شتر و راهنماهای محلی از دم ریگ جن عبور کند که اهميت پایين تری نسبت به خود ریگ جن دارد.
این کویرنورد ایرانی خاطر نشان کرد: ریگ جن متشکل از خود ریگ و دم ریگ جن است و شکل ریگ جن به صورت چکمه است. تا به حال 13 نفر در این مکان کشته شده اند که متشکل از کویرنوردان و کوهنوردان و افرادی است که برای ماجراجویی وارد ریگ جن شده بودند. موحد سریعی به تلاش یک کویر نورد ایرانی برای عبور از ریگ جن اشاره کرد و گفت: تاکنون فقط علی پارسایی همراه با تيمش هشت بار برای عبور از ریگ جن تلاش کرده که البته این عبور با خودرو و البته به صورت گروهی بوده است. آنها در زمستان 1384 از جنوب ریگ تا مرکز آن عبور کردند.
او خاطر نشان کرد: من تلاش میکنم به تنهایی و با پای پياده از شمالی ترین نقطه ریگ جن که جنوب شهرستان سمنان است و کویر شوراب نام دارد تا قلب ریگ جن بروم و از آنجا با ادامه پيمایش به جنوبی ترین نقطه ریگ جن که دهستان چوپانان نام دارد٬ بروم. این کویرنورد با بيان اینکه در صورت موفقيت نامش در گينس ثبت خواهد شد٬ گفت: این پيمایش سومين پيمایش مسافت بلند در سطح جهان است که سومين ریز پروژه کسب رکورد کویرنوردی در کتاب رکوردهای گينس محسوب می شود. در این اکسپدیشن تيم پشتيبان مجرب و متخصص که توسط خودم انتخاب شده با خودرو و با استفاده از پيشرفته ترین تجهيزات ناوبری و فرکانسی و رادیویی در 50 کيلومتری من قرار دارند و به موازات حرکت من از شمال به جنوب ریگ جن٬ پایين خواهند آمد.
موحد سریعی در پایان خاطر نشان کرد: اميدوارم بتوانم در این مسير موفق باشم و بدون رخ دادن حادثه ای این پيمایش را به اتمام برسانم و نامم را به عنوان یک ایرانی در کتاب رکوردهای گينس ثبت کنم.
به گزارش ایسنا٬ کویر «ریگ جن» از صعب العبورترین نواحی دنيا٬ منطقه کویری و پر از تپه های شنی و باتلاق های نمکی است و در حال حاضر در این منطقه هيچ علایمی از حيات دیده نمی شود. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر٬ جنوب سمنان٬ جنوب شرق گرمسار٬ شرق منطقه حفاظت شده کویر٬ شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کيلومتر مربع دارد. هيچ گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد. در بيشتر نقشه ها نامی از این منطقه برده نشده است. مردم محلی معتقدند این سرزمين نفرین شده است. در قدیم کاروانها و مسافران هرگز از این کویر عبور نمی کردند. گذشتگان معتقد بودند٬ این سرزمين نفرین شده و پایگاه شيطانها و ارواح پليد است. مردمی که در اطراف این کویر زندگی می کنند بر همين باور هستند. مردم محلی می گویند هر کسی که وارد این سرزمين شده زنده نمانده و ناپدید شده است. ریگ جن را مثلث برمودای ایران هم مینامند.
(1/1/2016 کد خبر: 94101105476 ۰۲:۳۵ ­ ۱۳۹۴ دی ۱۱ جمعه)