رونمایی از طرح معادن دارای ظرفیت گردشگری / معدن سرب نخلک

اخبار فلزات: حدود یک دهه است که گردشگری معدنی در ایران مطرح شده است. در همین زمینه، روز دوشنبه و همزمان با دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی از طرح معادن دارای ظرفیت گردشگری رونمایی شد. به گزارش اخبار فلزات و به نقل از صمت، در این طرح که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده بود، ۲۰ معدن به عنوان معادنی که دارای ظرفیت قدرتمند گردشگری هستند، معرفی شدند. به گزارش صمت بعد از ظهر دوشنبه، از طرح معادن دارای ظرفیت گردشگری به‌دست اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالن برگزاری دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی و در محل هتل المپیک تهران رونمایی شد.
هدف؛ تعامل با محیط‌زیست 
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در آغاز این آیین گفت: ما از ۱۰ سال پیش فضای گردشگری را در بخش معدن با هدف تعامل بیشتر با محیط‌زیست و منابع طبیعی برقرار کردیم. به همین منظور از معادن قدیمی، بازدید شد و آن دسته که گزینه مناسبی برای گردشگری به شمار می‌آمدند، انتخاب شدند. اسدالله کشاورز افزود: برای ایجاد این فضا، اهدافی تعیین شده که مهم‌ترین آنها گذر از مسائل زیست‌محیطی در مناطق مختلف معدنی است. هدف مهم دوم، افزایش آگاهی عمومی درباره معدنکاری است.
۱۸۰ سوژه جذاب گردشگری در ۲۰ معدن 
در ادامه این آیین، آیدین زینال‌زاده، کارشناس دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مجری طرح یادشده، سخن گفت و توضیح داد: ما طرح معادن دارای ظرفیت گردشگری را در معاونت معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کردیم و در سامانه معاونت فناوری ریاست جمهوری برای آن یک کد ملی دریافت کردیم. این کد ملی نشانه‌ای بود بر اینکه این طرح ملی هیچ مشابه دیگری ندارد، در نتیجه امکان هر گونه کار مشابه از بین رفته است. وی افزود: در همین زمینه، از همه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها خواستیم گزارشی از معادنی که با معیارهای ما هماهنگ بودند، ارائه دهند. البته در این زمینه از استقبال خوب همه آنها برخوردار نشدیم و از اطلاعات همکاران‌مان در استان‌ها و ستاد وزارتخانه استفاده کردیم. در نهایت در مرحله نخست به اطلاعات مرتبط با ۱۴۰ معدن دسترسی پیدا کردیم. در میان این ۱۴۰ معدن، از ۸۰ معدن، بازدید و فرم‌های بازدید از آنها تکمیل شد. در پایان به ۲۰ معدن رسیدیم؛ برای این ۲۰ معدن ۱۸۰ سوژه جذاب گردشگری ایجاد شد و در نهایت به فهرستی از معادن رسیدیم که به عنوان معادن منتخب دارای ظرفیت گردشگری انتخاب شدند. زینال‌زاده ادامه داد: در این طرح، مسیرهایی برای بازدید طراحی شدند که شامل مسیر تهران به سمت شمال غرب، تهران به سمت شرق و شمال شرق و تهران به سمت جنوب بود. مجری طرح معادن دارای ظرفیت گردشگری در پایان، این فهرست را از معادنی که دارای ظرفیت گردشگری هستند، معرفی کرد: معدن سرب و سیلیس شاکین در استان قزوین، معدن مس بایچه‌باغ و معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان، معدن تراورتن سردارآباد در آذربایجان شرقی، معدن تراورتن قزل داغ در آذرشهر آذربایجان شرقی، معدن متروک طلای پس‌قلعه در دربند تهران، معدن نمک کوهدشت کهن در استان سمنان، معدن فیروزه نیشابور در استان خراسان رضوی، معدن نمک عمارلو در خراسان رضوی و در نزدیکی معدن فیروزه، معدن طلای طرقبه در استان خراسان رضوی (طرح گردشگری این منطقه مصوب شده و جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به شمار می‌آید)، معدن مس قلعه‌زنی در استان خراسان جنوبی، معدن زغال‌سنگ پروده طبس در استان خراسان جنوبی و معدن پتاس خور و بیابانک که کار گردشگری در آن به تفصیل انجام شده و نوروز ۱۳۹۶، ۱۰هزار نفر از سایت گردشگری معدن بازدید کردند. معدن سرب نخلک، معدن متروک زیرزمینی مس باهو و معدن چاه‌خربزه در مجاورت نخلک و همگی در منطقه انارک استان اصفهان، معدن سرب و روی باما در استان اصفهان، معادن کوشک، چادرملو و چغارت در استان یزد، معدن سرب دره‌زنجیر در استان یزد، معدن متروک سرب و روی دربند شهمیرزاد و معدن تراورتن اسک در جاده هزار در استان مازندران نیز جزو موارد یاد شده هستند.
کلیپی از جاذبه‌های معدنی ایران 
در این آیین، همچنین کلیپی از جاذبه‌های گردشگری معادن ایران به نمایش گذاشته شد و در آن تصاویری از معادن قلعه‌زری و طلا طرقبه در خراسان جنوبی، بخش‌های تاریخی معدن دره‌انجیر، استفاده از چوب خیس شده در استخراج سنگ‌های صابونی ویژه ساخت ظروف سنگی در مشهد، شبکه‌های روشنایی ۲ معدن قدیمی فیروزه در نیشابور، معادن نخلک، انگوران زنجان، شاکین قزوین، معدن متروک بایچه‌باغ زنجان، دستگاه‌های عظیم حفاری مدرن و صنعتی معدن زغال‌سنگ پرورده طبس، امکانات رفاهی معدن چادرملو، ماشین‌آلات معدن کوشک، معدن چغارت در یزد و همچنین معدن پتاسیم در اصفهان نشان داده شد.
(بهمن 10 1397)