معلمان روستایی با مشکلات ایاب و ذهاب روبرو هستند

معلم

نماینده نایین در شورای اسلامی استان گفت: معلمانی که در مناطق روستایی مشغول فعالیت هستند مسافت بسیاری را تا این مناطق طی می‌کنند که بهتر است برای این معلمان روستایی آموزش و پرورش تمهیداتی برای وسیله ایاب و ذهاب آنها در نظر بگیرد.

محمد پاکروان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره باید دیدگاه ما به اینکه به موضوع آموزش و پرورش کلی باشد، اظهار کرد: باید در سیستم آموزش و پرورش ما تغییراتی به وجود بیاید چرا که در کشورهای توسعه یافته بیشترین اولویت را به آموزش و پرورش می‌دهند.

وی با ابراز تاسف اینکه در ایران آموزش و پرورش را یک نهاد مصرفی می‌دانند، تصریح کرد: این دیدگاه مصرفی بودن آموزش و پرورش دیدگاه بسیار ناخوشایندی است چرا که هیچ نهاد دیگری به اندازه این دستگاه مهم و سازنده نیست.

نماینده نایین در شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به رایگان بودن تحصیل در قانون اساسی اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی عنوان کرده دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه افراد تا پایان دوره متوسطه و زمینه تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر برخلاف تبلیغات ممنوع بودن اخذ شهریه، ثبت‌نام‌ مدارس بدون شهریه صورت نگرفته است، تصریح کرد: بسیاری از مدارس صراحتا اعلام می‌کنند تا کسی پول پرداخت نکند ثبت‌نام صورت نمی‌گیرد و از همه والدین به فراخور وضعیت مالی آنها شهریه‌ای به نام مشارکت والدین دریافت می‌کنند.

پاکروان با اشاره به مشکلات پیش روی مقاطع ابتدایی خاطرنشان کرد: در بحث آموزش مقطع ابتدایی در کلاس چهارم که پایه‌ای مشکل‌تر در این مقطع است در برخی شهرستان‌ها مانند انارک تقاضای یک معلم اختصاصی دارند.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی به مدارس روستاها گفت: عدم توجه به مدارس روستایی خود عامل مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاهاست که لازم است آموزش و پرورش به این موضوعات توجه لازم را داشته باشد.

نماینده نایین در شورای اسلامی استان با بیان اینکه اختصاص امکانات آموزشی عاملی برای کاهش مهاجرت خواهد بود، افزود: بهتر است در این خصوص راهکارهایی ارائه شود و توجه لازم به فضای فیزیکی و کیفیت بخشی به آموزش در مناطق محروم صورت بگیرد.

وی با تاکید بر وجود مشکلات بسیار در خصوص رسیدن معلمان به مناطق روستایی گفت: معلمانی که در این منطقه مشغول فعالیت هستند مسافتی مسافت بسیاری را تا مناطق روستایی طی می‌کنند که برای مثال تا روستای چوپانان باید حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر طی مسیر کنند که بهتر است برای این معلمان روستایی آموزش و پرورش تمهیداتی برای وسیله ایاب و ذهاب آنها در نظر بگیرد.
(۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴- کد خبر: 384622)