ظرفیتهای بی نظیر و مغفول مانده اصفهان جهت ثبت در شبکه جهانی پردیسهای زمین شناسی منطقه ای یونسکو

ظرفیتهای بی نظیر و مغفول مانده اصفهان جهت ثبت در شبکه جهانی  پردیسهای زمین شناسی منطقه ای یونسکو

اصفهان ظرفیتهای بسیار زیادی جهت حضور در شبکه پردیسهای زمین شناسی منطقه ای یونسکو دارد .

به گزارش برنا از اصفهان ، مطلع شدیم هفته گذشته در حاشیه همایش علمی که با همکاری میراث فرهنگی و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد،تفاهم نامه ای با مضمون اقدامات اولیه برای پیگیری ثبت منطقه شیرکوه این استان به عنوان پردیس زمین شناسی انجام گرفت که با امضای این تفاهم‌نامه در آینده نزدیک مطالعات آن با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی یزد آغاز و تا سال آینده ثبت ملی شود و تا ۳ سال آینده نیز شاهد ثبت جهانی آن خواهیم بود.

با توجه به مطالعات تخصصی انجام گرفته دراین حوزه استان اصفهان در مناطق خور، انارک و زفره (پهنه زمین شناسی گاوخونی، زفره تا کرکس با انواع پدیده های زمین شناختی و ژئومورفیک یکی از قوی ترین و شناخته شده ترین مناطق دنیا جهت ثبت در شبکه جهانی پردیسهای زمین شناسی در یونسکو است) به دریای فسیل یا سرزمین فسیل نیز شهرت دارد،نیز ظرفیت و پتاسیل بالقوه فوق العاده ای برای ثبت در شبکه جهانی پردیسهای زمین شناسی را دارا هستند که متاسفانه از سوی مجموعه ی حاکمیت استان و میراث فرهنگی استان مغفول واقع شده است و اقدام موثری صورت نپذیرفته است.

گفتنی است ؛ پردیسهای زمین شناسی به  مناطقی گفته می شود که در آن، میراث زمین‌شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری می‌شود و با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد. 

این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی ، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد.

شایسته است مسئولین امر در استان اصفهان کم کاری های گذشته را در این خصوص جبران و نسبت به این موضوع حساسیت لازم را بکار ببرند .

نگارنده‌: مجتبی صنعتگر(دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری)

(۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۰۰:۴۶:۵۲ - کد خبر: ۱۴۴۲۳۷۸)