چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیامرسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش". دیدگاهها از شنبه سوم اسفند ماه 98 تا آدینه نهم اسفند ماه به شرح زیر می باشد. 

الف- چکیده خواستها یا "آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است":
1- حداقل درخواست از منتخب دو شهرستان خانم آزاد.
2- انجمن انارکیهای مقیم تهران برای انارک چه می کند؟ آیا از ساختمان بهزیستی استفاده بهینه می شود؟
3- آنانی که شرکت زدند با پول سرمایه گذاران چه کردند؟
4- شهر سالم انارک به کجا کشید؟
5- چه موقع نصب کنتور گاز و اتصال گاز به خانه های لوله کشی شده انجام می شود؟
6- آیا گازرسانی به منطقه توجیه اقتصادی نداشت؟
7- ویروس کرونا و نحوه برخورد با آن.
8- تهیه نفت و کپسول گاز در انارک و مشکلات کمبودش برای اهالی مسن و کهنسال.
9- وضعیت دستگاهها یی که به بهداری انارک اهدا شده؟
10- بررسی اقتصادی ساخت نیروگاه خورشیدی خانگی و صنعتی در انارک.

ب- در آغاز به اخبار تکمیلی می پردازیم (خبرنگار مهران مطلبی نیا):
1- پیروزی سرکار خانم الهام آزاد با 8570 رأی از ۲۶ هزار و ۳۱۹ رأی به عنوان منتخب یازدهمین دوره مجلس و تبریک های بسیار از دو شهرستان به ایشان و حرکت ایشان در حوزه انتخابیه جهت تشکر که دوشنبه پنجم اسفند با قربانی گوسفند در انارک بودند.
2- انجمن انارکیهای مقیم تهران: به اطلاع کلیه همشهریان عزیز میرساند، خوشبختانه رگلاتورهای ایستگاههای انارک، چوپانان و چاه ملک از گمرک ترخیص و اقدامات لازم برای انتقال به کارخانه اصفهان صورت گرفته لذا با توجه به تولید مابقی تجهیزات مربوطه در کارخانه اصفهان امیدواریم در صورتی که مشکل جدی پیش نیاید، هفته آینده شاهد راه اندازی ایستگاه انارک و دو هفته بعد آماده بهره برداری دو ایستگاه بعدی باشیم. 

پ-  اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- مهندس زاهد: همین آینده نگری ((منتخب نامزد)) خوریهاست که باعث پیشرفتشون شده و بعد دست بقلم بودنشون.
- وقتی ما رییس شورایی داریم که نماینده شورای شهرستان در شورای  استان  هست  و خوشبختانه تمام مشکلات را مستقیم با استاندار و مسئولان استان مطرح می کند، شک نکنید شورا نقش پر رنگی در  انجام امور دارد.
- منطقه ما چون تراکم جمعیت کمی دارد و از محرومترین نقاط حساب می شود ارزش چندانی برای ((برخی از)) مسئولین ندارد و همیشه باید در همین وضعیت بماند. برای اینکه فکر پیشرفت نباشیم بلایی سرمون آوردند که باید برای پیش پا افتاده ترین نیازها نیز التماس کنیم.
2- مهندس رحیم پور: عمده درخواستهای اهالی انارک از نماینده محترم موارد زیر می باشد:
ایجاد جوّ مناسب برای گوش دادن به حرف حساب، ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت جوانان و خانم ها،  گازرسانی به انارک، حل مشکلات کارآفرینی، بهره برداری از معادن، آسفالت راه عبور به مزارع در جاده گردنه زنجیرگاه
- کرونا هم یک بیماری است که روش انتقال و جلوگیری از آن مشخص است. دوره قرنطینه آن هم 14 روز است. چه بخواهیم و چه نخواهیم در شهر زندگی می کنیم و نیازمان به یکدیگر باعث رفت و آمد با یکدیگر می شود. نوروز هم نزدیک است و مسافرتها هم به یکباره افزایش می یابد پس بیایید به اندازه ای که می توانیم راه های پیشگیری را بیاموزیم و آنرا رعایت کنیم.
3- خانم زاهد: پس تا تجهیزات آماده می شود آیا نصب  کنتور گاز و اتصال گاز به خانه های لوله کشی شده انجام می شود؟؟
- این کلمه سالم به این دلیل به تابلو اضافه شد که یک سازمان وابسته سازمان ملل قرار شد به یک منطقه در ایران که طبق ضوابط آنها سالم است یک کمک بلاعوض بدهد که در همین رابطه بلافاصله بنظرم شرکتی هم تأسیس شد ولی آیا این کمک  بلاعوض دریافت شد یا نه و اگر دریافت شد از کجا سر در آورد الله اعلم.
- بشکه نفتش هم با دوندگی و کلی رفت و اومد هنوز پا برجاست. ابتدا دو بشکه در ماه بود کم کم شد چهل روز یکبار و الان از ابتدای اسفند تا اول اردیبهشت دو بشکه ،خودتان بفرمایید آیا این مقدار با این توزیع کافیست؟؟ هیچ وقت مشکل نفت یا کپسول گاز به این شدت که امسال مردم درگیرش بودند در سالهای پیش نبوده. خدا رحمت کند آقای روحانی را هر وقت کمبود کپسول خالی گاز داشتند شخصاً کپسولها را از درب منازل جمع آوری می کردند و کپسول پر تحویل می دادند و مردم خیلی بندرت دچار بی گازی می شدند.
- چند وقت پیش تو همین گروه ها گفته شد که بعضی از دستگاه ها چون انارک بدون استفاده بوده نایین بردند. همیشه هم که می رفتیم بهداری هم اسامی اهدا کنندگان بود و هم اسم  دستگاه و خود دستگاه. دستگاه هایی که به بهداری هدیه شد و سر از ناکجا آباد در آورد.
- چه پیشرفتی روز به روز پسرفت کرده ایم به غیر از لوله کشی آب که پس از نزدیک به بیست سال، آقای دکتر حسنی با پیگیریهایشان بالاخره به نتیجه رساند.
4- خانم فرازی: پس اینجا هم بوی پول به مشام رسید. وای چه کلمه سالم غوغا می کنه.
5- ناشناس: حاج آقای انارک پسرشون مشکوک به کرونا هستن و حاضر به آزمایش دادن نشدن و اینکه به مسجد رفت و آمد دارن .خیلی مراقب باشید.
- این خبر ((ایستگاه گاز)) که قبلاً گفته شده بود همه کارها را یکی دیگه انجام داده حالا انجمن انارکیهای مقیم تهران این وسط چیکارن؟ اگر اون هام تلاشی انجام دادن مستنداتی ازشون ببینیم تا از اونا هم تشکر کنیم. منظورشون هوای سالمشه حتما ک تابلوشم زدن شهر سالم انارک. معدن دارند، کارخانه دارند اما از انارکی  گریزانند. مثل همون کارخونه ک داستاندار شد درشو بست. اگه راستشون هست برن ی بیمارستان مجهز برای انارک بسازن، چهار تا خونه بسازن ک جمعیتش هی کم نشه. ی کم سرمایه گذاری کنن مشکلات شغلیش کم بشه. الان بهزیستی می تونست خیلی خدمات بهتر توش صورت بگیره جز پیش دبستانی چی هس دیگه؟ دستشون درد نکنه می تونست سرای سالمندان بشه اما موندم چی شد ک کنسلش کردن. می تونستن برای کلاسهای هنری استفاده کنن مدام و درآمد زایی کنن و یا همون وسیله های ورزشی ک داشتو حفظ کنن. اینکه بسازن بعد چندسال ساختمونش تخریب بشه، خاک بخوره، چ فایده داره؟ جالبه این همه جلسات هم اندیشی برا امور تفریحی و فرهنگی. پس کو نتیجه؟ مشکل از این جلسات در شهر های دیگر و به اسم انارک.
6- آقای ایرانپور: اتفاقا جمعیت انارک، خور و چوپانان و سایر شهرهای مسیر برای انتقال گاز دارای توجیه اقتصادی هست. الان اداره گاز در مناطق شمالی کشور بخاطر توسعه منطقه و پیگیری نماینده و فرماندار این کار انجام شده.
دوشنبه اداره گاز استان اصفهان بودم و از بخش مهندسی بابت گاز انارک سوال کردم با اداره گاز نایین هم تلفنی صحبت کردند و دست آخر گفتند هیچ تاریخی معلوم نیست کمااینکه از راه اندازی گاز خور هم ابراز پشیمانی کردن و گفتن تصمیم غلطی بود که یک عده باعثش شدن. امکان سنجی نکرده بودن و بعدازاجرا مشکلات پیش اومد. گفتم چرا خط لوله انتقال نمی دین با توجه به جمعیت خور و سایر شهرهای منطقه توجیه اقتصادی داره. جواب دادن این مال زمانی بود که پروژه مخزن گاز تعریف نکرده بودیم. حالا دیگه طرح انتقال گاز اصلا از دستور کار خارج شده.
- انارک موقعیت مکانی مناسبی برای اجرای نیروگاه خورشیدی داره. اجرای هر کیلووات نیروگاه خورشیدی امروز ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داره و درآمد هر ۵ کیلو وات نیروگاه با توجه به میزان تابش خورشید در انارک کمتر از یک میلیون تومان نیست. با قرارداد تضمینی ۲۰ ساله برق تولیدی نیروگاه  توسط دولت خریداری و تورم سالیانه آن نیز هر سال محاسبه می شود و مبلغ هر دو ماه یکبار به حساب سرمایه گذار پرداخت میشه. کما اینکه تقریبا نیاز به نیروی انسانی هم نداره فقط هر هفته یکبار باید با دستمال پنل ها تمیز بشه. نیروگاه خورشیدی روی کنتورهای تک فاز معمولی و تقریبا ۵۰ متر فضا در پشت بام از ۵ کیلو تا ۱۲ کیلو وات میشه راه اندازی کرد. ابتدا باید از اداره برق درخواست بازدید بخواهید که ظرف دو سه روز انجام میشه بعد پیمانکار معرفی و بقیه مراحل تا عقد قرارداد ۲۰ ساله. ملک باید متعلق به سرمایه گذار باشه یا سرمایه گذار وکالت رسمی در دفترخانه از مالک اخذ کرده باشد. برخی از پیمانکاران قادر به پرداخت تسهیلات به سرمایه گذار هستن. در حال حاضر در نایین ۵ نیروگاه خانگی راه اندازی شده و همگی با هزینه شخصی و بدون اخذ تسهیلات بانکی شروع به کار کردن.
اگر یک نیروگاه ۱۰۰ کیلو واتی بخواهیم در انارک راه اندازی کنیم  نیاز به یک میلیارد تومان سرمایه هست البته بدون لحاظ قیمت زمین (۱۰۰۰ متر) که برای نصب تجهیزات باید در اختیار گرفت. باید یک کنتور سه فاز اونجا موجود باشه مثلاً کنار یک کارخانه یا یک مزرعه کشاورزی که کنتور برق دارن راه اندازی بشه. زمین باید نزدیک پست برق و احتمالا از منابع طبیعی تأمین بشه چون عملا خارج از شهر قابل اجراست. (فعلا در شهر نایین یک نیروگاه ۱۰۰ و یک نیروگاه ۱۵۰ کیلو واتی راه اندازی شده که هر دو سرمایه گذارها شخصی بودن و در کنار زمین کارخونه خودشون احداث کردن). یک نیروگاه ۱۰۰ کیلو واتی در انارک با محاسبات فعلی به صورت متوسط ۲۰ میلیون تومان ماهیانه درآمد ایجاد می کنه. با احداث چند نیروگاه انارک می تونه به مرور به عنوان هاب انرژی استان و کشور تبدیل بشه و اهمیت سیاسی_اقتصادی در زمینه تامین انرژی کشور پیدا کنه که این خودش یک ابزار قدرت برای منطقه انارک خواهد بود. این طرح اشتغالزایی چندانی نداره اما در عوض یک سود تضمین شده برای سهامداران ایجاد می کنه. با توسعه فناوری پنل های خورشیدی مزیت های جدیدی دیگه ای هم میشه از این پنل ها به مرور به دست آورد (الان در دنیا از این پنل ها برای تبدیل آب شور به شیرین و حتی تبدیل هوا به آب استفاده می کنن و ...) با طرح این موضوع می خوام نظرات مثبت و منفی شما را درباره این ایده بدونم و اینکه آیا حاضر به مشارکت برای راه اندازی این نیروگاه هستید یا نه؟ 
7- آقای حسینی: آنچه که فکر می کنید با اونچه که واقعیته دوتاست. ما هم روزی مثل شما فکر می کردیم که می شه کارهایی کرد. فقد اون روز دنیای مجازی نبود. توصیه می کنم اگر می خواهی دنیا رو تغییر بدی بجای دنیای مجازی در دنیای واقعی تلاش کن.
- چون این وسایل اهدا شده توسط همشهریها بوده می توتید پیگیری کنید و برگردونید. درسته که هدیه شده اما اگر هدیه کننده قصدش وقف همشهریهاش بوده باشه هیچکس نمی تونه تکونش بده. حتی اگر بگن بلااستفاده باشه خراب می شه باید اصل دستگاه رو برگردونند و نمی تونند جایگزین کنند.
- چند بار در همین سالها تعدادی اومدن و گفتند آهااااای دست یاری بدید بعد پولی جمع کردند و بردن توی بانک گذاشتند و سودش رو بردن و بعد گفتند نشد. بیایید پولهاتون رو تقدیم کنیم. در این سالها به کسی هم پاسخگو نبودن و تا کسی گفت چی شد؟ ابرو در هم کشیدن. آقا نمی گذارید کاری کنیم برای انارک،  ما پیگیریم ولی ادارات همکاری نمی کنند. واقعا چرااااااا؟ پس خودمون باعث شدیم کسی بهمون اطمینان نکنه و به انارکی تا می گی شراکت فرار کنه.
- یک وقتایی یادمه با چند ملیون تومان هزینه می کردند و هزینه مصرفی خودشون مجانی و  اضافه اش رو به اداره برق می فروختند.

ت- بالاخره با "شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم:
1- روابط عمومی بخشداری انارک: با توجه به احتمال شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه و بخصوص در مکان های عمومی و محل های تجمع افراد, به استناد نامه شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین به منظور جلوگیری از شیوع بیماری مذکور تا اطلاع ثانوی کلیه مراسم مذهبی, مناسبتی, عزاداری, جشن های عروسی, گردهمایی ها و تجمعات مردمی در سطح بخش لغو گردد.
2- سید حامد سیدی امام جماعت مساجدانارک: به اطلاع همشهریان عزیز به ویژه نمازگزاران محترم می رساند فرزندم حدود ده روز پیش از قم به انارک آمده برای فرار از سرایت ویروس کرونا و اینک ایشان و کلیه اعضای خانواده همگی در صحت و سلامت کامل هستیم و چون در فضای مجازی شایعاتی پخش شده است اینجانب برای اطمینان و آسودگی خاطر اهالی در قرنطینه به سر می برم که جای هیچگونه نگرانی برای کسی نباشد.
3- کارخانه آجرآژندانارک: اوایل سال 95 قرارداد 5 هکتار زمین فسخ و به دولت برگشت. تمامی سرمایه هزینه گردیده و ضرر طاقت فرسا است. بیش از چهار سال است برای یک هکتار زمین شترداری اقدام شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است 

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.