خوروبیابانک در صدر خسارت های باران های بهاری

14000212001143_Test_PhotoN

مسئولان سازمان های امدادرسان پاسخ دادند؛

بارش های اخیر در استان اصفهان چه خساراتی به همراه داشت؟

بارش های بهاری در دو روز گذشته در برخی مناطق استان اصفهان باعث خساراتی شد.

کدخبر: 1047601
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ @ ۱۲:۳۸


به گزارش صاحب نیوز؛ بعد از زمستان کم بارش و همچنین بهاری که تا پایان فروردین آن در استان اصفهان کم بارش بود در دو روز گذشته بارش های بهاری در استان اصفهان و خصوصاً در شرق و شمال استان موجب خوشحالی مردم و کشاورزان شد.

این بارش ها در حالی بود که بسیاری از چشمه ها و قنات ها در این مناطق در حال خشک شدن بودند و پوشش گیاهی نیز بر اثر کم بارشی در مخاطره قرار گرفته بود که با این بارش شرایط کمی بهتر از گذشته شد.

البته این بارش های بهاری با خسارتی در برخی مناطق نیز همراه بود و به برخی منازل مسکونی و تاسیسات شهری نیز خساراتی وارد کرد؛ منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در این زمینه اظهار کرد: سامانه بارشی در دو روز گذشته در استان فعال شد، مدیریت بحران استان قبل از آن، اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام داده و جلسات ستاد بحران در شهرستان ها برگزار و آمادگی کلی وجود داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه آمادگی همه دستگاه ها باعث شد این اتفاق بدون تلفات جانی باشد، تصریح کرد: بارش ها بیشتر در نوار شمالی استان بود و مناطقی مانند نطنز، میمه، شاهین شهر، کاشان، اردستان، شرق اصفهان، منطقه جرقویه، نایین و خوروبیابانک را در بر گرفت.

*بیشترین خسارت ها در بارش های اخیر مربوط به شهرستان خوروبیابانک است

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت ها در شهرستان خورو بیابانک گزارش شده است، گفت: در این منطقه آسیب هایی به معابر و برخی از منازل مسکونی، قنوات و راه ها وارد شده است.

شیشه فروش ادامه داد: در ایستگاه هواشناسی خوروبیابانک نزدیک 50 میلیمتر بارش ثبت شده است؛ در این شهرستان به معدن بیاضه و روستاهای چاه ملک و هفتومان و بازیاب خساراتی وارد شد؛ آب گرفتگی منازل مسکونی، یک کتاب خانه و یک مسجد و قلعه تاریخی در روستای بیاضه اتفاق افتاد.

منصور شیشه فروش عنوان کرد: در این دو روز 62 تیم امدادی متشکل از راهداری، هلال احمر، پلیس راه، شهرداری ها، دهیاری ها، فوریت های پزشکی، مدیریت بحران شهرستان ها فعال بودند و امداد رسانی را انجام دادند.

وی با بیان اینکه به 252 خودرو در جاده ها امداد رسانی شد، افزود: از 34 مورد منزل مسکونی تخلیه آب انجام شد و به 14 دهانه پل و 21 رشته قنات و راه های ارتباطی نیز خساراتی وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه افت دما در این دو روز بین یک تا پنج درجه بوده است،  اذعان کرد: این سامانه بیشتر در مناطق شرق اصفهان فعال بود؛ تیم های ارزیابی به منطقه اعزام شدند که خسارات را بررسی کنند.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: در حال حاضر جاده ای به صورت موقت برای دسترسی به روستاهای چاه ملک و هفتومان ایجاد شده است و در دیگر نقاط جاده ها باز و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

منصور شیشه فروش در ادامه افزود: روز گذشته و بر اثر بارش ها برخی جاده ها و به صورت موقت مسدود اعلام شد که جاده جندق خور به دلیل شدت بارش ها برای ساعاتی و به منظور پیشگیری از حوادث بسته شد و در برخی از جاده های روستایی نیز همین گونه بود که خوشبختانه در حال حاضر مشکلی نیست.

شیشه فروش با بیان اینکه فردا با حضور خود در خور جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل خواهد شد، عنوان کرد: در این جلسه در مورد بازسازی خسارت برنامه ریزی خواهد شد.

*سیل به 55 کیلومتر از راه ها و 40 دستگاه پل در جاده های استان اصفهان خسارت وارد کرد

یکی از مواردی که در بارش های اخیر در برخی نقاط آسیب به آن وارد شد مسیر ها و جاده های روستایی بود در این زمینه مهدی خضری با بیان اینکه  که سیل ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه به 55 کیلومتر از راه های استان و 40 دستگاه پل در جاده های استان اصفهان خسارت وارد کرده است، گفت : جاری شدن سیل اخیر در محورهای حوزه استحفاظی شهرستان های کاشان، نطنز، اردستان، نائین، خور و بیابانک بوده که بیشترین میزان خسارت در شهرستان خور و بیابانک است  که 220 نفر نیروی راهدار با استفاده از ۴۲ دستگاه ماشین آلات در اکیپ های راهداری طبق پیش بینی های قبلی در محل حاضر و اقدامات لازم را بصورت واکنش سریع انجام دادند.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان‌ اصفهان تصریح کرد: بیشتر خسارات ناشی از سیل در دو روز گذشته بیشتر به راه های شهرستان خور و بیابانک وارد شد و تلاش مستمر راهداران و ماشین آلات راهداری برای تردد این و روان ادامه دارد.

*امداد رسانی به حادثه دیدگان ادامه داد

همچنین در این مدت هلا احمر نیز با حضور به موقع در محل نسبت به امداد رسانی اقدام کرد؛ در این زمینه علی محمدهاشمی گفت : در پی بارش باران در چند نقطه استان این جمعیت ضمن اعلام آماده باش به نیروهای امدادی نسبت به امدادرسانی به حادثه دیدگان ناشی از سیل و آبگرفتگی اقدام کردند .

وی افزود : امدادرسانی به حادثه آبگرفتگی جاده روستاهای بازیاب و بیاضه شهرستان خور و بیابانک، امدادرسانی به آبگرفتگی عشایر ونک شهرستان سمیرم و اعزام تیم به منطقه جهت امدادرسانی به ۴ خانوار آسیب دیده از جمله این اقدامات بوده است.

محمدهاشمی خاطرنشان کرد :هماهنگی با تیم استان یزد و اعزام پنج تیم به محور اردکان-چوپانان برای امدادرسانی به خودروهای گرفتار از دیگر اقدامات هلال احمر استان اصفهان در چند ساعت گذشته به شمار می رود .

به گفته وی در همین حال هماهنگی با مرکز EOCهلال احمر استان خراسان جنوبی صورت گرفته و یک تیم از پایگاه مسجد شکر به این حادثه اعزام شده اند .*

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان یادآور شد در پی بارش شدید باران در شهر انارک شهرستان نایین نیز تیمی از نجاتگران به همراه تجهیزات لازم اعزام و اقدامات مقتضی صورت گرفته است.