بدترین گناه، کدامین گناه است؟

انارک نیوز - «فقط یک گناه وجود دارد والسلام. آن هم دزدی است. هر گناه دیگری هم نوعی دزدی است. اگر مردی را بکشی، یک زندگی را می دزدی. حق زنش را از داشتن شوهر می دزدی، حق بچه هایش را از داشتن پدر می دزدی. وقتی دروغ می گویی، حق کسی را از دانستن حقیقت می دزدی. وقتی تقلب می کنی، حق را از انصاف می دزدی. می فهمی؟»

این مهمترین دیالوگ در رمان معروف « بادبادک باز» اثر خالد حسینی است.
رمانی که زندگی یک افغان را از دوران کودکی تا بزرگسالی از پیش از اشغال افغانستان توسط روسیه تا زمان حضور طالبان در این کشور در قالب یک داستان بر پایه احساسات، ارتباطات و فرهنگ مردم افغانستان را به رشته تحریر در می آورد. کودکی که زندگی شاهانه در کابل را پس از اشغال کشور به وسیله روس ها ناگزیر رها و به پاکستان پناه می برد و پس از آن به آمریکا مهاجرت می کند.

کودکی که از دوران مدرسه به ادبیات و داستان علاقمند می شود و پس از حضور در امریکا نیز در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل می کند و به مرور به عنوان یک نویسنده به شهرت می رسد اما اتفاق هایی موجب می شود در زمان طالبان به افغانستان باز گردد و با واقعیت های عجیبی از زندگی گذشته و خانواده اش آگاه گردد.

نویسنده این رمان با شخصیت پردازی قوی به خوبی زندگی خاکستری انسان ها را به نمایش می گذارد و نشان می دهد گاهی انسان های خوب در شرایط سخت تصمیماتی خلاف اصول و اخلاقی که خود را با آن معرفی کرده اند؛ اقدام می کنند.

زندگی و خانواده این کودک افغان به عنوان شخصیت اصلی این رمان شباهت فراوانی به وضعیت زندگی ما ایرانی ها دارد و شاید بتوان گفت داستان یک موضوع و دغدغه جهانی را فراتر از مرزهای یک کشور ارائه می کند.
این رمان در سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شد و رکورد يکی از پرفروش‌ترين کتاب‌های جهان را از آن خود کرد چنان که سومین اثر پرفروش همان سال شناخته شد و در ۴٨ کشور جهان به چاپ رسيد. بدين ترتيب موفقيت بزرگی را برای ادبيات افغانستان در صحنه بین‌المللی پديد آورد.
خالد حسینی نویسنده این کتاب که با خانواده اش به آمریکا پناهنده شده بود پیش از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی این کتاب را به زبان انگلیسی منتشر کرد و به شهرت جهانی رسید.

من بعد از سال ها دوری از ادبیات این رمان را از یک دست فروش در خیابان خریدم و طعم واقعی داستان هایی چون رستاخیز لئو تولستوی را بار دیگر چشیدم.
اگر دلتون برای یک رمان جذاب تنگ شده مطالعه « بادبادک باز» را از دست ندهید.
بادبادک باز نوشته خالد حسینی و ترجمه رضا زارع را انتشارات فانوس دانش به چاپ رسانده است و ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.
(سینا ایرانپور انارکی - اواخر بهمن 1398)