نایین،شهر آب انبارهای کهن

46 آب انبار در شهرستان نایین به میزان 23 هزار مترمکعب برای استفاده در تابستان آبگیری شده است. 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان،رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان نایین با بیان اینکه تعداد و تنوع آب انبارها ،نایین را به شهر آب انبارها مشهور کرده است افزود: تنوع اجرای مختلف آب انبارها در شکل و نوع ساخت آن از جمله در پاشيرها، بادگيرها و مخازن آب جذابيت بسيار زيبایی را به آب انبار ها داده و باعث شده گردشگران ،محققان و پژوهشگران زیادی ازنقاط مختلف جهان و کشور برای بازدید از این شاهکارهای معماری به شرق استان سفر کنند .
 محمود مدنیان گفت: آب مورد نیاز این بناها در گذشته از آبهای سطحی باران و برف تامين می شده که اکنون با ذخيره سازی آب لوله کشی شهری در زمستان تامين می شود . وی افزود: معصوم خانی، دوقلو(خان)، نوآباد، محمد قاسم و صحراي محمديه از معروفترین آب انبارهای نایین به شمار می روند.
میری رییس آب وفاضلاب شهرستان نایین هم گفت: پس از شستشو، لایروبی، گندزدایی و کنترل کیفی، 46 آب انبار برای تابستان امسال ، آبگیری شده است. وی افزود: این آب انبارها بعد از گذشت قرن ها هنوز هم در تابستان فعال هستند که هر ساله در زمستان آبگیری می شود و در مواقع کمبود آب در تابستان، مردم از آب خنک آن استفاده می کنند.
میری با اشاره به وجود130 آب انبار در این شهرستان گفت: از این تعداد حدود50 باب آن در تابستان کاملا فعال است و یکی از منابع تأمین آب شرب مردم کویر در این فصل سال است .
رییس آب وفاضلاب شهرستان نایین با اشاره به هزینه600میلیون ریالی مرمت و بازسازی آب انبارهای شهرستان در سال جاری افزود: امسال دو آب انبار خیرساز جدید ، در شهرک قائمیه نایین و شهر انارک با هزینه افزون بر هشت میلیارد ریال احداث و به بهره برداری رسید.
هم اکنون 12آب انبار این شهرستان به ثبت ملی رسیده است .(تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹)