مسکن ملی، ثبت نام و شرایط 1403

مسکن ملی، ثبت نام و شرایط  1403

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن 1403 برای متقاضیان واجد شرایط زیر شروع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از موج شهر، ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن 1403 برای متقاضیان واجد شرایط زیر شروع گردید. مسکن ملی چیست؟

مسکن ملی یا پروژه نهضت ملی مسکن طرحی است که از سال ۱۴۰۰ شروع شد تا چهار میلیون خانه ساخته شود. گفته می‌شود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد به مرحلة اجرا رسیده است. در سال گذشته سقف تسهیلاتی که به هر متقاضی تعلق می‌گرفت ۴۵۰ میلیون تومان بود که اردیبهشت امسال اعلام شد به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش‌یافته؛ البته سقف این وام به شهرهای استان تهران تعلق می‌گیرد و در شهرهای دیگر و روستاها این مبلغ کمتر است. طبق آخرین اخبار بیش از ۵ میلیون نفر در طرح مسکن ملی و نهضت مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۲.۳ میلیون نفر واجد شرایط دریافت مسکن بوده و پیامک تأیید برای آن‌ها ارسال شده است.

پیگیری ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن 1403 از طریق سایت saman.mrud.ir امکان‌پذیر است و افرادی که می‌خواهند از نتیجه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن مطلع شوند باید وارد سایت ثبت‌نام شده و با واردکردن اطلاعات لازم، نتیجه ثبت‌نام خود را مشاهده کنند.

۵۳ هزار واحد مسکن ملی در مازندران احداث می شود- ایونا نیوز بخوانید
 
خانه‌های طرح مسکن ملی چه ویژگی‌هایی دارند؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ارتباط با مسکن مهر وجود داشت تعداد زیاد طبقات آن بود که در کنار حاشیه‌نشینی و عدم وجود امکاناتی مانند حمل‌ونقل عمومی و امنیت پایین دردسرهایی را برای ساکنان آنها به وجود آورده بود. به همین علت هم دولت در راستای مرتفع کردن این مشکلات در طرح اقدام ملی مسکن در نظر دارد طبقات این ساختمان‌ها را حداکثر تا ۷ طبقه بسازد و تاحدامکان در نزدیکی شهرها و جایی غیر از حاشیه شهرها اقدام به ساخت کند. البته کیفیت ساخت مسکن‌های طرح ملی وابسته به نظارت بر انبوه‌سازان است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و نباید از این نکته نیز غافل شد که عدم ساخت خانه در حاشیه شهرها خود موجب افزایش هزینه زمین می‌شود و همین موضوع باعث افزایش واحدهای مسکونی در این طرح خواهد شد.

هدف طرح مسکن ملی

هدف طرح مسکن ملی، خانه‌دار کردن ۶ دهک جامعه است که این روزها در حال عملیاتی‌کردن است. تخصیص مسکن برای دهک‌های یک و دو توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ای در اختیار آنها زمین قرار داده است. در واقع شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که برای کسانی قابل‌استفاده است که پیش‌ازاین تاریخ از اقدامات دولتی برای خانه‌دارشدن استفاده نکرده باشند به‌عبارت‌دیگر در ثبت‌نام طرح مسکن ملی شما یک‌بار اجازه دارید تا از امکانات دولتی استفاده کنید.

همچنین تمامی کسانی که در صندوق پس‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند. علاوه بر این فرهنگیان نیز می‌توانند از طرح مسکن ملی، برای خانه‌دارشدن استفاده کنند به این صورت که در این طرح  برای فرهنگیان یکی از شروط این تفاهم‌نامه برای خانه‌دارشدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند و تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند.

هزینه ساخت طرح  نهضت ملی مسکن 1403 چقدر است؟

به طور میانگین قیمت تمام شده ساخت واحد‌های مسکونی در استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن هر متر حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان است و یک واحد مسکونی ۸۰ متری حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای یک متقاضی تمام می‌شود که بخشی از این قیمت هم از طریق تسهیلات ۱۰۰ میلیون‌تومانی تأمین می‌شود. در این پروژه ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحد‌های مسکونی این پروژه مربوط به سازنده است و ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن هم مربوط به سهم دولت است.

اما در واقعیت باید در طرح نهضت ملی مسکن و همچنین مسکن ملی هزینه ساخت هر متر چیزی در حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ اما باتوجه‌به درصد بالای تورم باید مبلغ ۶ میلیون تومان برای هر متر از منزل مسکونی در نظر بگیرید. باتوجه‌به این قیمت برای هر واحد ۸۰ متری باید مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان در نظر گرفت. اما تمام این اعداد در حالی است که یک سازنده ساختمان می‌گوید هنوز خیلی از مخارج مانند نرخ عوارض و دستمزد سازمان نظام‌مهندسی مشخص نشده است. پس می‌توان نتیجه گرفت هزینه نهایی خیلی بیشتر از این حرف‌ها خواهد بود.

متقاضیان بعد از دارابودن شرایط طرح مسکن ملی و ثبت‌نام طرح مسکن ملی و سپس تأییدشدن و ارسال مدارک در ابتدا و در هنگام عقد قرارداد باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند و باقی‌مانده آن ۱۵ درصد از مبلغ را در پایان فونداسیون، ۲۵ درصد در پایان مرحله اسکلت، ۲۵ درصد در پایان سفت‌کاری، ۲۰ درصد در پایان نازک‌کاری و ۱۵ درصد باقی‌مانده را هم در هنگام تحویل کلید باید پرداخت کنند و تسهیلات این طرح هم از سوی بانک مستقیماً به این پروژه‌ها تزریق می‌شود.

مراحل اقدام طرح ملی مسکن شامل موارد زیر است:

مرحله اول: ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن

مرحله دوم: ارسال مدارک موردنیاز از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر موردنظر

مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام

مرحله چهارم: استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه

مرحله پنجم: انتخاب طرح موردنظر

مرحله ششم: پرداخت پیش‌پرداخت ۳۰ درصدی مشخص شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی

مرحله هفتم: شروع ساخت واحد مسکونی

مرحله هشتم: تحویل واحد مسکونی

شرایط ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن 1403

شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی به شرح زیر باشد

بودجه مسکن ملی فقط کفاف 24% نیاز واقعی را می‌دهد! بخوانید
 

اولین و مهم‌ترین شرط این است که متقاضی و افراد تحت سرپرستی او از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۴ نباید صاحب زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشند. همچنین از تاریخ ۲۲/۱۱/۱۳۵۷ نباید از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و ساخت واحد مسکونی استفاده کرده باشند.

متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست هم حداقل باید ۳۵ سال سن داشته باشند.

متقاضی باید در شهری که در آن تقاضای استفاده از مسکن ملی دارد حداقل ۵ سال زندگی کرده باشد. منع قانونی برای تسهیلات بانکی مثل چک برگشتی یا تسهیلات معوقه هم نداشته باشند.

متقاضی باید بتواند هزینة مازاد تسهیلات بانکی را که برای ساخت مسکن لازم است تأمین کند. متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه باید بتوانند حداقل سی درصد هزینة ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی سپرده‌گذاری کنند.

همچنین توانایی پرداخت اقساط ماهیانه‌ بانکی تسهیلات هم مهم است. متقاضی باید بتواند اقساط ماهیانه وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد را پرداخت کند.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن 1403 برای مجردها

مجردها هم می‌تواند در صورت داشتن پیش‌شرط‌هایی از این طرح حمایتی استفاده کنند.

گروه اول کسانی هستند که تعهدنامه محضری می‌دهند در زمان انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی عقدنامه رسمی ازدواج دائم را ارائه می‌کنند.

ثبت‌نام برای این گروه در صورتی مجاز است که مرد مجرد بالای ۲۳ سال تا ۴۵ سال باشد. سابقة مالکیت مسکن یا زمین با کاربری مسکونی نداشته باشند. از امکانات دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه خرید یا ساخت واحد مسکونی از ۲۲/۱۱/۱۳۵۷ استفاده نکرده باشند. همچنین همسرشان هم در زمان انعقاد قرارداد باید این شرایط را داشته باشد. علاوه بر این‌ها باید پنج سال هم در شهر مورد تقاضا سابقه سکونت داشته باشند و تعهد محضری بدهند که تا زمانی که قرارداد واگذاری واحد منعقد می‌شود عقدنامه محضری ازدواج دائم را ارائه می‌دهند.

از زمان تنظیم قرارداد تا تحویل مسکن، اگر عقدنامه‌شان فسخ شود یا طلاق بگیرند وزارت راه و شهرسازی می‌تواند قرارداد مسکن ملی را فسخ کند، وجوه دریافتی برگردانده می‌شود و واحد به شخص دیگری واگذار می‌شود.

واحد مسکونی طرح نهضت ملی برای استفاده زوجین است. اگر هر کدام به طور مستقل ثبت‌نام کرده باشند هم مجموعاً فقط یک واحد به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

غیر از این گروه، پنج گروه از افراد مجرد دیگر هم می‌توانند بدون شرط ارائة عقدنامه، برای طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند: نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و زنان مجرد بالای ۳۵ سال، معلولان جسمی حرکتی که حداقل ۲۰ سال سن دارند با معرفی سازمان بهزیستی و در نهایت، بیماران خاص بر اساس ضوابط وزارت بهداشت درمان و‌ آموزش پزشکی.

به‌طورکلی در زمان انعقاد قرارداد اولویت با متأهل‌ها است و در میان آن‌ها هم اولویت با خانواده‌هایی است که جمعیت بیشتری دارند.

وام طرح نهضت ملی مسکن 1403

در کنار شرایط طرح مسکن ملی این نکته نیز حائز اهمیت است که واحدهای مسکونی این  طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان پس از ثبت‌نام در طرح وام پرداخت می‌شود که این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود که این وام‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت خواهند شد و متقاضی باید در یک بازه ۱۲ساله اقساط این وام را بازپرداخت کند و در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت شود.

در بازپرداخت به‌ روش ساده متقاضی که وام دریافت می‌کند باید برای تسهیلات برابر با ۱۰۰ میلیون تومان تقریباً هر ماه یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. کل مقدار بازپرداخت شده توسط متقاضی این طرح در این روش تقریباً ۲۴۵ میلیون تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۵ میلیون تومان برای این وام سود پرداخت خواهد کرد.

در روش پلکانی وام مقدار اقساط از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان در سال دوازدهم افزایش می‌یابد. کل مقدار بازپرداخت شده در سال دوازدهم تقریباً بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان و سود آن ۱۶۰ میلیون تومان است.

برای وام ۷۵ میلیون‌تومانی نیز فرد متقاضی طرح بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود به ‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان پرداخت می‌کند. در روش پلکانی برای وام ۷۵ میلیون‌تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و ۱۴۴ هزار تومان آغاز می‌شود و در سال دوازدهم به یک میلیون و ۵۸۲ هزار تومان می‌رسد. میزان سود در این روش نیز تقریباً ۱۲۰ میلیون تومان است.

مراحل واریز آورده در طرح ملی مسکن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مراحل واریز آورده نهضت مسکن مبلغ حدودی آورده متقاضیان
ورود به طرح ۴۰ میلیون تومان
پی کنی، فونداسیون مبلغی حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان
اسکلت، سقف زنی مبلغی حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان
سفت‌کاری ۴۰ میلیون تومان (باتوجه‌به زمان و نرخ تورم متغیر است)
نازک‌کاری ۴۰ میلیون تومان (باتوجه‌به زمان و نرخ تورم متغیر است)

در کدام شهرها طرح  مسکن ملی اجرا می‌شود؟

در ابتدای تصمیم دولت مبنی بر ساخت مسکن‌های ملی ابتدا قرار بود این طرح در شهرهای جدید پرند و پردیس برای طرح مسکن ملی تهران و هشتگرد در استان البرز، اجرایی شود؛ اما در مرحله دوم ثبت‌نام طرح مسکن ملی زنجان، طرح ملی مسکن اصفهان، خراسان جنوبی، طرح ملی مسکن کرمان و هرمزگان نیز به لیست قبلی اضافه شدند.

ثبت‌نام طرح مسکن ملی کرمان برای شهرهای کرمان، سیرجان، بم، بزنجان، ریحان، هماشهر، جوزم، دهج، شهداد، اندوهجرد، گلباف، جوپار، ماهان، خاتون آباد، ارزوئیه، محی‌آباد، باغین، چترود، هجدک، رابر، فهرج، نرماشیر، نظام شهر، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان، رودبار، قلعه‌گنج و فاریاب و ثبت‌نام طرح ملی مسکن  اصفهان برای شهرهای کاشان، قمصر، جوشقان قالی، نایین و انارک، در استان خراسان جنوبی در شهرهای بیرجند، طبس و نهبندان و در طرح ملی مسکن زنجان در شهرهای زنجان و آب بر و در استان هرمزگان برای شهر جاسک انجام می‌شود.

00:24 1403/6/22 - کد خبر: 000070364