۱۴ شهرستان اصفهان تحت تاثیر کانون های فرسایش بادی است

۱۴ شهرستان اصفهان تحت تاثیر کانون های فرسایش بادی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۱۹ کانون فرسایش بادی در استان بویژه در مناطق شرقی و شمالی شناسایی شده است که ۱۴ شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهد.

منصور شیشه فروش روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کانون های فرسایش بادی در حدود یک و نیم میلیون هکتار از اراضی معادل ۱۹ درصد مساحت استان گسترده هستند و در مجموع، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از وسعت استان را تحت تاثیر قرار می دهند.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از کانون های فرسایش بادی پیش از این  اراضی کشاورزی بودند اما در سال های گذشته روی آنها کشت نشده است، اظهار داشت: خسارت فعالیت این کانون ها در سال جاری حدود ۵۱۲ میلیارد تومان ارزیابی می شود.
شیشه فروش با اشاره به فعال شدن کانون های گرد و غبار و فرسایش بادی در روزهای ۱۹ تا ۲۱ اسفند جاری در مناطق شرقی و شمالی استان، خاطرنشان کرد: طوفان در این روزها در مناطقی مانند دشت سگزی، کویر جندق، انارک و خور، اردستان و نایین پدید آمد و شرایط سختی ایجاد شد.
وی با بیان اینکه پلیس در این سه روز ناچار به اعمال محدودیت های ترافیکی موقت بمنظور جلوگیری از حادثه شد، گفت: حدود ۲۲۰ خودرو در این طوفان آسیب دیدند.
شیشه فروش به جلسه ای که درباره برنامه های کنترل بیابان زدایی برگزار شد، اشاره و اضافه کرد: در این جلسه اداره کل منابع طبیعی استان موظف به تشکیل کارگروه ویژه رصد و پایش کانون های فرسایش بادی بصورت ماهیانه با همکاری محیط زیست شد تا مطالعه و پهنه بندی کانون ها باهدف کنترل آنها مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
وی با اشاره به تاثیر کویرهای مشترک و در استان های همجوار در ایجاد گرد و غبار، تصریح کرد: ما از سازمان های منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع درخواست داریم که کنترل بیابان در استان های همجوار همزمان با اجرای طرح های بیابان زدایی اصفهان پیگیری شود. 
وی برخی اقدامات در حال اجرا برای کاهش اثر فعالیت کانون های فرسایش بادی و گرد و غبار را ایجاد یکصد کیلومتر بادشکن در مناطقی از جمله آران و بیدگل و ۴۵ کیلومتر تله رسوب گیر در محورهایی مانند اصفهان ، نایین و برخوار عنوان کرد.
وی ادامه داد: تا کنون ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی استان برای بیابان زدایی، کشت شده است.
استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن بیابانی است.

این استان ۲۸ شهرستان دارد.
(۲۵ اسفند ۱۴۰۰،‏ ۷:۱۷ - کد خبر: 84685541)