کاروانسراهای اصفهان در راه جهانی شدن

 کاروانسراهای اصفهان در راه جهانی شدن مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: استان اصفهان تعداد قابل ملاحظه‌ای از کاروانسراها را برای ثبت در میراث جهانی در دستور کار دارد و این اقدام، استان را در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد.
فریدون اللهیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه از آثار شاخص تاریخی در اصفهان کاروانسراها هستند، اظهار داشت: مالکیت کاروانسراها عمومی، خصوصی و یا موقوفی‌ است که بخش عمده آن‌ها موقوفه‌اند و چون ارزش‌های فرهنگی و تاریخی دارند، تحت پوشش میراث فرهنگی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه سیاست اصلی میراث فرهنگی واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای بهره‌برداری بهتر است، افزود: کاروانسراها را برای احیا و مرمت به سرمایه‌گذاران می‌سپاریم و پس از مرمت، دوره‌ای کوتاه از آن بهره‌برداری می‌کنند و بعد از بهره‌برداری، به ‌صورت یک بنای تجهیز شده و قابل استفاده آن ‌را به دولت باز می‌گردانند.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای گز را به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم تا احیا و مرمت و بازسازی شود، بیان کرد: کاروانسراهای مرنجاب، کوهاب نطنز، قلعه شور، مهیار، مشجری و بلاباد نایین را سرمایه‌گذاران در حال احیا آن هستند.

اللهیاری با اشاره به اینکه کاروانسرای امین‌آباد در شهرستان شهرضا نیز در مرحله بهره‌برداری است و سرمایه‌گذاری خوبی بر روی آن انجام شده‌ است، عنوان کرد: این کاروانسرا به عنوان یک تأسیسات گردشگری شامل اقامت و پذیرایی است و تا قبل از پایان سال با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح خواهد شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته روی بعضی از کاروانسراها مانند انارک، کوهپایه و مادر شاه اقدامات مرمتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر تعداد کاروانسراهایی که در سطح استان احیای آن‌ها در دستور کار قرار گرفته، قابل توجه است و با توجه به تعداد کاروانسراهایی که در استان اصفهان احیا شده و یا در دست احیا است، استان اصفهان جزو استان‌های پیشگام در این حوزه است.

وی با اشاره اینکه پرونده ثبت کاروانسراها در فهرست میراث جهانی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است، گفت: استان اصفهان تعداد قابل ملاحظه‌ای از کاروانسراها را برای ثبت در میراث جهانی در دستور کار دارد و این اقدام، استان را در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد.

اللهیاری با بیان اینکه تعداد قابل ملاحظه‌ای از کاروانسراها در استان اصفهان احیا شده‌اند، خاطرنشان کرد: سیاست اساسی میراث فرهنگی آن است که کاروانسراها را از طریق سرمایه‌گذاری به گردانه تأسیسات گردشگری اضافه و آن‌ها را احیا کند؛ به دلیل اینکه کاربری پیشین کاروانسراها حوزه سفر بوده‌ است با سرمایه‌گذاری برای بحث گردشگری، دوباره کارکرد و کاربری تاریخی خودشان را به دست می‌آورند.