۱۰۵ میلیارد ریال به بیابان‌زدایی در اصفهان اختصاص یافت

 ۱۰۵ میلیارد ریال به بیابان‌زدایی در اصفهان اختصاص یافت
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۱۰۵میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این استان اختصاص یافته است که برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار هزینه‌ می‌شود.

منصور شیشه‌ فروش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این اعتبارات در راستای نهال کاری و کشت گیاهان مقاوم به خشکی، مالچ پاشی و مدیریت روان آبها هزینه می‌شود.

وی افزود: امسال ۹۰۰ هکتار نهال‌کاری در شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل و انارک انجام خواهد شد همچنین آبیاری و مراقبت از ۲ هزار هکتار از جنگل‌های دست کاشت و یک هزار هکتار از روان آب‌ها در سال جاری انجام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سال گذشته اقدامات ارزشمندی در زمینه نهال کاری و مالچ پاشی انجام شده است و همچنان ادامه دارد  بیان کرد: سال گذشته بصورت ویژه ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در زمینه نهال کاری در یک هزار و ۴۸۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی استان در اصفهان، برخوار و نایین اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۰۵ هکتار مالچ پاشی با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان در مناطق بیابانی بمنظور تثبیت شن‌ها انجام شد که این اقدامات همچنان ادامه دارد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: پارسال ۵۰ کیلومتر کار ایجاد بادشکن غیر زنده روی تپه‌های شنی استان با هدف پیشگیری از حرکت شن‌ها انجام شد.

به گفته وی همچنین ۳۰۰ کیلومتر بادشکن زنده نیز در اطراف مزارع برای جلوگیری از تبخیر و بهره برداری از آبیاری و جلوگیری از فرسایش انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: عملیات کنترل روان آب‌ها با هدف تغذیه سفره های آب زیرزمینی و بمنظور جلوگیری از جابه‌جایی کانون‌های گرد و غبار توسط باد در سطح یک هزار و ۶۰۰ هکتار زمین‌های بیابانی استان انجام شده است.

وی گفت: عملیات مبارزه با آفت موش در سطح چهار هزار هکتار از جنگل های دست کاشت و بیابان‌های استان اصفهان انجام شد.

شیشه فروش گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار معادل یک سوم از مجموع مساحت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری این استان بیابانی است.

وی اضافه کرد:  ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شده است که وسعت آنها بطور تقریبی یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار است و این کانون‌ها سالانه ۳۹ میلیارد تومان خسارت به جاده ها، تاسیسات، راه‌ها و زیرساخت‌های استان وارد می‌کنند.

اصفهان از جمله مناطق خشک و کویری مرکزی ایران به شمار می رود، این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار ۱۰۰ هزار هکتار از استان را به خود اختصاص داده‌ است.

۲ آبان ۱۳۹۹،‏ ۷:۴۰ - کد خبر: 84084967