وزش بادهای شرقی-غربی علت آلودگی هوای اصفهان است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:وزش بادهای شرقی غربی عامل آلودگی هوای اصفهان در روزهای اخیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وزش باد‌های شرقی-غربی در استان اصفهان اظهار داشت: از شب گذشته وزش باد با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت کانون‌های گردوغبار را فعال کرده و منشأ آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان فعالیت گردوغبار است.

او افزود: طبق اعلام اداره کل هواشناسی اصفهان وزش باد‌های شرقی -غربی و طوفان گردوغبار تا بعدازظهر جمعه ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به موقعیت اقلیمی استان اصفهان گفت: در فصل گرم وزش باد‌های شرقی-غربی کانون‌های گردوغبار را از شهرستان‌های انارک و اردستان فعال کرده است.

او بیان داشت: موقعیت جغرافیایی استان اصفهان در همجواری کویر‌های مرکز ایران زمینه فعالیت کانون‌های گردوغبار را فراهم می‌کند.

شیشه فروش با تاکید بر اقدامات مشترک استان‌های همجوار در کنترل و مدیریت فعالیت کانون‌های گردو غبار تصریح کرد: استان اصفهان با کویر مرنجاب در استان سمنان، کویر سیاه کوه در استان یزد، کویر طریق الرضا در استان خراسان جنوبی همجوار است که ۱۶ کانون اصلی گردوغبار شناسایی شده و با وزش باد‌های شرقی-غربی فعال می‌شود.

او با اشاره به اقدامات استان اصفهان جهت کنترل فعالیت کانون‌های گردوغبار گفت: در سال گذشته ۱۹ میلیارد تومان اعتبار به اداره کل منابع طبیعی جهت نهالکاری و مالچ پاشی برای پیشگیری از فعالیت کانون‌های گردوغبار تخصیص داده شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای هم به مالچ پاشی در شهر‌های کویری استان اصفهان داشت و افزود: آئین نامه کنترل آسیب‌های زیان بار گردوغبار در سال گذشته به اداره کل محیط زیست ابلاغ شد تا منشأ کانون‌های گردوغبار ردیابی شود و اداره کل هواشناسی هم موظف شد با رصد و پایش وضعیت آلودگی هوا، به موقع اطلاع رسانی کند و اداره کل منابع طبیعی هم برای پیشگیری از فعالیت کانون‌های گردوغبار اقداماتی را انجام دهد.

او افزود: لازم است سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و سازمان محیط زیست کشور با تخصیص اعتبارات، اجرای طرح‌های بیابان زدایی در استان اصفهان را تسریع بخشد.
(کد خبر: ۷۴۱۰۴۰۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸)