اگر دولت بخواهد، قیمت ارز را به 8 هزار تومان کاهش می‌دهد/ دولت تصمیم می‌گیرد که دلار 9 هزار تومان و یا 16 هزار تومان شود

انارک نیوز: سال گذشته، تقریباً همین موقع ها بود که یک بار قیمت ارز شروع به قد کشیدن کرد و اواسط سال جاری به بیشترین حد خود، یعنی حدود 19 هزار تومان نیز رسید؛ اما در اوایل آذر ماه دولت با تغییراتی در کابینه و عزل سیف از مدیر کلی بانک مرکزی، توانست اوضاع را قدری آرام کند و قیمت ارز به حدود 10000 تومان نزدیک شد. 
سال گذشته، تقریباً همین موقع ها بود که یک بار قیمت ارز شروع به قد کشیدن کرد و اواسط سال جاری به بیشترین حد خود، یعنی حدود 19 هزار تومان نیز رسید؛ اما در اوایل آذر ماه، دولت با تغییراتی در کابینه و عزل سیف از مدیر کلی بانک مرکزی، توانست اوضاع را قدری آرام کند و قیمت ارز به حدود 10000 تومان نزدیک شد. اما در هفته‌های گذشته و تقریباً همزمان با سالگرد شروع افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، بار دیگر نوسانات این بازار شدت گرفت و قیمت‌ها به 12 هزار تومان نزدیک شد. عده‌ای این افزایش قیمت‌ها را ناشی از تأثیر تعطیلات آخر سال میلادی دانستند و عده‌ای دیگر اعتقاد داشتند که این نوسانات گذراست و چند روز دیگر شدت آن کاهش پیدا خواهد کرد.
از سوی دیگر، اما برخی‌ها از جمله بعضی نمایندگان اقتصادی مجلس اعتقاد دارند که دولت خود بازی‌گردان صحنه بازار ارز است و هر زمان که اراده کند، قیمت‌ها را بالا و هر زمان که بخواهد، می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد. این نمایندگان ابر این باورند که بازار ارز در ایران نیز همچون سایر بازارها، انحصاری است و یگانه صاحب ارز کشور دولت است؛ بنابراین دولت می‌تواند آن را حتی اگر بخواهد به زیر 8000 تومان نیز برساند.
در همین زمینه، محمد حسن نژاد، با اشاره به نوسانات نرخ ارز در یک هفته اخیر گفت: نوسانات نرخ ارز نشان می دهد که قیمت ارز در ایران قابل پیش بینی نیست، چراکه در بازاری می توان از اقتصادسنجی و سری های زمانی(داده های آماری) استفاده و یک متغیر را پیش بینی کرد که این بازار، در درجه نخست قابل رقابت کامل بوده و در درجه دوم، مؤلفه های تأثیرگذار بر این بازار در دسترس باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار ارز ایران یک بازار 100 درصد انحصاری است، افزود: دلیل انحصاری بودن بازار ارز در ایران این بوده که خریدار و فروشنده اصلی دولت است و در این بازار باید انحصارگر قیمت را تعیین می کند، لذا شخص دولت تصمیم می گیرد دلار 9 هزار تومان و یا 16 هزار تومان شود. وی با تأکید بر اینکه دولت هر زمانی که اراده کند، می تواند قیمت ارز را با هر رقمی تعیین کند، ادامه داد: کاهش قیمت ارز در بازار زمانی رخ داد که دیگر کشش قیمتی در بازار ارز وجود نداشت، لذا دولت به بازار ورود کرد.
نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار ارز کشش قیمت بالای 14 هزار تومان را نداشت، تأکید کرد: در این شرایط در بازار ارز حساسیت سنجی رخ داد و دولت متوجه شد که حجم مسافرت و واردات صفر و تورم افسارگسیخته در جامعه ایجاد شده است، لذا قیمت دلار را به ارقامی پایین تر بازگرداند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ ارز در سامانه نیما که دولت با آن کالا وارد می کند، حدود 8 هزار تومان است، تصریح کرد: میانگین موزون قیمت ارز در بازار زیر 10 هزار تومان است و فقط مقدار محدودی دلار برای مسافران حدود 11 هزار تومان محاسبه می شود.
وی افزود: شاید دولت بخواهد قیمت ارز را به 8 هزار تومان کاهش دهد، البته دولت هم اکنون در حوزه تعیین قیمت ارز زیر 10 هزار تومان بازی می کند.
(تابناک - کد خبر:۸۷۰۳۳۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۷)