افزایش ظرفیت تولید کارخانه نخلک به 600 تن در ماه

گام های عملیاتی برای تحقق راهکارهای رهبری در حل مشکلات صنعت 
تهران- ایرنا- بخش صنعت به دنبال طرح 14 راهکار عملی از سوی رهبر معظم انقلاب در 2 دیدار اخیر با هیات دولت، 45 روز گذشته را با گام هایی عملی سپری کرده؛ هرچند هنوز برای رفع کمبودها و مشکلات کنونی، زمان لازم است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رهبر معظم انقلاب بیست و دوم مردادماه در دیدار قشرهای مختلف مردم و همچنین هفتم شهریورماه در نشست با اعضای هیات دولت درباره وضع اقتصاد به نکته هایی اشاره کردند و در این زمینه رهنمودهایی 14 گانه داشتند. 
پیگیری های رهنمودهای ارایه شده برای حل مشکل اقتصاد در فاصله کمتر از 45 روز گذشته نشاندهنده اقدام های مناسبی در بخش صنعت است. با این همه، یکی از مهمترین مشکلاتی که در ماه های گذشته گریبانگیر فعالان اقتصادی بوده، موضوع تخصیص ارز رسمی با قیمت 4200 تومان به فعالیت های تولیدی و واردات است...
** تلاش برای جلوگیری از تعطیلی یا تولید کمتر از ظرفیت کارخانه ها 
به گزارش ایرنا، بهره برداری از معدن پتاس خور و بیابانک، از جمله فعالیت های انجام شده در ماه های گذشته بود که قادر به افزایش زنجیره تولید این محصول به سالیانه 50 هزار تن است.
در این پیوند، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به بهره برداری از کارخانه پتاس خور و بیابانک به ظرفیت سالیانه سه هزار تن، واقع در 45 کیلومتری شهر انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: گام بعدی کلنگ زنی و آغاز عملیات ساخت کارخانه 30 هزار تنی کلیرید کلسیم و پنج هزار تنی هیدروکسید منیزیم است که امید می رود تا حدود یک سال آینده به بهره برداری برسد.
«مهدی کرباسیان» اضافه کرد: بهره برداری از این واحد، زنجیره تولید پتاس در کشور را که از سال 1393 آغاز شده است، به سالیانه 50 هزار تن می رساند که با استفاده از شورابه های دریاچه نمک و پلایای خور محصول نهایی تولید می شود.
پلایا به زمین کم ارتفاع پوشیده از گل و خاک رس و نمک اطلاق می شود که زمانی بستر دریاچه های خشکیده بوده و در حوضه های بسته بیابانی کم ارتفاع تر از نقاط اطراف است...
** چهار هزار تن به ظرفیت کنسانتره سرب کشور افزوده شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالسازی مجدد کارخانه سرب در کنار معدن سرب نخلک، چهار هزار تن به ظرفیت کنسانتره سرب کشور افزود.
«مهدی کرباسیان» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: معدن سرب نخلک، معدنی با قدمت بیش از 2 هزار سال، در عمق 250 متری زمین فعال است. 
به گزارش ایرنا، این مجتمع در فاصله 125 کیلومتری شمال شرق نائین و 45 کیلومتری شمال شرق انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران و در استان اصفهان واقع شده است.
به گفته کرباسیان، کارخانه ای از سال 1336 در کنار این معدن فعال بود که در سال های گذشته غیرفعال شد، اما از اوایل سال 92 با مشارکت بخش خصوصی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (زیرمجموعه ایمیدرو) فعالسازی مجدد آن در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و نوسازی ایران (ایمیدرو) خاطرنشان کرد: در این کارخانه که امروز افتتاح شده 130 نفر نیروی کار جدید مشغول به فعالیت شده اند.
«مجموع اشتغالزایی این واحد اکنون نزدیک به 300 نفر است».
این کارخانه که پیشتر تولید آزمایشی را آغاز کرده،‌ با استفاده از ورودی خاک سرب با عیار سه تا 6 درصدی، کنسانتره 55 درصدی تولید می کند. 
ظرفیت تولید این کارخانه با رشد سه برابری به 600 تن در ماه رسیده است در حالی که پیش از این از ظرفیت تولید 200 تن در ماه برخوردار بود...
(کد خبر: 83039236 (6665142)تاریخ خبر: 1397/06/31ساعت: 7:31)