مشکل تردد در گردنه زنجیرگاه

بررسی وضعیت جاده‌های شهرستان
بیست‌وپنجمین اجلاس شورای اسلامی‌استان اصفهان برگزار شد تــا در مــحــوریــت جــلــســه بــه مــســائــل مدیریت و توسعه راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخته شود.
نمایندگانی از دهاقان، فلاورجان، نجف آباد، نطنز، فریدون‌شهر، کاشان، چادگان و... در این نشست حضور یافتند و هر کدام دغدغه‌هایی در ارتباط با حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کردند. نبود جاده مناسب که پاسخ‌گوی تردد شهروندان و مسافران باشد، مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای و احداث مسیر راه‌آهن از عمده این مسائل بود.
در این نشست، رئیس شورای استان اصفهان در نطق پیش از دستور خود گفت:‌ «راه و راهداری شریان اساسی توسعه اقتصادی کشورهاست. اگر شما به سابقه توسعه در کشورها نگاه کنید، متوجه می‌شوید زمانی به سمت پیشرفت، رشد و توسعه اقتصادی حرکت کرده‌اند که سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را در حوزه راه انجام داده‌اند.»
عبداله کیانی ادامه داد: «در دنیای گذشته نیز وضع به همین منوال بوده است. سوابق جاده ابریشم را در تاریخ نگاه کنید. شهرهایی که در مسیر این جاده بودند شکوفا شدند و توسعه یافتند و با سقوط آن تنزل پیدا کردند یا نابود شدند.»
به گفته او، تبادل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین ملت‌ها، اقوام و تمدن‌ها نیز در طول تاریخ از طریق راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی صورت پذیرفته است.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه بدون جاده و ارتباط نمی‌توان در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشت، بیان کرد: «متاسفانه به حوزه راه در این سال‌ها کم‌توجهی شده است؛ به ویژه ادغام شتاب‌زده دو وزارتخانه مسکن، شهرسازی و همچنین وزارت راه و ترابری یکی از اشتباه‌های اساسی در ساختار مدیریتی کشور بود که با توجه به وجود مشکلات فراوان در شهرها و لزوم مدیریت آنها، همچنین انجام طرح مسکن مهر و مسائل دیگر باعث شد توجه و رسیدگی به راه‌ها بیشتر از گذشته مغفول بماند.» کیانی خاطرنشان کرد: «خوشبختانه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پس از 37 سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و این کار ارزشمندی در جهت حل مشکلات شهرداری‌ها و گام موثری برای حمایت از تقویت بنیه مدیریت شهری و روستایی محسوب می‌شود.»
او افزود:‌ «تعیین مصادیق عوارض محلی با هدف تأمین درآمد پایدار شهرداری‌ها از ویژگی‌های مهم این طرح است.»
رئیس  شورای استان اصفهان با اشاره به اینکه اجرایی شدن این طرح بخشی از مسائل شهرها و روستاها را ســامانــدهی می‌کــند، خــاطــرنــشــان کرد: «مــسئــولان بــاید برای تــأمیــن هــزینه‌هــای شــهــر و روستــا درخصوص برقراری و وضع عوارض محلی مانند ساختمان‌ها، تاسیسات و... فضاهای شهری و روستایی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای و دارایی‌های غیرمنقول شهر و روستا اقدام کنند.»
کیانی مطرح کرد: «‌همان‌طور که می‌دانید شوراهای شهر می‌توانستند طبق بخش‌نامه بودجه شهرداری‌ها 2درصد از محل اعتبارات شورا را در اختیار شورای فرادست قرار دهند که این قضیه از سال 95 حذف شد و مجدد در بخش‌نامه بودجه شهرداری‌ها در سال 99 این پرداخت و اجازه احیا شده است و ضرورت دارد شوراهای شهر حتما سهم 2 درصد شورای شهرستان را در بودجه شورا لحاظ کنند.»
او با اشاره به آغاز انتخابات مجلس اذعان کرد:‌ «تنها راه رجوع به مردم و تقویت مردم‌سالاری از صندوق رأیمی‌گذرد. برای تمام کشورها به غیر از مراجعه به آرای مردم و به غیر از صندوق رأی، راهی برای اصلاح ساختارهای سیاسی و مدیریتی و هیچ راه میان‌بری برای رسیدن به توسعه و رفاه در یک کشور وجود ندارد.»به گفته رئیس شورای استان اصفهان تا زمانی که مردم پشتوانه حاکمیت هستند، هیچ قدرتی نمی‌تواند کشور را به زانو درآورد.
بررسی مشکلات جاده‌ای شهرستان‌های اصفهان
بــررســی مــشــکلات جــاده کمــربــنــدی خوانسار، رفع مشکلات بلوار آزادگان خمینی شهر به دلیل تعدد تصادفات و ایجاد جاده دسترسی در گردنه زنجیرگاه انارک برخی از مسائلی بود که در این نشست در حضور معاون راهداری استان اصفهان مطرح شد.محمدتقی اورعی، نماینده خوانسار در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان در این نشست تصریح کرد:‌ «مسئله اصلی کمبود دسترسی به شهرستان‌هاست. چند سال است که مشکل کمربندی در دسترسی جاده خوانسار به سمت گلپایگان وجود دارد و تاکنون اقدام خوبی در این راستا انجام نشده است.»
محمد پاکروان، نماینده شهرستان نائین در  جلسه شورای اسلامی استان نیز در این نشست گفت: « گردنه زنجیرگاه در شهر انارک،جاده کنارگذری دارد که در سال گذشته آسفالت آن براثر سیلاب‌های جاری آن منطقه به صورت کامل از بین رفته است و شهروندان این منطقه گله‌مند هستند و تردد روزانه آنها دچار مشکل شده است.»
به گفته او، مسیر ورودی شهر تا کمربندی نیز نیازمند آسفالت است که در مسیر شهر قرار دارد.
(اصفهان زیبا - سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸)