اخبار‌ تکمیلی هفته

انارک نیوز - اخبار تکمیلی و گزیده کوتاه نظرات، انتقادات و پیشنهادها در مورد انارک در هفته جاری از شنبه بیست و نهم تیرماه 98 تا امروز چهارم مردادماه به شرح زیر می باشد. قابل ذکر است که در صورت دریافت هرگونه خبر، نتایج جلسات، تصمیم های گرفته شده و پاسخ مسئولین به اطلاع همشهریان عزیز رسانده می شود. 

الف- در آغاز به اخبار می پردازیم:
1-  مرگ غم انگیز جوان ناکام آقای محسن ساربانی فرزند آقا رضا شاغل در معدن نخلک در بخش آتشباری.
2- تخریب یکی از دیوارهای ساخته شده در امامزاده.
3- گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن ایران: در روستای انارک، زمانی ۳۰۰ نفر به مدرسه می‌رفتند اما امروز تعداد محصلان این روستا به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد که نشان می‌دهد این منطقه از جمعیت خالی شده است.
4- به مناسبت سالروز عملیات مرصاد آقایان تاجمیری بخشدار، سبحانی نسب شهردار انارک وجناب سروان محمدی نژاد فرمانده نیروی انتظامی وحاج آقا سیدی امام جماعت ومسئول بسیج واعضای شورای اسلامی و آقای خلیل زاده مسئول آتش نشانی و امداد نجات انارک با حضوردر یادمان شهدای نیروی انتظامی انارک با قرائت فاتحه و نثار گل، یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند.
5- اجلاس شورای اسلامی استان با معاونین و مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان در  یکم مردادماه 98 تشکیل گردید. در این اجلاس آقای محمد پاکروان نطق نموده و مشکل اولیای محترم مقطع چهارم را ابراز نموده و کتباً نیز تحویل معاون پشتیبانی آموزش و پرورش کل استان نمودند و  قول مساعد در حل مشکل را داشتند.

ب - اینک بخش تلخ "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است" که امیدواریم در آینده نزدیک قبل از "نوشدارو پس از مرگ سهراب" پاسخی به آنها داشته باشیم:
1- (گوهری): هرکس نظر یا ایده‌ای داره راجع به انارک در گروه با هشتگ  #ایده_نو  بیان کنه، آخر هر ماه ایده های برتر روانتخاب میکنیم  و در فرصت مناسب جهت اجرای اونها و هماهنگی با دستگاههای اجرایی اقدام کنیم.
[در رابطه با خبر 1 داریم:]
2- (فرازی): چقدر غم انگیزه که مجتمع معدنی نخلک یه پزشک هم نداره!؟ حق اونائیه که اونجا مشغول کارن که این امکانات رو داشته باشن.
3- (على): متاسفانه اون زمانی که نخلک دکتر داشته انارک دکتر نداشته اما متاسفانه مدیران معدن از دهه شصت مخصوصا دهه هفتاد که متاسفانه انارکی هم بودند هم معدن رابه این روز انداختند هم انارک را نابود کردند واقعاً شب اول قبر چه کرده اند وچه می کنند؟ وقتی چیزی را که داری بخاطر بی لیاقتی مدیران وقت از دست بدی دیگه توقع نداشته باشیم بتونیم بسادگی برگرده به روز اول.
4- (.): مهمترین مسئله در پیشامد این جور حوادث ناگوار عدم رعایت و استاندارد سازی یک مجموعه به سیستم ohsas است بطبع آموزشهای لازمه در خصوص ایمنی حفاطت فردی و محیطی به شکل سنتی و دیداری صورت میگیره و کارگر به دلیل سیستم معیوب ایمنی و عدم اموزش های مکفی دچار حادثه میشه. متاسفانه مبحث ایمنی در جامعه ما الزام به انجام شده نه الزام به اجرا. چرا که هزینه های سنگینی برای کارفرما در بر داره. البته ناگفته نمونه که کارشناس انارکی در این مجموعه ها وجود داره ولی نسبت به افراد غیر بومی خیلی کمتر هستن.
5- (کسائی): ظلم نیست بنظرتون جوان ۲۷ساله که با چنین شرایط کاری سخت و طاقت فرسا تن به کار میدهد جان خودراازدست دهد؟ خدا رحمتش کنه پسر خوبی بود...همه در غم از دست دادنش شریک هستیم و قطعاً اگر قصور تیم ایمنی باعث این حادثه دلخراش شده باید مسئولین مربوطه جوابگو باشند.
6- (فرزین): البته اشتغالزایی هم که صورت گرفته قابل بحث است! سهم انارک و بومیان از این اشتغالزایی و در مقابل تعدیل نیرو چه بوده همچنین مشاغل سرپرستی و کارشناسی چطور !!! متاسفانه با خبر شدم هفته گذشته نیز شش نیروی بومی تعدیل شدند.
[در رابطه با خبر2 داریم:]
7- (فرازی): چطور شده؟ ترتیب این عکسا چه جوریه؟ درست شده یا تخریب؟؟ شنیدیم کار شهرداری و شورا بوده! شنیدیم مجوز واگذاری در زمان دوره ی اول شورای شهر و دستور تخریب در دوره ی فعلی شورای شهر صادر شده. توضیحات بیشتر به عهده ی سازندگان و تخریب کنندگان. من میگم ساخت غیر قانونی! آیا تخریب قانونی بوده؟؟؟ تخریب بدون حکم هم غیر قانونی است.
8- (شبانی): مجوز ساخت وساز وتخریب  را کی داده؟
9- (گوهری): قطع درختان اشتباه نابخشودنی هست باید جبران کنند.
10- (.): الان قضیه مبهم تر شد به شهردار زنگ زدید شهردار نبوده فردا یگان حفاظت مسکن اقدام نموده درخت ها را هم کنده و معترض زمینی شده که شهرداران قبلی واگذار کردند!!!! اینجوری که شما میفرمایید نه شما اطلاع داشتید نه شهرداری پس این یگان زیر مجموعه چه ارگانی فعالیت میکنه؟ پس با این توصیف این زمین که احتمالاً به پیرمردون ربط داره غیر مجاز دیوار کشی شده و الان هم تخریب شده.
11- (زاهد): وقتی جریان تحولات در قضیه امامزاده را شنیدم واقعاً از شنیدن یگان ویژه حفاظت مسکن اطلاع نداشته اما با وظایف قانونی که برای این یگان تعریف شده، ضابط قضایی حساب  میشوند و میتوانند تخریب، دستگیر و به مراجع قضایی تحویل و پرونده تشکیل دهند. بر اساس این وظایف اگر زمینی که در آن ساخت و ساز شده، مدرکی یا سندی مبنی بر مالکیت حریم امامزاده وجود نداشته باشد، تخریب صورت گرفته  قانونی بوده و اگر مالکیتش ثابت شود اقدام انجام شده غیرقانونی و باید ضرر و زیان وارده جبران شود پس باید منتظر اخبار موثق در این زمینه باشیم.
در رابطه با خبر 3 داریم:]
12- (علی): بعد از چند سال که انارک شهر شده هنوز می گویند روستا شاید خیلی دوست داشته باشند که شهرمان به روستا تبدیل بشه.
13-  (صدیقی): قابل ذکر است که فقط دبستان فرخی حدود پیش از پانصد دانش آموز داشته به جز دبستان دختران ایران راهنمایی پسران و دختران و دبیرستان.  آقایان لطف می کردن یک حساب سر انگشتی می کردن یا یک آمار دقیق می گرفتن.
14- (گوهری): با تمام احترامی که برای ایشون قائلم اما با این مقام و سمت باید تفاوت روستا، بخش، شهر و شهرستان رو بدونن. برای استخدام در معدن مسکنی انارکی‌ها در اولویت آخر باشن و حتی اجازه بازدید از معدن هم داده نشه. به امید روزی که افرادی روی کار بیان که پیشرفت خودشون رو در گرو پیشرفت شهر بدونن نه صرفا به فکر پیشرفت خودشون باشند.
15- (آنا): به کل مطلب که مفید است توجه بفرمائید در آن زمان که جمعیت زیاد بوده روستا بوده و به طور کلی لطفاً غلط املایی و انشایی نگیرید تا مردم جرات کنند مشکلات را بگویند و بنویسند و ایشون را که یک شخص محترم و سرشناس و موفق و باعث افتخار انارک هستن برای یک کلمه زیر سئوال نبرید. ایشالا امیدواریم یک روزی انارک استان بشه.
16- (فرازی): انارک در زمانی با 9 کلاس بالای 1000 نفر دانش آموز  داشته. اگر زمانی معادن زیادی فعال بوده اکثر مدیران و پرسنل آن انارکی و ساکن شهر انارک بوده اند. درحال حاضر معادن فعال انارک چه گلی به سر انارک و جوانان جویای کار انارکی زده است که اکنون منتظر باشیم معادن دیگری نیز در بخش انارک فعال شده و به اسم کار آفرینی و اشتغال فقط در جهت پر شدن جیب سرمایه داران قدم بر می دارند و هیچ نفعی در جهت شکوفایی و آبادانی و افزایش جمعیت انارک نداشته اند.
17- (علی خان): خیلی ها اهل روستا هستند می گویند در شهر ما فلان کار کردند. حالا انارک اولاً بخش است و سپس شهر آنهم با قدمت بیش از شصت سال .... وقتی آقایان فقط سرشان به کار خودشان و منافع خود هست وقت نمی کنند تابلوها و تاریخ تاسیس رابخوانند. امیدوارم انارک روزی شهرستان هم بشود. سعی باید بر این باشه با همکاری بخشدار وشهردار عزیز و همچنین چند تن از صاحب نظران گروه، برنامه مدونی برای پیشرفت و آبادانی و کوتاه کردن دست عده‌ای سودجو نوشته و اجرایی بشه تا انارک رو بشه. دوباره آباد و شاد و زنده شه، انارک از هیچ جهت نسبت به سایر شهرهای کویری چیزی کم نداره و نباید به این سادگی ها نادیده گرفته بشه و به دست فراموشی سپرده بشه. از دوستان دلسوز خواهشمندم برای این کار اقدام کنن و با هماهنگی این حرکت رو آغاز کنیم

ج- در اینجا با عنوان شیرین"شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم. این هفته پاسخ ها از آقای محمد پاکروان رئیس شورای اسلامی شهرمان انارک و عضو شورای اسلامی استان اصفهان می باشد:
- (در رابطه با خبر 2):  موضوع دیوار کشی را بنده خودم از شهردار محترم تلفنی جویا شدم و چون در منطقه نبودن اطلاعی نداشتن و صبح روز بعد یگان حفاظت مسکن و شهرسازی اقدام نموده. حتی درخت‌هایی را که شهرداری در اسفند ماه کاشته بود را کنده و معترض زمینهایی هم که توسط شهرداران  قبلی واگذار گردیده نیز شدن. این یعنی بدون مجوز کار کردن. در ثانی زمینها در محدوده شهره و از وظایف شهرداری. از طرفی اصل زمین مربوط به مسکن  وشهرسازی است و ورود یگان مربوطه از این بابت است. فکر کنم مربوط به زمین شهری باشه. مورد مد نظر مجوز دیوارکشی نداشته و مطلب  به اطلاع راه و شهرسازی نایین رسانده شد و یگان حفاظت اداره مربوطه با حضور در انارک از شهرداری تقاضای لودر و کامیون نموده و سپس اقدام به تخریب آن.

انارک نیوز اعلام می دارد کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود می باشد.