چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه 2 اسفند ماه 99 تا آدینه هشتم اسفند ماه به شرح زیر می باشد:  

الف- چکیده خواستها و پیشنهادات
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت، استفاده از ماسک و کمترین تماس با دیگران و رعایت فاصله ایمن رعایت شود.
1- فایده گروه مطرح کننده دیدگاه های همشهریان چیست؟
2- راهکار کارشناسی شده چیست؟
3- چرا بیمار به جای انتقال با آمبولانس با سرویس به نایین انتقال داده شد؟
4- آیا رد قیمت پرت زمین (نسبت به قیمت کارشناسی) در مزایده شهرداری، راهکاری برای مسکن در انارک نیست؟
5- کارآفرینی سیر و سیاحتی با هزینه ناچیز.
6- پویش هر کدام یک نهال بکاریم یا هزینه آن را بپذیریم.
7- نابودی درخت زنده تا چه حد مجاز است؟
8- چند درد دیگر به خصوص سرویس رفت و آمد به نایین.

ب- در آغاز به خبر و مژده می پردازیم:
- محمدعلی نعمتی انارکی: بالاخره کار سیستم گرمایشی شبکه بهداشت انارک با عنایت خاص حق تعالی و مدد خیرین عزیز و همچنین مشارکت شبکه بهداشت شهرستان به پایان رسید و انجام خواهد شد. مبلغ 8.000.000ریال فروشنده پکیج ها جناب آقای کیوان بهره دار و آقای بخشی بیاد مرحومه مغفور شادروان صغری کمال آبادی تقی پور و مبلغ 10.000.000ریال توسط آقای مهندس رشیدی واریز شد. مبلغ 4.110.000 ریال بدهکار می‌باشیم.
- اداره آب وفاضلاب انارک: به علت برودت هوا و سرمای شدید از همشهریان عزیز تقاضا می شود جهت جلوگیری از یخ زدگی کنتورهای آب منازل روی محفظه های کنتورها  را بپوشانند.
- هوای هم اکنون انارک با ریزش ملایم برف زمستانی  ۹۹.۱۲.۷
- فرماندهی انتظامی و پایگاه بسیج بخش انارک: کمک های غیر نقدی عوامل نیروی انتظامی،کارکنان ادارات وشرکت ها و مردم خیر اندیش انارک به هموطنان زلزله زده سی سخت ارسال شد. این اقلام شامل آب معدنی،  برنج، انواع کنسروجات، خرما، آرد، مواد شوینده و بهداشتی بود.
- پایگاه بسیج مسلم بن عقیل انارک: کاشت دانه های گندم،جو و پنبه دانه در دامنه کوه های داخل شهر انارک توسط نیروهای جهادی پایگاه بسیج انارک جهت استقبال از سال ۱۴۰۰

پ- اینک گزیده دیدگاه ها، پیشنهادها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- فایده گروه مطرح کننده دیدگاه های همشهریان چیست؟
- معدنچی: کانال ها و گروه های انارکی شده منبعی از مسائل بیهوده.
- ناشناس: فقط شعار می دهیم ولی موقع عمل هیچ کس پیدا نیست.
- ناشناس: اگه کسی همکاری می کنه نظر شخصی خودش می ده می گین کی از شما نظر خواست اگه اینجا سکوتن حرفی نمی زنن می گین چرا همکاری نمی کنید. اگر گروه انتقاد کننده داشته باشه اون گروه فعالیت بیشتری می تونه داشته باشه من بی طرف هستم ولی کسی که انتقاد می کنه ما می تونیم انتقاد ایشون را بپذیریم یا خیر و یا جهت بهتر را از این گیر و دار انتخاب کنیم.
- زاهد: بیهوده نبوده با مطرح کردن در همین جا قصابی شهر شروع بکار کرد. جمع آوری کمک خیرین برای مسایل بهداشتی با اطلاع رسانی در همین فضای به اصطلاح مجازی بوجود آمد. اگر توانستیم مسایل کوچک را بدون تقابل و هم اندیشی حل کنیم آن وقت سنگهای بزرگتر را نیز جابجا می کنیم.
2- راهکار کارشناسی شده چیست؟
- حسینی: وقتی دوستی پیشنهادی می ده که به همه جوانبش فکر نشده و بعضی از دوستان هم فقد به ظاهر زیبای اون مثل یک کارت پستال نظر مثبت می دهند وظیفه افراد با تجربه تر هست که ازشون راهکار بخواد که فکرتون برای انجام این طرح و پیشنهادت چی هست؟ پس عزیزان لطفا وقتی می خواهید پیشنهادی بدید طرحتون کارشناسی و خودتون جواب مشکلاتش رو داشته باشید و حل کنید . طرحی بدید که اگر چون منی چند سوال پرسید پاسخ داشته باشید .
3- چرا بیمار به جای انتقال با آمبولانس با سرویس به نایین انتقال داده شد؟
- علی گوهری انارکی: سلام خیرین محترم انارک دست شما درد نکند که به مرکز بهداشت انارک کمک کردید. عرض شود که مادر من صبح 3 اسفند به زمین خورد و دو جای پایش طوری شکست که احتیاج به عمل داشت ولی پرسنل درمانی انارک از دادن آمبولانس به این پیرزن 95ساله خودداری نمودند به بهانه اینکه اینجا به آمبولانس احتیاج داریم. مگه احتیاجی واجب تر از این  می باشد؟؟؟؟؟!!!!!؟؟!!!!! و مجبور شدیم با خط ویژه او را به بیمارستان نایین برسانیم.
- زاهد: ای کاش مسئولین به اتفاقی که برای مادر آقای گوهری افتاده واکنش نشان بدهند و اگر دستورات یا قوانینی باعث این اقدام ناپسند شده را پیگیری می کردند.
- ناشناس: آقا مهران اگه ممکنه قضیه آمبولانس و مادر آقای گوهری را پیگیری نموده و به اطلاع گروه برسونید تا ابهامات برطرف شود به هر حال ما که مسنیم باعث نگرانیمون شده که اگه خدای ناکرده نیاز به آمبولانس داشته باشیم چه می شود؟
4- آیا رد قیمت پرت زمین (نسبت به قیمت کارشناسی) در مزایده شهرداری، راهکاری برای مسکن در انارک نیست؟
- معدنچی: اولویت گاز و قیمت مسکن
- ناشناس: یه چاره ای واسه قیمت زمین های شهرداری بیاندیشید من صاحب خونه شدم خودم ۲۰۰ تا نهال می آرم می کارم.
- زاهد: وقتی قیمت کارشناسی نزدیک شصت و خرده بوده و در مزایده همشهریان بالای صد و سی قیمت زدند دنبال چه هستید؟
5- کارآفرینی سیر و سیاحتی با هزینه ناچیز.
- حسینی: چنانچه در ستاره شناسی قدری تجربه و تحصیل بکنید می تونید گروه های سیر و سیاحتی آسمان کویر رو راه بندازید و کلی پول در بیارید ولی شرطش داشتن مکانی در کویره که بتوتید با تبلیغ  علاقه مندان رو به کویر بیارید و در مهمانسرای سنتی انارک ساکن کنید و اونها رو با اتوبوسی سوار کنید و ببرید به دل کویر و با داشتن محل خاص که دور از مار و عقرب و عنکبوتهای رتیل نما اونها رو حفظ کرده و براشون از آسمان زیبای کویر بگید و نشونشون بدید . البته چند دوربین و تلسکوپ هم می باید باشه که بتونید اونها رو خوشحال و علاقه مند کنید و در تبلیعتون  باید بگین هرکسی وسیله ای مثل دوربین چشمی داره بیاره. تابستون و زمستان هم نداره . می تونید در بین راه براشون با نور افکن در  کویر نور بکشید و بهشون خرگوش و روباه و جانوران کویر رو نشون بدید که البته مشتریها لذت می برند .
6- پویش هر کدام یک نهال بکاریم یا هزینه آن را بپذیریم.
- علی آذرنیا (نایین): عزیزان بیایید دست به دست هم بدیم و یک پویش بنام یادگار برگزار کنیم و برای این کار در هفته درختکاری هر کدام هزینه یک نهال را برای فضای سبز به عهده بگیریم انشا.. شهردار و شورای شهر محترم انارک هم پیشقدم برای این امر مهم قدم خواهند برداشت.
- مطلبی: جناب مهندس لوکی ما به تعدادی نهال زیتون، سنجد و توت جهت کاشت در دامنه های کوه ها احتیاج داریم.
7- نابودی درخت زنده تا چه حد مجاز است؟
- مهدوی: نهال کاری آقای یزدانی که با اندک آب تعدادی درخت پسته، انجیل و .. کاشته بود و در کنار آن ساختمان کوچک و دو روز پیش با لودر ساختمان را خراب و درختان راتخریب کردن.  گفتن حکم تخریب داشتن. به این زحمت درخت کاشته و چند سال است سبز شده و بصورت مزرعه شده آمدن و از بین بردن  قبلا هم معروف بود به مزرعه نیرو. چه مزاحمتی برای راه و شهرسازی دارد نمی دانم.
- ناشناس: در این دوران خشکسالی، از بین بردن درختانی که به ثمر رسیده اند کاری بس نابخردانه است. چند سال پیش همینطور شد که علاوه بر تخریب دیوار اطراف امامزاده شاه چراغ درختان را نیز نابود کردند.
- زاهد: سازمان زمین و شهرسازی این مزرعه قدیمی را اصلا مزرعه به حساب نیاورده و ساخت و ساز و کاشت درخت را غیر قانونی دانسته . اینجا چشمه و مزرعه قدیمی بوده حالا خانه را تخریب کردید پنجاه شصت درخت که با خون دل ابیاری شده بود چه ضرری می زد که باید ریشه کن می شد؟
8- چند درد دیگر به خصوص سرویس رفت و آمد به نایین.
- ناشناس: بحث مهم اورژانس و آمبولانس بی نتیجه موند، تو شهر یه فضای سبز و درست حسابی که حداقل شب های تابستون بشه با خانواده رفت مهیا نیس، یک سرویس و ماشین که رفت و آمد مرتب به نائین داشته باشه وجود نداره، برا اصفهان رفتن و نائین رفتن باید تو سرما و گرما بری سر فلکه که شاید کسی دلش بحالت بسوزه و سوارت کنه و هیچ جای مناسبی نه تو فلکه کشتارگاه نائین و نه تو فلکه ورودی انارک وجود نداره که مسافر بتونه اونجا منتظر بمونه. کاش شهرداری و بخشداری یک ترتیبی می دادن برای یک برنامه منظم واسه یک سرویس رفت و آمد به نائین که هر وقت خواستی بری بدونی وسیله هست و علاف نمی شی.

ت- در پایان به  "شکوفه های امید" و پاسخ کارگزاران می پردازیم و از آقایان مهندس کیوان لوکی معاونت اداره منابع طبیعی استان و فرزین میرزایی عضو شورای اسلامی شهر برای پاسخگویی سپاسگزاریم.
- لوکی: اگه کسی نهال زیتون و گل محمدی می خواد برای کاشت در منزل یا بیرون منزل، نهال های گل و زیتون گلدونیه و کاشتش هم راحت تره و افت کمتری داره. نهالهای سنجد و توت هم هست ولی چون ریشه لخته باید سریع کاشته شه. انشا.. برا روز پنج شنبه سعی می کنم به دست آقای مطلبی برسونم تا به هر کس نیاز داشت بده.
- میرزائی: در پاسخ به مطالب مشروحه جناب آقای آذر نیا باید بعرض برسانم پیش از جناب آقای انارکی گرامی تعداد دیگری از همشهریان و مسئولین محترم ازجمله آقایان مهدوی، کافی و آزاد پاسخ پیشنهاد شمارا داده بودند اما متاسفانه ظاهرا بدون هیچ توجهی اصرار بر این موضوع دارید و دیگران را به بی توجهی و ... متهم می نمایید اما شاید بیشترین دلیل عدم استقبال از طرح شما کارشناسی نبودن آن و نداشتن اطلاعات کافی شما  راجب وضعیت فضای سبز انارک، اقدامات انجام شده در این خصوص در سالهای اخیر  و همچنین پروژه های در دست اقدام باشد که ظاهرا نیاز است توضیحاتی در این زمینه به شما بدهم. باتوجه به مشکل اصلی فضای سبز انارک که کمبود آب می باشد پروژه تصفیه خانه پساب به سبک تالاب مصنوعی زیرسطحی که اولین در استان و سومین در کشور می باشد و همچنین احداث بندها و مخازن جمع آوری آبهای سطحی ناشی از بارندگی ها و ... مراحل پایانی ساخت را طی می نمایند که امید است پس از بهره برداری از این پروژه ها با طرح های کارشناسی شده و از طریق آبیاری قطره ای شاهد تحولی ویژه در فضای سبز انارک باشیم. به یاری خداوند در سالهای آینده  انارک سرسبز تر از همیشه خواهد بود

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.