چه باید کرد؟

انارک نیوز - اخبار تکمیلی و گزیده کوتاه دیدگاهها و راهکارهای انارک از شنبه بیستم و هفتم مهرماه 98 تا آدینه سوم آبان ماه به شرح زیر می باشد. 

الف- در آغاز به اخبار تکمیلی می پردازیم: 
1- نشست مردمی با حضور شهردار محترم انارک و ریاست و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، دوشنبه ۹۸/۷/۲۹ ساعت ۱۵:۳۰ در فرهنگسرای دکتر طاهری (خیابان مکارم کوچه ۳۷).
2- جلسه اعطای گواهینامه های دوره آموزشی برقراری ارتباط با گردشگران به زبان انگلیسی، سطوح متوسطه ومقدماتی کارآموزان مجتمع بهزیستی انارک باحضور اعضای شورای اسلامی انارک، نماینده انجمن انارکیهای مقیم تهران و مربی دوره آموزشی آقای سهیلی و خانم مومنیان از آموزشگاه آزاد فنی وحرفه ای عروج نایین و تعدادی از اولیاء کارآموزان در سالن بهزیستی انارک برگزار گردید.

ب- چکیده دیدگاه ها و راهکارها یا "آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است" این است:
- مشکلات سگهای ولگرد، کپسول گاز، نفت، قصابی، گازرسانی مخزنی، بی تفاوت شدن مردم بدلیل مدیریت بد برخی از مسئولین و بدبینی مشترک، لزوم راهکار دادن توسط مسئولین و سپاس از مسئولینی که در فصای مجازی پاسخگویند.

ج-  اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- ناشناس: از دید من هر مسئولی که این جسارت و شجاعت را داشته باشه که خود را در معرض نقد دیگران قرار بده کارش قابل تحسینه والبته که در کنار این شجاعت باید تحمل لازم برای شنیدن تمام سخنان را هم داشته باشه و همچنین توانایی پاسخی قانع کننده و پیش از تمام اینها شفافیت را باید سر لوحه کار خویش قرار دهند.
- ولی کاش یک فکری به حال سگهای ولگرد در سطح شهر می شد. انارک برای رفت و آمد خیلی خوبه ولی زندگی تو این شهر خیلی سخته. نمی خوایید کسی انتقاد کنه، فقط میخوای همه بگن چشم. نبود کپسول گاز یعنی تعطیلی کار و کاسبی. پخت نونوایی های انارک هم برنامه نداره. من میگم همین امکاناتی ک هس را نگیرن ازمون، بقیش پیشکششون. اون شخصی ک مسئولیت تهیه و تأمین کپسول گاز شهر را عهده دار شده موظف ب انجام این کار هست اگه خودش می تونه با هزینه و سرمایه خودش ک فبحال وگرنه این مسئولیت را عهده دار نشن و ب شخص دیگری واگذار کنن. بنده پارسال رفتم بخشداری و برای عهده دار شدن این کار پیشنهاد دادم ولی ما جایی نداریم. این جور مشکلات نباید پیش بیاد ک بخواهیم حلش کنیم کپسول گاز ی نیازه برا مردم.
- جلسه هم مردم مشکلاتشون را گفتن و آقایون شورا یادداشت کردن. بیشتر مشکلات مردم هم همون گاز و نفت بود و قصابی. در مورد سگها هم نامه ای نوشته شده بود برا پیگیری.
- دقیقاً اینا مشکلاتی هستند که واضح است و اصلاً احتیاج به جلسه نیست که مردم جمع بشن.
- [آقای پاکروان] باید پیش از شروع به کار و در طول پروژه به روشهای مختلف اطلاع رسانی کامل انجام می گرفت. اطلاع رسانی درمورد یک پروژه عام المنفعه نیاز به پرسش کسی نداره و حالا که نیاز دونستین کسی از وضعیت پروژه بپرسه خب این پرسش. مگه پروژه را تعطیل کردن چرا و چه کسانی؟ به چه دلیل؟ پس چرا سکوت؟ ما همه اینجا هستیم که در مواقع ضروری یار و مددکار هم باشیم. شما اعضای شورای شهر چون منتخب مردم هستید بزرگترین اهرم قدرت شما پشتوانه مردمی هست که در پشت سر خود دارید و به شما رأی داده اند. منتظر پاسخ و اطلاع رسانی شما در این زمینه هستیم.
2- آقای ترابی: مردم اگر نباشن باید برای  قبرستون رئیسی کنید. هرکسی صحبتی یا اعتراضی کنه میگن از طرف شخص دیگری داره صحبت می کنه. هیچکس دیگه  سوزن به خودش نمیزنه! همه با جوالدوز می خوان بزنن دیگران! جدیداً هرجا از هر مسئولی سوال کنید یا نبودن یا خبر ندارن یا به اونا مربوط نیست.
- وقتی می خواد یکی صحبت کنه که قبلش میان کنار طرف، چیزی نگو یا اگر گفت، می گن نون خودتا پختی. چندتا مثال بیاریم که کلاه ها بالاتر بره؟
- چرا همیشه مردم و مردم. مرحوم روحانی  وآقای اسدی چرا این مشکلات نداشتن. مشکل مدیریت، نه همکاری مردم.
3- مهندس زاهد: در مورد مشکلاتی که عمومی هست قبل از انکه خبرش به همه مردم برسه باید حل بشه، واقعاً تا کی مردم داد نان و کپسول گاز یا پشه و سگ ولگرد را بزنند. اون آقای محترمی که مسئول گاز آوردن به انارک است چند سال پیش با التماس زمین برای همین کار گرفته و خانه ای هم در کنار آن ساخته. تا زمانی که گاز لوله کشی به خانه ها نرسیده بر اساس توافقی که انجام داده باید گاز مردم را تامین کنه و اگر انجام نده دست بالا را شهرداری و شورای شهر دارند تا جلو تخلف در این کار گرفته بشه.
- چقدر خوبه الان که اطلاع رسانی شده توسط شورای محترم ، همشهریان گرامی در جلسه شرکت کنند و ضمن عنوان مشکلات نقطه نظرات نمایندگان  شهر را هم بشنون. اینکه تعداد کم شرکت می کنند، بعضی وقتها لازمه برای مشارکت مردم مسئولین پیشقدم بشوند و بین مردم برن تا شاید این یخ بی تفاوتی مردم آب بشه.
- امروز شکر خدا مجازی خیلیا را پاسخگو کرده حالا در مجازی پاسخ نمی دهند اشکالی ندارد، کتباً در شهر اعلام نمایند. جایی که همه هم را می شناسیم و مشکلات یکدیگر را درک می کنیم دیگر مجازی معنی نداره، اینجا مثل جمع شدن در یک محل است که بدون قیل و قال و سرو صدا همه نظراتشان را می گویند، حتما باید در جمع باشیم که صدا به صدا نرسد و آخر نیز به نتیجه نرسد.
- جناب اقای پاکروان، شما بهتر از همه ما قانون شورا را میدانید و بدرستی می دانید که بررسی و شناخت کمبودها و نیازهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و بهداشتی و رفاهی حوزه انتخابی و ارائه  طرح و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی  جهت رفع این مشکلات از وظایف شورا می باشد. حال اگر  مشکل گاز و ‌نان در این مقوله نمی گنجد و حل مشکل با بخشدار محترم می باشد بحث‌دیگری است و اینکه می فرمایید مشکلات را در اینجا می گویید و‌ شفاهی فایده ندارد، بنظرم مشکلات  عمومی هر جا مطرح بشه و به گوش مسئولان برسد و ‌مسئولان متوجه شدند که واقعا مشکلی هست که باید پیگیری شود احتیاج به مراجعه حضوری نیست و شک ندارم هر کدام از همشهریان  مشکل شخصی داشته باشند صد در صد کتباً و شفاهاً از مسئولین درخواست خواهند نمود و انتظار می رود مسایل مطرح شده در اینجا یا هر جای دیگه را به سمت و سوی شخصی سوق ندهیم.
4- خانم فرازی: یعنی واقعاً تو شهر نمی گردن و خبر ندارن؟؟؟ [آقای پاکروان] شما که گفتین حیطه وظیفه شورا نیست، چطور اعتماد کنن؟؟؟ انتظار داشتم به عنوان یک همشهری درد مردم رو درد خودتون بدونین و هی حیطه وظایف رو نزنین تو سر همه.
5- آقای حسینی: می فرمایید مسئولین از مشکلات مطلع هستند؟!!! خب پس چرا تا حالا کاری نکردند؟؟؟ پس واجبه که مردم برن و جلسشون رو بترکونند و بازخواستشون کنند چرا دارن مردم از نبود گاز می نالند؟ پس نشون می ده طرف کارش رو درست انجام نداده و شهرداری هم نظارتش رو درست انجام نداده. فاصله از اداره گاز اصفهان تا انارک کمتر از نصف روزه. پس نباید هرگز یک روز در انارک گاز ناپیدا بشه. خب چه کسی باید نظارت کنه روی نیازها و مشکلات مردم؟؟ البته شهرداری، خب وقتی مشکل حل نشده شهرداری باید طرف رو احضار و بهش اخطار بده که دفعه دیگر تکرار شد امتیازهات رو به متقاضی بعدی می دیم و اگر تکرار شد به جد برخورد کنه. یعنی چند روزه که در انارک کپسول گاز نیست ؟؟!!! والا اگر مسئولی کسی توی انارک نیست که مشکل رو حل کنه و یک تلفن بزنه اداره گاز که چند کامیون یا یک تریلی گاز بفرستند، تا من برم صبح اداره گاز اما بعدش جاداره گل بگیرن مردم مسئولش رو بگذارند وسط فلکه که تندیسی ماندگار بشن. حیف که من دوسال دیگه تا باز نشستگیم مانده و گرنه خودم این کار رو دست می گرفتم. کاری تمیز و مشتری حاضر و آماده. یعنی اینهم دیگه حرفی داره که خیلی راحت می شه ساعت داد که مثلاً چون مشتری زیاد نیست روزی سه ساعت بعد از ظهرها درب انبار بازه و هرکسی هم می خواد مشترک بشه زنگ‌بزنه مثلاً دو هزار بیشتر بده درب خونه کپسولش رو تحویل بگیره. کلی کاسبی هست توش. مردم هم راحت خواهند بود. خدا هم راضی. دوستان از کمبود کپسول گاز می نالند تا مشکل کپسول هست گاز لوله کشی طلبتون. یک پیرزن که دست و پا نداره چجوری پنج روز بدون‌گاز زندگی کنه؟‌
- پس اون جوانها که از نبود کار و شغل دم می زنند کجاند؟!
- واقعاً اون عزیزان که وقت انتخابات خودشون رو مخلص و نوکر مردم معرفی می کنند چرا از فردای انتخاب شدن کار و زحمت رو منت سر مردم می دونند؟ چرا بجای پیگیری امور که وقت نمایندگی می گفتند من برای همه مشکلات تحقیق کردم و راهکارش رو می دونم چرا از فردای رأی آوردن مثل کویر خشک می شه؟ البته فردای روز رأی اوردن توقعی نیست اما بعد از یکی دو سال دیگه باید نگاهی به اون برگه های تبلیغی و قولهایی که دادن بندازند.یعنی فکر می کنید چرا دولت شوراها رو راه اندازی کرد؟ خیلی کارها وظیفه شهرداری و اداره برق و آب و فاضلاب و بهداری و بقیه هست اما برای اینکه همه مردم توانایی دسترسی به شهردار و بقیه ندارند و یا سواد لازم برای مطرح کردن مشکلاتشون رو هم. دولت خدمتگذار تأسیس شوراها رو راهکاری دید که مردم بجای صحبت با مسئولینی که شاید از شهر دیگری باشند و درک درست از خواسته اونها نداشته باشد با همشهریهای خودشون صحبت و اونها به نمایندگی مردم پیگیر همه مشکلات و البته پاسخگو به اونها باشند. پس شورا نه تنها فقط در اتاق شهرداری بلکه در مسجد و خیابان و حتی گروه نارسینه راهکار باید جوابگو باشند اگر به غیر این کسی فکر می کنه اصلاً در شورا نباید شرکت کنه.
راهکار رو باید مسئولین و اعضای شورا بدن و اگر جایی مشکلی هست از قدرت حمایت مردم استفاده کنند.
البته باید به مردم توضیح بدن چه اقدامی کردند و به کجا رسیده و چه کاری برای به نتیجه رسیدن لازمه. نه اینکه بگن مطالب رو نمی تونم براتون بگم و بیایید توی دفترم ... چون من رئیسم. البته مردم قدردان زحمات همه هستند اما آیا روزی که نماینده می شدید نمی دونستید کار پیگیری داره؟ آیا تا اون روز کار اجرایی نکرده بودید؟ پس حالا که متوجه شدید انتخاب بفرمایید که شورا هم باید کارها رو پیگیری و هم پاسخگو باشه. اگر نمی تونید راهکار ساده ای داره. بگم یا می دونید؟
- دستور العمل ادارات و شوراها  که بهانه پاسخ ندادن ایشون در مجازی مطرح نمودید اگر واقعاً اینطوره، خب استفاد از تلگرام و عضویت در اون هم کاری مجرمانه هست پس لطف بفرمایند و بجای بهانه جویی پاسخگو باشند. اون  اگر عواقبی داشت تا الان باید گریبانشون رو می گرفت که تا الان  خبری نبوده.
6- آقای شهرابی: چند روز پیش تعدادی توریست خارجی انارک بودن و از جلو مغازه علی آقا عکسبرداری می کرد. یک تابلو اعلانات زدن روبروی دید برج و میدان سراب. با توجه به تابلو اعلانات جلو مسجد جامع به این تابلو وسط احتیاجی نیست. دو ستان شورا اگر زحمت بکشن و به شهرداری بگن جای اون را عوض کنن تا منظره برج و محله سراب بهتر بشه.

د- در اینجا با عنوان شیرین"شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم که آقای پاکروان رئیس شورای شهر می باشد:
واقعاً جای تأسف دارد که این چنین هرکسی واسه خودش گوشی دست گرفته و اینجا نسنجیده و ندانسته هرچی دوست دارن عنوان می کنند. اصلاً سوال نشده برای شما عزیزان که چرا اعضای شورا هیچ پاسخی در این گروه یا کانال یا هرچی که اسمش هست نمیدهند؟؟؟؟ در یک جمله به عرض تمامی دوستان برسانم که اعضای شورا هیچ وظیفه ایی ندارند که اینجا پاسخگوی مشکلات شهر و ... باشند. در کل خلاف است و اما در خصوص مشکلات گاز و نان که عنوان کرده اید. ... تمامی موارد مربوط به بخشداری است نه شورا.
اگر نمایندگان شما در شورای اسلامی شهر تا بحال هم قدمی برداشتند و کاری کرده اند در جهت حل این مشکلات همه و همه بخاطر شهر و همشهریان عزیز بوده و بخاطر دلسوز بودنشان. در صورتی که هیچ وظیفه ایی در قبال نبود گاز و نان و.... نداریم.
- چندین ماه پیش بنده طی چند نوبت اعلام نمودم در جهت حل مشکل گاز محبت کنید یکصد کپسول که همگی عزیزان هر خانواده حداقل چهار پنج کپسول در منازل خود دارید را به عنوان امانت به شورا بسپارید و رسید دریافت کنید تا این مشکل حل شود. از شما می پرسم که اینجا دایماً فقط و فقط ایجاد جنجال می کنید و  بقول معروف آتش بیار معرکه شده اید.... کدامیک از شما ها که ادعای دلسوزی شهر و همشهریان را دارید در جهت این کار قدمی برداشتید یا اعلام آمادگی نمودید.کدام؟؟؟؟
- چرا هیچکدام از عزیزان در این جلسات شرکت نمی کنید و در آنجا مسایل و مشکلات را بیان نمی کنید. چرا؟؟؟
- دوستان قبول کنید بحث و جدل کردن در اینجا هیچ فایده ایی ندارد. اگر واقعاً دلسوز شهر و دیار خود هستید در جلسات عمومی شرکت کنید .در آنجا مسایل مربوطه را بیان کنید تا پیگیری شود.
- بزرگترین پروژه‌ای که چندین ماه دنبال کردیم و الحمدالله به مرحله ی اجرا گذاشته شد همان تصفیه پساب است. هیچ پرسیدید چگونه و چطور کار صورت می گیرد. هیچکس پرسید چرا کارا تعطیل کردن؟؟ هیچکس از خود سوال کرد این پروژه چه نفعی برای مردم و شهر خواهد داشت؟؟؟
- دوستان هرکس هر مطلبی که جز وظایف شوراست اعم از مشکلات شهر و مدیریت شهر دارد، بارها و بارها گفته ایم بازهم می گوییم مراجعه کنید و هرکجا هر مشکلی هست کتباً اعلام کنید تا پیگیری شود. شفاهاً و اینجا بیان کردن مسایل هیچ فایده ایی نخواهد داشت جز وقت تلف کردن و نتیجه نگرفتن.

ه- کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین  [  ]از انارک نیوز می باشد.