انارک شهری با خاک طلا

بازدید شهردار انارک از ایمناگردشگری معدن برای نخستین بار کلید خورد 
انچه ما را به کویر می کشاند آسمان صاف و پرستاره اش است، اما مثلث برمودای ایران علاوه بر اینکه آسمان شبش زیباست زمینی دارد که گوشه گوشه اش دیدنی و شناختنی است. 
به گزارش خبرنگار ایمنا، موقعیت جغرافیایی سبب شده تا انارک تبدیل به شهری گذری شود و مسافران و اتوبوسران‌ها تنها برای استراحت دقایق کوتاه را در انارک بگذارنند، بدون آن که آگاه باشند در این شهر چه می‌گذرد و چه بر آن گذشته...
با وجود اینکه این شهر طبیعت بکر و میراث فرهنگی زیادی در خود جای داده برنامه‌ریزی و سازماندهی خاصی برای آن صورت نگرفته و تبلیغ نشده، البته در ابتدای بهار و آغاز سال نو و برخی از روزهای تابستان مسافران و گردشگرانی برای فصل شکار، رویش ریواس و انغوزه که از گیاهان خودرو هستند و برداشت گیاهان دارویی و همچنین برای تفریح انارک را بر می‌گزینند.
تقریبا دو، سه سالی است چهره شهر تغییراتی محسوس کرده است؛ تغییراتی که ناشی از ابتکار عمل شهرداری است. دیوارهای برخی از قسمت‌های شهر که در معرض عموم قرار دارد، با همان طرح و سبک سنتی با کاه و گل مرمت و بازسازی شده تا نمای پیشین خود را حفظ کرده باشند.
انارک به دلیل وجود حدود ۴۰ معدن ظرفیت خوبی در زمینه صنعتی دارد به طوری که می گویند خاک انارک طلاست، شهردار انارک در این باره معتقد است«انارک ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه گردشگری معدن دارد که برای نخستین بار در خاورمیانه این مهم تحقق پیدا خواهد کرد. معدن سرب و نقره نخلک به عنوان یکی از قدیمی ترین معادن ایران به دوره ساسانیان باز می گردد البته چند اثر دیگر از همین دوره در این معادن به ثبت رسیده است تا با برنامه ریزی و ایمن سازی گردشگر در عمق ۲۰۰ متری زمین از این فرصت استفاده کند.» 
مشروح گفت و گوی خبرگزاری ایمنا با «علیرضانقوی، شهردار انارک» را در خصوص فرصت ها و پتانسیلهای شهر، ارایه پکیج گردشگری و ایجاد مراکز اقامتی و تفریحی برای جذب گردشگران، چگونگی جذب سرمایه گذار، اتمام پروژه های نیمه تمام شهرداری را در ادامه می خوانید.
بودجه شهرداری انارک چقدر است و از چه راه هایی تامین می شود؟
بودجه شهرداری انارک سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما امسال این رقم به دو میلیارد تومان رسیده است. تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا امسال بیشترین درآمد خود را از طریق درآمدهای پایداری که می توان در شهر ایجاد کرد در حوزه گردشگری، عوارض نوسازی و ممیزی املاک تامین کنیم.
چه میزان از درآمد شهرداری مربوط به حوزه گردشگری است؟
در نظر داریم تا با ایجاد رقابت های بوم گردی فضا را برای حضور گردشگران آماده کرده و بافت فرسوده شهری را کارآمد کنیم که برای این منظور امسال نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان تنها برای بازسازی فضای شهری و بازآفرینی بافت فرسوده که در محدوده تاریخی است، هزینه خواهیم کرد.
باتوجه به تدوین سند توسعه شهر انارک که به عنوان "انارک ۱۴۰۴" نام گذاری شده و اکنون در مرحله مشاوره قرار دارد، تنها ۱۰درصد از بودجه امسال از بخش گردشگری تامین می شود، اما با برنامه ریزی های انجام شده سال آینده این رقم به ۵۰ درصد نیز خواهد رسید.
طبق ماده "۱۵" قانون نوسازی شهری، شهرداری ها موظف هستند در برنامه ریزی های خود برنامه های توسعه پنج ساله را بر اساس اسناد بالادستی تدوین کنند که امسال برای نخستین بار در شصتمین سال تأسیس انارک این مهم تحقق خواهد یافت البته با حضور مهندسان مشاور، برنامه ریزان و اساتید دانشگاه نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت برنامه استخراج و نهایی می شود.
بیشترین تأکید شهرداری برای این سند در حوزه گردشگری است چرا که انارک یک شهر کویری است و در این بخش «کویر ریگ جن» به عنوان مثلث برمودای ایران شناخته شده همچنین پتانسیل های خوبی در زمینه های دیگر از جمله وجود دو منطقه حفاظت شده محیط زیست، شکارگاه های عمومی که ارز آوری خوبی برای کشور دارد و کاشت و پرورش گیاهان دارویی که در آن بخش خصوصی جذب شده تا بتوانیم زمینه فرآوری آن را در کشور ایجاد کنیم.
انارک ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه گردشگری معدن دارد که برای نخستین بار در خاورمیانه این مهم تحقق پیدا خواهد کرد. معادن سرب و نقره نخلک به عنوان یکی از قدیمی ترین معادن ایران است که به دوره ساسانیان باز می گردد البته چند اثر دیگر از همین دوره در این معادن به ثبت رسیده تا با برنامه ریزی و ایمن سازی گردشگر در عمق ۲۰۰ متری زمین استفاده کند.
چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا شاهد افزایش جذب گردشگر در شهر انارک باشیم؟
شهر انارک ۱۳ اثر ملی ثبت شده را در خود جای داده است، که می توان از ظرفیت این آثار در جهت رشد و توسعه شهر استفاده کرد. یکی از ظرفیت های شهر کویری انارک آسمان صاف و پرستاره است که در این راستا می توان با اقامت گردشگران و ایجاد فضایی دل نشین زمینه ورود مسافران بیشتر و اقامت چند روزه آنان را تحت عنوان پکیج گردشگری کویر ارایه دهیم.
استان های جنوبی و هم جوار با استان اصفهان برای رسیدن به خراسان باید از شهر انارک و از جاده ترانزیتی طریق الرضا بگذرند به همین دلیل در روزهای عادی حدود پنج هزار خودرو از این مسیر تردد می کنند و در ایام تعطیلات تا ۱۸ هزار خودرو نیز ثبت شده است.
با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های این شهر آن طور که باید نسبت به معرفی انارک اهتمام نشده است، اما شهرداری تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند در این زمینه گام های مثبتی بردارد و در حال حاضر برای بازسازی قلعه تاریخی انارک اقدام کرده ایم البته غذاهای سنتی که در گذشته وجود داشته احیا می شود تا گردشگر بتواند از این غذاهای سالم محلی استفاده کند و در کنار آن پکیج بازدید از کویر را نیز ارایه خواهیم کرد.
اگر مردم بخواهند از کویر مصر استفاده کنند باید مسیر ۴۰۰ کیلومتری را طی کنند، اما در کویر ریگ جن همان قابلیت ها و حتی بهتر وجود دارد که متاسفانه  معرفی درستی تاکنون انجام نشده است البته برنامه ریزی هایی برای معرفی این شهر با در نظر گرفتن پکیج های گردشگری و به کمک بخش خصوصی ارایه خواهد شد.
امکان اقامت گردشگران در کویر ریگ جن وجود دارد؟
کاروانسراهای سنتی، این امکان را در کویر ریگ جن به وجود آورده هرچند در ورودی‌های شهر انارک آلاچیق‌هایی آماده‌سازی شده و مردم  می‌توانند اقامت داشته باشند. تمام امکانات شهرداری به خصوص در ایام پیک گردشگری، فضاهای ورزشی و فرهنگی شهر نیز در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.  تاکنون با تلاش های صورت گرفته تمام سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه های شهر بازسازی شده است.
مجموعه گردشگری انارک برای پذیرایی از گردشگران مهیا شده است؟
با وجود اینکه حدود ۹ سال از احداث مجموعه گردشگری انارک می گذرد و این مجموعه فراموش شده بود، در ماه های اخیر فاز اول آن را بهسازی و بازسازی کرده ایم و تمامی خدماتی را که مسافران در این مجموعه نیاز داشتند تکمیل شده است، البته به زودی آن را توسعه نیز خواهیم داد که در فاز بعدی تعداد آلاچیق‌ها افزایش می یابد.
در زمینه راه اندازی بوم گردی ها بسته های حمایتی را ایجاد می کنیم یعنی اگر فردی خانه قدیمی داشته باشد تا ۹۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه و عوارض در نظر گرفته شده و حمایت‌های بعدی را با کمک میراث فرهنگی برای طرح ساخت آن و نقشه معماری با مشاورانی که داریم انجام می شود همچنین تسهیلاتی را در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار می دهیم.
برای توسعه سرمایه‌گذاری در شهر انارک چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
هیئت عالی سرمایه گذاری شهرداری انارک نسبت به ابلاغ وزارت کشور آیین‌نامه و شیوه‌نامه هایی را در شورای شهر به تثبیت رسانده است و با انتخاب اعضا به زودی نخستین جلسه آن تشکیل خواهد شد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اعلام عمومی می شود.
در شهر انارک فرصت ها و ظرفیت هایی خوبی از جمله سرمایه گذاری در بخش پنل‌های خورشیدی و تولید برق با توجه به فضای کویری و زمین های وسیع، کشت گیاهان دارویی و تأسیس و راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی وجود دارد.
نقش شهرداری ها در ایجاد نشاط اجتماعی چیست؟
شهرداری ها از وظیفه سنتی خود خارج شده اند و دیگر نهادی خدمت رسان نیستند بلکه به عنوان نهادی اجتماعی شناخته می شوند و در جهت آموزش فرهنگ شهروندی و سبک زندگی می توانند گام های ارزشمندی بردارند.
باتوجه به اینکه کمیته فرهنگ شهروندی در شهرداری انارک فعال شده است در نوروز ۹۷ برنامه های تفریحی و اجتماعی متنوعی با هدف افزایش نشاط اجتماعی شهروندان برگزار شد که با استقبال بسیار زیاد مردم این شهر روبه رو شدیم. اگر شهر انارک ۲۰۰ کیلومتر از مرکز استان قرار گرفته دلیل نمی شود که شهروندان انارک از برنامه های هنری استفاده نکنند به همین خاطر تاکنون با رایزنی های انجام شده هنرمندان زیادی در برنامه های و جشن های انارک شرکت کرده اند همچنین جشنواره سبزه و پخت غذاهای سنتی و محلی و همایش پیاده روی خانوادگی برگزار شده است.
در زمینه ایجاد نشاط اجتماعی همچنین فعالیت هیئت های مختلف ورزشی گسترده تر از گذشته شده که در تایید این ادعا می توان به مسابقاتی که اخیرا در شهرستان نایین برگزار شده اشاره کرد که هیئت ورزش همگانی انارک چهار رتبه نخست را در سطح شهرستان کسب کردند.
تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا روحیه نشاط و شادابی را در شهروندان تقویت کنیم که در این راستا کودکان و نوجوانان شهرستان نایین با همت شهرداری انارک میهمان دو روز از جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان هستند چرا که بُعد مسافت نباید دلیلی بر دیده نشدن کودکان انارک از دید مسئولان باشد.
فرهنگسرای دکتر طاهری تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید؟
این فرهنگسرا به عنوان یک محل تاریخی و با قدمت در اختیار شهرداری است که باتوجه به اینکه در سال گذشته بودجه ناچیزی به آن تعلق گرفت و تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، امسال مبلغ یک میلیارد ریال از بودجه را برای تکمیل فرهنگسرای دکتر طاهری در نظر گرفته ایم که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.
انارک از گاز شهری بهره‌مند شده است؟
مدیران شهری انارک در تلاش هستند تا مشکل گاز رسانی تا پایان امسال رفع شود چراکه شهرک انارک تاکنون به دلیل بعد مسافت از گاز شهری برخوردار نبوده است، اما با پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته این مشکل به زودی رفع خواهد شد.
برای نخستین بار در خاورمیانه به همت اداره گاز استان، مخزن های سی ان جی در ورودی شهر تعبیه شده، خانه ها لوله گذاری و علمک ها نصب شده تا قبل از فرارسیدن فصل سرما مردم از شعله های گاز شهری در منازل خود برخوردار شوند، اما به دلیل حفاری ها برای لوله گذاری علمک کشی آسیب هایی به معابر شهر انارک وارد شده که  ۸۰۰  میلیون تومان برای بازسازی آسفالت معابر در نظر گرفته ایم.
چرا پرونده های تخلفات ساختمانی در شهر انارک بسیار زیاد است؟
یکی از مشکلات بزرگ شهرداری انارک عدم وجود کمیسیون ماده صد بوده است که همچنان نیز پرونده تخلفات ساختمانی در شهرداری مطرح می شود، چراکه طبق قانون ماده صد هر گونه فعالیت عمرانی باید با اجازه و هماهنگی شهرداری صورت بگیرد.
این کمیسیون از دو ماه گذشته در انارک فعال شده و نماینده دادگستری، شهرداری و شورای شهر در آن حضور دارند و ساخت و سازهای شهری را ساماندهی و قانونمند می کنند و اگر کمیسیون رای تخریب صادر کند شهرداری ملزم به اجرای قانون است.
بروشورهای اطلاع رسانی در سطح شهر توزیع می شود تا مردم با قوانین ساخت و ساز آشنا شوند چرا که تجربه ثابت کرده مردم ایران قانون گریز نیستند، اگر از قوانین اطلاع داشته باشند، تمکین می کنند.
برای مشکل کمبود مسکن مردم انارک چه تدبیری اندیشیده شده است؟
باید امید را به مردم تزریق کنیم، و برای رفع مشکلات گام های اساسی برداشت تا شهروندان بدانند اولویت نخست مسئولان هستند، یکی از مشکلات مردم انارک کمبود مسکن است که شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده و جلساتی را با حضور نماینده مردم شهرستان در مجلس و معاون بنیاد مسکن تهران برگزار کرده تا به زودی کلنگ احداث ۲۰۰ واحد مسکونی ویژه با همکاری شهرداری و بنیاد مسکن به زمین بخورد.
(۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱ / کد خبر: 351330)